مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

طرح مرمت و احیای کامل «حمام نو» شاهرود با هدف راه‌اندازی نخستین موزه وقف خصوصی در ایران آغاز شد.

مرمت و احیای کامل حمام نو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالحسین برنجی، مجری طرح مرمت و احیای «حمام نو» شاهرود روز یکشنبه ۱۲ مردادگفت: برای نخستین بار در شاهرود طرح مرمت و احیای یک بنای تاریخی با همکاری شهرداری، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره اوقاف و امور خیریه اجرا می‌شود. پس از خانه یغمایی‌ها که اکنون محل استقرار اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود است، حمام نو نخستین بنای تاریخی این شهر است که به طور کامل احیا و مرمت می‌شود.

وی یادآور شد: پس از مرمت بنا و آغاز به کار موزه وقف، موزه آب شاهرود به این مکان منتقل و یک نمایشگاه قرآنی هم در کنار آن ها ایجاد می‌شود. این طرح به صورت مشارکتی با میراث فرهنگی و در سه گام اجرا می‌شود و آورده بخش خصوصی در حال حاضر ۱۰ میلیارد ریال است. این مجموعه حدود ۹۰۰ متر مربع زیربنا دارد و تاکنون گمانه‌زنی تاریخی، پیدا کردن مسیرهای ورودی و خروجی که پیش از این از بین رفته بود و حذف الحاقات و بناهای غیر تاریخی انجام شده است و پس از آن کار استحکام بخشی و مرمت کلی آغاز می‌شود.

برنجی با بیان اینکه پیشینه این بنا به پایان دوره صفویه و ابتدای قاجاریه باز می گردد، اظهار داشت: این حمام از آن زمان تاکنون مورد استفاده مردم شاهرود بود و حدود ۲۵ سال بی استفاده رها شده بود. مالک این بنا مرحوم ملاعلی خویی بود که مرحوم یوسفی دماوندی آن را خریداری و در سال ۱۳۰۱ هجری قمری برای مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) و شب‌های قدر وقف کرده است و اکنون نیز نوه متولی اصلی موقوفه تصمیم به احیای این بنا و تبدیل آن به مکانی فرهنگی برای استفاده مردم شاهرود گرفته است.

شهرستان شاهرود در زمینه‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری عرفانی و طبیعی از قابلیت‌های ویژه ای برخوردار است. این شهرستان بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی در فهرست میراث ملی کشور دارد که از این تعداد، ۶۴ اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، ۷۳ تپه تاریخی و ۱۳ اثر معنوی است.

شهرستان شاهرود در استان سمنان بیش از ۲۲۰ هزار نفر جمعیت و ۵۳ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

کد خبر 536569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha