همشهری آنلاین: سیگاری‌ها در ایران روزانه بیش از چهار میلیارد تومان، صرف دود کردن سیگار می‌کنند.

براساس آمار بانک جهانی هزینه‌های پنهانی که کشور بابت بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار می‌پردازد دو تا سه برابر این رقم است.

به گزارش واحد مرکزی خبر معاون جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: در سال گذشته حدود 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف شده است.

حیدری به نتایج و داده‌های طرح ملی سلامت که در سالهای 69 و 78 اجرا شده است اشاره و خاطر نشان کرد: در سال 69 حدود 14 و سه دهم افراد جامعه و در سال 78 حدود 12 و نیم درصد از افراد جامعه سیگار مصرف کرده اند.

وی افزود: با اینکه مصرف سیگار در کشور در فاصله سال‌های 69 تا 78 حدود دو درصد کاهش یافته است اما میزان مصرف در رده سنی 15 تا 24 سال در فاصله این سال‌ها حدود 70 درصد افزایش یافته است.

معاون جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: میزان مصرف سیگار در کشور ما در مقایسه با آمار بین‌المللی در حد متوسطی قرار دارد.

حیدری با اشاره به تدوین قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات افزود:‌ بر اساس این قانون شرکت دخانیات موظف است 50 درصد سطح هر طرف پاکت سیگار را به تصاویر هشدار دهنده و پیام‌هایی درباره خطرات سیگار اختصاص دهد و این پیامها را هر شش ماه یکبار عوض کند.

وی با اشاره به اینکه این پیامها باید تحریک کننده باشد و افراد را از مصرف سیگار دور کند افزود: با الصاق این تصاویر و پیام‌ها برروی پاکت‌های سیگار 5 تا 10 درصد از مصرف سیگار کاسته می‌شود.

حیدری گفت: بر اساس این قانون باید مالیات مصرف سیگار سالانه حدود 10 تا 20 درصد افزایش یابد تا از این طریق نیز مصرف سیگار حدود 4 تا 8 درصد کاهش یابد.

کد خبر 53659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز