مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

اداره کل حفاظت محیط زیست البرز تاکنون ۹ کانون ریزگرد را در استان شناسایی کرده‌ و مهار این کانون‌ها منوط به مهار شترهای سرگردانی است که در بیابان‌های البرز در حال چرا و نابودی پوشش‌های گیاهی هستند.

شتر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نقش شترهای سرگردانی که مثل یک ماشین تخریب به گسترش این کانون‌ها دامن می‌زنند، چند سالی است به عنوان یک دغدغه پیگیری و قول‌هایی هم از سوی جهاد کشاورزی برای ساماندهی داده شده، اما هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته است.در هر حال ادامه این روند البرز را با خطر جدی ریزگرد مواجه می‌کند و تا دیر نشده باید فکری به حال آن کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز با انتقاد از تعلل جهاد کشاورزی در ساماندهی شترهای سرگردان در مناطق مستعد گرد و غبار استان، گفت: ۲۰۰۰ شتر در کل سال مشغول چرا و در نهایت تخریب پوشش گیاهی و خاک مناطق جنوبی استان البرز هستند و اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده نزدیک این استان درگیر موضوع ریزگرد خواهد شد.

فردین حکیمی با بیان اینکه هوای استان در روزهای اخیر از نظر گرد و غبار در مرز ناسالم قرار گرفته و به حد ناسالم نرسیده است، گفت: در البرز ۹ کانون گرد و غبار به وسعت ۴۵ هزار هکتار وجود دارد که ۲۵ هزار هکتار آن در شهرستان اشتهارد و ۲۰ هزار هکتار هم در شهرستان نظرآباد وجود دارد.

حکیمی بیان کرد: اگر در زمینه ریزگرد اقدامی انجام نشود و همین روند ادامه داشته باشد، قطعاً در آینده درگیر انتشار گرد و غبار خواهیم شد.

وی گفت: خوشبختانه منابع طبیعی در این بخش طرح‌هایی را انجام داده و طرح‌هایی را هم در دست اجرا دارد، اما موضوعی که باعث تأسف است وجود شترهای سرگردانی است که محیط زیست بارها سرگردانی آنها را مخرب اعلام کرده است.

حکیمی افزود: این شترها در کل طول سال در مناطقی که آسیب‌پذیر و مستعد تبدیل شدن به کانون گرد و غبارند رها هستند و از معدود پوشش گیاهی تغذیه می‌کنند، پیش از این جهاد کشاورزی قرار بود برای ساماندهی این شترها اقدام کند، اما متأسفانه تاکنون کاری انجام نشده است .

وی ادامه داد: خاک کانون‌های گرد و غبار البرز حالت پفکی دارد و اگر دست نخورده باقی بماند به صورت ریزگرد منتشر نخواهد شد، اما وقتی شترها در این مناطق خاک را لگدمال می‌کنند این خاک با کوچک‌ترین باد در هوا منتشر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز افزود: مالکان تعدادی از این شترها در استان حضور دارند، اما تعدادی از آنها هم متعلق به افرادی است که در استان حضور ندارند و در کل طول سال بدون هیچ هزینه‌ای شترهای خود را در اراضی طبیعی استان رها می‌کنند که نتیجه آن تخریب پوشش گیاهی و خاک در کانون‌های گرد و غبار است.

کد خبر 536915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار البرز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha