نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد قرارگیری بیش از حد در مقابل نور طیف آبی خطر احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

سرطان روده بزرگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر شهرهای امروزی جهان به سوی افزایش بیش از حد چراغ‌های خیابانی که نوری موسوم به «نور آبی» ساطع می‌کنند، روی آورده‌اند. این نور در تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها هم رایج است.

مطالعه قبلی محققان نشان داده بود که نور آبی ساطع شده از اکثر لامپ‌های ال‌ای‌دی سفید (دیودهای ساطع کننده نور) و بسیاری از تبلت‌ها و تلفن‌ها با امراضی نظیر اختلالات خواب، چاقی، و افزایش ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها، بخصوص در بین کارگران شیفت شب مرتبط است.

نور زرد بیشتر از آبی ساعت زیستی بدن را مختل می‌کند

در مطالعه دیگری هم ارتباط بین نور آبی و افزایش ریسک سرطان‌های سینه و پروستات مشخص شد.

در مطالعه جدید موسسه سلامت عمومی بارسلونا اسپانیا، داده‌های حدود ۲۰۰۰ نفر مورد بررسی قرار گرفت. از بین این تعداد، ۶۶۰ نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ بودند درحالی که بقیه به طورتصادفی از بین جمعیت عمومی انتخاب شده بودند.

نتایج نشان داد افرادی که با بیشترین میزان قرارگیری در معرض نور آبی مواجه بودند ریسک ابتلای‌شان به سرطان روده بزرگ ۶۰ درصد بیشتر بود.

«مانولیس کوگویناز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «در این باره می‌تواند دلایل فیزیولوژیکی مطرح باشد. قرارگیری در معرض نور، بخصوص نور طیف آبی، در شب می‌تواند موجب کاهش تولید و ترشح ملاتونین شود.»

محققان بروز چنین شرایطی را در افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ دخیل می‌دانند.

کد خبر 536502
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha