رعایت نکردن نکات بهداشتی توسط تعدادی از مردم با وجود آموزش‌ها و هشدارهایی که قبل از عید سعید قربان داده شده بود، مراکز درمانی سیستان و بلوچستان را برای پذیرش مبتلایان احتمالی تب کریمه کنگو به حال آماده‌باش درآورد.

تب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس مشاهدات میدانی کارشناسان میزان رفتارهای نامناسب بهداشتی در روز عید قربان امسال نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته بود امّا با وجود آموزش‌ها و هشدارهای متعدد از طریق صدا و سیما، کانال‌های خبری، شبکه‌های مجازی، آموزش‌های چهره به چهره افراد ذیربط، نصب پوسترها و بیلبوردهای متعدد در مناطق حاشیه شهر و مراکز سنتی عرضه دام، بازهم شاهد وقوع اتفاقاتی همچون خرید دام درخارج از جایگاه‌های تعیین شده و حتی ذبح آن در معابر عمومی بودیم.

بنا بر این گزارش، در ۱۰ تا ۲۰ سال اخیر این بیماری در استان سیستان و بلوچستان هم مانند سایر مناطق خاورمیانه بومی شده است و هر دامی که در این منطقه وجود دارد ممکن است به این ویروس آلوده باشد، هر چند هیچ علامت و نشانه واضح و آشکاری هم نداشته باشد.

در صورت آلوده بودن دام، خطر انتقال ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به کسانی که توسط کنه ناقل نیش زده می‌شوند و یا بدون رعایت اصول پیشگیرانه نسبت به نگهداری، حمل و نقل، ذبح، قطعه قطعه کردن، پختن و حتی تناول گوشت و امحا و احشائی مثل کله پاچه، دل و جگر می کنند وجود دارد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دوره نهفتگی بیماری تب کریمه کنگو عموما بین ۵ تا ۶ روز است ولی بیمارانی هم هستند که بعد از ۱ تا ۱۰ روز بعد از ورود ویروس به بدنشان علائم بیماری را نشان داده‌اند.

دکتر سید محمد هاشمی شهری مهمترین علائم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو را به ۲ مرحله قبل از خونریزی و بعد از خونریزی عنوان کرد و گفت: بهتر است تا همه ساکنان مناطق اندمیک که بیماری در آنجا بومی شده است با این علائم آشنا باشند تا به محض وقوع آن به پزشک و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمایند و زمانی برای تشخیص و شروع درمان از دست نرود.

وی افزود: شروع علائم این بیماری معمولا ناگهانی است و ممکن است به ترتیب وقوع شامل درجاتی از سردرد، تب، لرز، درد عضلانی بخصوص در پشت پاها، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم و حساسیت به نور باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان علائم گوارشی همچون حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم را از دیگر علائم و نشانه بیماری در مرحله قبل از خونریزی برشمرد.

دکترهاشمی شهری تورم، لکه لکه شدن و خونریزی زیر جلدی در نواحی مختلف پوست صورت، گردن، قفسه سینه، حلق، گلو، دهان و زبان را از نشانه‌های شروع مرحله خونریزی دانست و گفت: مرحله خونریزی دهنده این بیماری ممکن است خیلی سریع و برق آسا اتفاق بیافتد و معمولا بیشتر موارد مرگ در این مرحله رخ می دهد.

وی با اعلام آمادگی همه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستائی و بیمارستان‌های استان برای پذیرش بیماران مشکوک و دارای علائم تب کنگو گفت: مرکز تخصصی بوعلی با وجود گرفتاری‌ها و درگیری‌های شدید ناشی از پذیرش و بستری بیماران حاد تنفسی و کرونا مثبت، همچنان به عنوان قطب بیماری‌های عفونی و گرمسیری آماده پذیرش نهائی بیماران احتمالی مبتلا به این بیماریست.

کد خبر 536633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha