هر روز و از لحظه‌ای که کیسه زباله به دست از خانه بیرون می‌آییم، با فعالیت‌های معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری سروکار داریم و عملکرد این معاونت چنان با زندگی ما گره خورده که تصور کنید

پاکیزگی

 همشهری آنلاین_ پروانه بهرام‌نژاد: اگر تنها چند ساعت جمع‌آوری زباله محله‌ها با تأخیر انجام شود یا اگر یک خیابان نظافت نشود، چه مشکل زیست‌محیطی به بار می‌آید. از این‌رو عملکرد این حوزه از مدیریت شهری به نوعی هر روز مورد رصد شهروندان قرار دارد و باید وظایف با کمترین خطا انجام شود. با توجه به اهمیت موضوع سراغ «سید مهدی صالح‌زاده» معاون خدمات‌شهری ومحیط‌زیست شهردار منطقه ۱۳رفتیم که از سال ۱۳۹۶ عهده‌دار این مسئولیت است. صالح‌زاده معتقد است، طرح‌ها و برنامه‌های این معاونت هر روز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و باید به نحو احسن انجام شود تا منجر به دستیابی ‌به محله‌ای زیبا، پاکیزه و هوشمند شود.  


  فعالیت معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست در چه حوزه‌هایی است؟  
این معاونت چندین اداره فضای سبز، پسماند، زیباسازی، محیط‌زیست، خدمات شهری، ساماندهی و مسیل‌ها و قنوات را زیر مجموعه دارد که هریک از آنها به تنهایی کلی مسئولیت برعهده دارند که روزانه آن را انجام می‌دهند. به عبارت دیگر فعالیت معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست با زندگی مردم عجین شده و ما شهر را هر روز تمیز و پاکیزه تحویل مردم می‌دهیم اما درست چند ساعت بعد، آن را مملو از زباله و نازیبایی تحویل می‌گیریم اما به نحو احسن و خستگی‌ناپذیر به رسالتمان هر روز ادامه می‌دهیم. فعالیت ما به گونه‌ای است که مردم ما را رصد می‌کنند و هر روز شاهد اقدامات ما هستند. در این معاونت در بخش‌های مربوطه برای دستیابی به اهداف رویکردهای کلانشهر اقدام می‌کنیم تا این منطقه همتای سایر مناطق زیبا، پاکیزه و هوشمند و برای حضور و تردد مردم امن و آماده‌باشد.  
  اقدامات شما در این معاونت گسترده در کدام بخش بیشتر است؟  
فعالیت این معاونت گسترده است و در کنار فعالیت‌های روتین و روزمره که برای هریک از اداره‌ها شرح وظایف دائمی داریم، طرح و برنامه‌های متعددی نیز اجرا می‌کنیم. مثلاً برای تحقق شعار «تهران شهری برای همه»، نقاشی دیواری، نورپردازی و... در منطقه انجام می‌دهیم. شناسایی واحدهای صنفی مزاحم و آلاینده محیط‌زیست و انتقال واحدهای آلوده به خارج از شهر و رفع مزاحمت و سدمعبر واحدهای صنفی و ایجاد آرامش مردم یکی دیگر از فعالیت‌های ماست. این میان رسیدگی و توسعه فضای سبز منطقه نیز مدنظر بوده تا شهروندان اطمینان خاطر بیشتری برای گذراندن اوقات فراغت در بوستان‌ها داشته باشند. به‌طوری که بیش از ۳۰ هزار اصله نهال امسال در این منطقه تهیه و کاشته می‌شود. همچنین در حوزه محیط‌زیست نیز موضوعاتی پیگیری می‌شود تا شهری پاک، سالم وآباد داشته‌باشیم. این میان نظارت و کنترل بررفت و روب معابر منطقه و جمع‌آوری و حمل زباله و بررسی مستمر وضعیت کانال‌ها و مسیل‌ها و لایروبی به موقع آنها از دیگر اقدامات این معاونت است.  

سید مهدی صالح‌زاده/ معاون خدمات‌شهری ومحیط‌زیست شهردار منطقه ۱۳


  اجرای طرح‌های نگهداشت شهر (پنجشنبه‌ها) که از مدتی پیش برگزار می‌شود، به چه صورت بوده و آیا متولی آن معاونت تحت پوشش شما است؟  
در اجرای این طرح‌ بقیه معاونت‌ها نیز به یاری ما می‌آیند و ده‌ها خدمات فوریتی با اجرای طرح نگهداشت شهر در خیابان و معابر محله‌ها ارائه می‌شود. با توجه به اهمیت موضوعات مرتبط با حوزه خدمات شهری اعم از نظافت، شست‌وشو، لایروبی، رسیدگی به فضای سبز و پاکسازی جداره‌های شهری و... لزوم ایجاد فضایی پاکیزه و عاری از آلودگی برای شهروندان طرح هفتگی نگهداشت شهرداری منطقه ۱۳ از ساعت ۶ صبح روز پنجشنبه هر هفته با نظارت مستقیم شهردار منطقه اجرا می‌شود که در این طرح که با توجه به آنالیز پیام‌های ۱۳۷و بازدیدهای میدانی اجرا می‌شود، ده‌ها خدمات فوریتی شامل شست‌وشوی المان‌های شهری، کیوسک‌های مطبوعاتی، جدول‌ها و نرده‌های ترافیکی، لایروبی کامل نهرها، پاکسازی و کند وکوب باغچه‌ها، تعمیر و شست‌وشوی مخازن مکانیزه، شست‌وشوی ایستگاه‌های اتوبوس، لکه‌گیری آسفالت، رفع نقص تابلوهای ترافیکی، مرمت موانع ارتجاعی، حذف زواید فیزیکی، پاکسازی برچسب‌های تبلیغاتی، کاشت نهال و درختچه، اجرای رنگ‌آمیزی کافوهای برق و مخابرات و... انجام می‌شود. اجرای طرح فوریتی پنجشنبه‌ها براساس ابلاغیه باید تا ساعت ۱۰:۳۰ همان روز به پایان برسد.  
  این طرح‌های فوریتی ادامه‌دار خواهدبود؟  
بله ادامه دارد چراکه نظافت و رسیدگی به نظافت و پاکیزگی شهر تعطیل‌بردار نیست.  
  درحال حاضر چه طرح‌های مهمی درکنار امور روزمره حوزه شما اجرا می‌شود؟  
در راستای روحیه و نشاط بخشی و رضایتمندی شهروندان با بهبودی منظر شهری چند پروژه نقاشی دیواری داریم که بخشی از آنها با مشارکت شهروندان و دانش‌آموزان اجرا می‌شود. ساخت و توسعه بوستان‌ها، معرفی زمین برای ساخت بازار میوه و تره‌بار در محله‌های کم‌برخوردار از سرانه خدماتی، بازسازی و احیای قنات‌های عزیزیه و سلیمانیه نیز در برنامه‌کاری ما قرار دارد. ما در اینجا ۵ قنات‌ آب‌سردار، ‌ترقی، فرح‌آباد، عزیزیه و سلیمانیه را تاکنون شناسایی کرده‌ایم و همچنین ۴مسیل‌ و ۶ کانال‌ داریم که هر روز آنجا را پاکسازی می‌کنیم. علاوه بر اینها با هدف ساماندهی فعالیت بساط‌گستران ۳روز بازار ایجاد کرده‌ایم که دوشنبه بازار در انتهای بوستان پیروزی، جمعه بازار در مسیل براری و سه‌شنبه بازار هم در محله آشتیانی برگزار می‌شود و ما برفعالیت آنها نظارت داریم. این میان احیا و بازسازی بوستان‌های منطقه مثل سیمرغ و اوستا و همچنین ایمن‌سازی آبنماها را هم انجام می‌دهیم. طرح کاپ یا همان کاهش پسماند را هم به‌عنوان یکی از مناطق پایلوت اجرا می‌کنیم که اجرای این طرح را در محله حافظیه با شناسایی، بررسی اطلاعات اولیه و ساختار آماده کرده‌ایم که با شیوع ویروس کرونا کار متوقف مانده‌است. درکنار اینها ساخت بوستان در محله‌های اشراقی و امامت در برنامه‌های امسال این معاونت قرار دارد که با تحقق همه اینها شاهد محله‌هایی زیبا، پاکیزه وآباد خواهیم بود.

  • مبارزه با کرونا در معاونت خدمات شهری

معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه۱۳برای مقابله و کنترل شیوع ویروس کرونا اقدامات مستمر انجام می‌دهد تا زودتر شر این ویروس منحوس از اینجا کم شود. از این‌رو ضدعفونی و گندزدایی از معابر و امکانات شهری مهم‌ترین اقدام این معاونت است که ۱۵ پل عابرپیاده و۶۶۴ دستگاه بدنسازی و ۴۲ مجموعه وسایل بازی کودکان در بوستان‌ها هر روز ضدعفونی می‌شود. این میان ۴۴۷ چشمه سرویس بهداشتی، ۷ ایستگاه‌ مترو و ۸۲ ایستگاه اتوبوس بی. آر. تی همراه با هزار و ۵۳۰ مخزن زباله این منطقه و ۵ پمپ بنزین محدوده مستمرگندزدایی می‌شود. همچنین توزیع روزانه ماسک، لباس مخصوص، دستکش، مایع ضدعفونی‌کننده دست میان نیروی کارگری و انسانی این معاونت منجر شده در این مدت مورد جدی ابتلا به کرونا دیده نشود.

  • طرح‌های اجرایی در سالی که گذشت

معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۳ در سالی که گذشت، با اجرای فعالیت‌های متعددی که هریک سهم خوبی در کاهش مشکلات محدوده و تزریق نشاط و شادابی و افزایش زیبایی بصری محله‌ها داشتند، به دنبال رسیدن به وضع مطلوب برای سکونت شهروندان در سیزدهمین تکه پایتخت بوده‌است. طرح‌های بزرگ و کوچکی درکنار فعالیت‌های روزانه و مستمر اداره‌های زیرنظر این معاونت اجرا شده که برخی از آنها را در ادامه برایتان آورده‌ایم.  

  1.   ساخت بازار میوه و تره‌بار محله آشتیانی صدیقیان
  2.   ساخت۴۳ دستگاه آلاچیق در بوستان جنگلی سرخه‌حصار و نواحی 
  3.   اجرای شبکه آبرسانی نواحی چهارگانه
  4.   نصب شیر آتش‌نشانی هیدرانت در بوستان جنگلی سرخه‌حصار 
  5.   بازپیرایی چاه‌ها و تجهیز مخزن بتنی و هوشمندسازی چاه‌ها
  6.   تجهیز و راه‌اندازی موتورخانه مخازن ژئومبران و بوستان سرخه‌حصار
  7.   ساخت درب‌های ورودی بوستان سرخه‌حصار 
  8.   راه‌اندازی و برق‌رسانی مخزن بوستان مهربانی
  9.   جابه‌جایی تیرهای چراغ‌برق در بوستان سرخه‌حصار (۴۳ پایه)
  10.   ایمن‌سازی آبنماهای منطقه 
  11.   اجرای نقاشی دیواری و پروژه رنگ در شهر
  12.   خرید و کاشت نهال، درخت و درختچه و توزیع نهال
  13.   ساخت و بازسازی سرویس‌های بهداشتی
  14.   ساخت زمین بازی کودکان در بوستان‌ها
  15.   نصب مبلمان پارکی و رنگ‌آمیزی المان‌های شهری
  16.   توسعه فضای سبز و ساخت گلجای با شاخه هرس شده درختان
  17.   بازپیرایی شبکه روشنایی نواحی، بزرگراه‌ها و بوستان جنگلی
  18.   اجرای طرح پایلوت کاهش پسماند(کاپ)
  19.   اجرای طرح نانوایی‌های دوستدار محیط‌زیست 
  20.   ضدعفونی معابربرای مبارزه با ویروس کرونا
  21.   مبارزه شیمیایی و مکانیکی با جانوران موذی
  • فعالیت‌های خدمات شهری و محیط‌زیستی در محله‌ها / طرح‌های اثرگذار محلی

این روزها با وجود شیوع ویروس کرونا، قطار فعالیت‌های شهری متوقف نشده و همچنان ایستگاه به ایستگاه این اقدامات در حال پیش‌روی و اجراست. به‌طوری‌که ده‌ها فعالیت بزرگ و کوچک در سیزدهمین تکه پایتخت از سوی معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست در حال انجام است و تعدادی از آنها هم امسال آغاز می‌شود که هریک سهم خوبی در تحقق اهداف مدیریت شهری برای رسیدن به «تهران شهری برای همه» و افزایش سرانه‌های خدماتی، زیبایی و نظافت محله‌ها دارند. طرح ‌و برنامه‌هایی که با برخی از آنها در ادامه آشنا می‌شوید.


۱‌ـ ساخت و توسعه فضای سبز
 مشخصات: ساخت و توسعه فضای سبز در رمپ و لوپ شهید بابایی 
 مساحت: ۱۸ هزار و ۲۶‌مترمربع
  نشانی: بزرگراه شهید بابایی در محدوده منطقه۱۳

۲‌ـ ساخت و توسعه فضای سبز اطراف بوستان‌ها و میدان‌ها
 مشخصات: توسعه فضای سبز بوستان‌های حافظ، ورزش، فلکه چهارگوش 
 مساحت: ۴ هزار و ۹۰۰‌مترمربع
  نشانی: فلکه دوم نیروی هوایی، بوستان‌های ورزش فلکه چهارگوش

۳‌ـ بازپیرایی فضای سبز لچکی ترافیکی 
 مشخصات: احیا و بازپیرایی فضای سبز نیازمند لچکی‌های ترافیکی 
 مساحت: ۵ هزار و ۵۰۰‌مترمربع 
  نشانی: سطح منطقه و محدوده‌های موردنیاز

۴‌ـ تهیه و نصب مبلمان پارکی
 مشخصات: ۱۵۰ دستگاه نیمکت و ۱۰۰ دستگاه مخزن زباله 
 مساحت: -
  نشانی: بوستان‌های منطقه

۵‌ـ طراحی و اجرای شبکه آبرسانی در نواحی و بزرگراه‌ها 
 مشخصات: هوشمندسازی چاه‌ها واتوماسیون کردن چاه‌ها با یکدیگر و کنترل از راه دور، ساخت مخزن بتنی، اجرای شبکه آبیاری تحت فشار، نصب کنتور هوشمند، بازسازی آبنما و... 
 مساحت: ۵ هزار و ۸۰۰‌متر طول 
  نشانی: نواحی چهارگانه و بزرگراه‌های موردنیاز

۶‌ـ تهیه و کاشت نهال 
 مشخصات: خرید و کاشت حدود ۳۰هزار اصله نهال موردنیاز منطقه
 مساحت: سطح موردنیاز بوستان‌ها و جنگل سرخه‌حصار
  نشانی: محدوده منطقه۱۳

۷‌ـ ساخت فضای سبز در بزرگراه شهید یاسینی 
 مشخصات: ایجاد فضای سبز و کاشت انواع نهال و درخت و درختچه در 
بزرگراه 
 مساحت: دو هکتار 
  نشانی: بزرگراه شهید یاسینی

۸‌ـ بازسازی نهرهای سنگی 
 مشخصات: مرمت و بازسازی نهرهای سنگی جاری برای آبیاری 
 مساحت: ده هزارمتر طول 
  نشانی: بزرگراه یاسینی، بوستان جنگلی سرخه‌حصار

۹‌ـ ساخت و بازسازی آلاچیق بوستان سرخه‌حصار 
 مشخصات: ساخت ۷۵ دستگاه و بازسازی۴۰ دستگاه آلاچیق
 مساحت: -
  نشانی: بوستان جنگلی سرخه‌حصار 

۱۰‌ـ بازپیرایی و ترمیم و تجهیز بوستان‌ها و فضای سبز 
 مشخصات: بازپیرایی معابر بوستان اوستا و بازسازی ساختمان سیمرغ
 مساحت: بیش از ۲هزارمترمربع
  نشانی: خیابان بصیر، خیابان شواخ، بوستان اوستا

۱۱‌ـ بازپیرایی و ساخت سرویس‌های بهداشتی
 مشخصات: بازسازی یا ساخت سرویس‌های بهداشتی جدید در بوستان‌های نیما، زیتون، شهدا، مهربان و سرخه‌حصار و... 
 مساحت: متغیر متناسب با ساخت و بازسازی بودن سرویس‌های بهداشتی
  نشانی: بوستان‌های منطقه 

۱۲‌ـ ایمن‌سازی مسیل‌ها و احیای قنات‌ها
 مشخصات: احیای ۴۰۰ متراز قنات‌های سلیمانیه و عزیزیه
 مساحت: ۴۰۰ متر
  نشانی: خیابان پیروزی

۱۳‌ـ تعمیر آبگرمکن‌های خورشیدی 
 مشخصات: تعمیر ۱۷ آبگرمکن نیازمند بازسازی تا پایان امسال 
 مساحت: -
  نشانی: بوستان‌های پیروزی و سرخه‌حصار

۱۴‌ـ ساخت نیروگاه خورشیدی 
 مشخصات: ساخت نیروگاه۲مگاواتی در راستای تبدیل بوستان جنگلی سرخه‌حصار به قطب گردشگری 
 مساحت: -
  نشانی: داخل محدوده قطب گردشگری 

۱۵‌ـ ساخت تصفیه‌خانه مسیل سرخه‌حصار 
 مشخصات: هدایت آب مسیل سرخه‌حصار برای تأمین میزانی از آب مورد نیاز بوستان 
 مساحت: هزارمترمربع
  نشانی: خیابان اطلسی، بوستان جنگلی سرخه‌حصار

۱۶‌ـ ساخت بازار میوه و تره‌بار
 مشخصات: معرفی ۳ زمین برای ساخت‌تره‌بار با توجه به درخواست شهروندان و شورایاری 
 مساحت: ۳ مرکز در ابعاد متفاوت
  نشانی: محله‌های مورد نیاز مثل محله امامت

  1. ۵ قنات آب سردار، ‌ترقی، فرح‌آباد، عزیزیه و سلیمانیه از مسیر سیزدهمین تکه پایتخت می‌گذرد.  
  2. ۸۰۰ نفر حدود نیروی انسانی کارگری فعال در حوزه معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست است.  
  3. ۳ نقاشی دیواری اکنون در محدوده منطقه درحال ترسیم است.  
  4. ۱۵۵ تن پسماند در هر روز به‌طور میانگین جمع‌آوری می‌شود.  
  5. ۳۵ کیوسک مطبوعاتی در منطقه ۱۳زیر نظارت اداره ساماندهی فعالیت می‌کند.  
  6. ۲ مگاوات ظرفیت نیروگاه خورشیدی است که به‌زودی در قطب گردشگری سرخه‌حصار ساخته می‌شود.  
     
کد خبر 536850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 0
    بد نیست که به کسبه و ساختمان های مسکونی هم تذکر داده بشه که باید نمای ساختمان رو تمیز نگه دارند. شیشه های کثیف خاک خورده منازل، ادارات دولتی و غیر دولتی حتی بیمارستان ها! باید خونه تکونی نمای ساختمان رو جزو برنامه و بودجه خود قرار دهند.