آرش راهبر : تعجب نکنید و چشم‌هایتان را نمالید. بله، کاملا درست می‌بینید، یک پورشه با چهار در.

این روزها از این اتفاقات عجیب و غریب زیاد دیده می‌شود، حالا چرا پورشه از بقیه عقب باشد؟!

از همان موقعی که پورشه رفت سراغ دنیای SUV‌ها و مدل کاین را تولید کرد می‌شد حدس زد که مغز طراحان این شرکت حسابی تکان خورده و بقیه نیست یک کار فرق عادت دیگر هم انجام دهند. این اتفاق هم بالاخره افتاده و قرار است پورشه برای اولین بار سران چهار در تولید کند.

 جاسوسی
از وقتی که خبر تولید نمونه‌های آزمایشی پورشه پانامرا از کمپانی به بیرون درز کرد تعدادی از عکاسان خبره که کارشان به کمین نشستن و شکار لحظاتی است که یک نمونه به صورت مخفی در خیابان‌ها و جاده‌ها مشغول گشت زدن باشد، لحظه آرام نداشتند تا بالاخره اولین عکس‌ها از اولین پورشه چهار در در اتاقک تاریک دوربین‌ها جان بگیرد.

پاپاراتزی‌ها با کمال تعجب دیدند که مخلوق جدید پورشه نه با رنگ سرخ آتشین یا زرد کار را و نه با رنگ سیاه کاین که با رنگ آبی ویژه‌ای در خیابان‌ها و جاده‌های اطراف اشتوتگارت آفتابی شده است.

 دیدن رنگ آبی البته برای عکاس‌ها کمی ثقیل بود اما لحظات شکار کوتاه و از دست رفتنی بودند و باید هر چه سریع‌تر شاتر را می‌فشردند، تریک... تریک... تریک...


فوق سری
بی شک حضور پورشه در دنیای شلوغ و پر سر و صدای خودروهای سدان (چهار در) اوقات خیلی‌ها را تلخ خواهد کرد. خودروسازان دیگر دنیا خوب می‌دانند که پورشه یا وارد کارزاری نمی‌شود یا اگر بشود قطعا با تمام قوا این کار را خواهد کرد.

 پورشه پانامرا هم یقینا با همین استراتژی وارد بازار می‌شود. اگر برنامه پورشه برای عرضه پانامرا مربوط به سوالی سال 2009 می‌شود اما بی‌تردید خودروسازان دیگر که سال‌هاست سدان می‌سازند از همین حالا به فکر مقابله با پورشه خواهند افتاد.


به هر حال پورشه پانامرا با همان ملاحظات همیشگی تولید خواهد شد و عکس‌ها نشان می‌دهند که دیدگاه‌های طراحان چندان بر مدار تحول اساسی و بازنگری کلی نسبت به مدل‌های 911 و باکستر نیست.

پانامرا یک خودرو چهار در چهار نفره است و به ظاهر کشیده‌تر از مدل‌های 911 به نظر می‌آید. کاپوت جلو وسیع و طویل است آنچنانکه در کاررا جی‌تی هم دیده می‌شود.

پس از طی شدن شیب ملایمی روی شیشه به سقف پانامرا می‌رسیم که با زاویه خاصی تا شیشه کوچک عقب ادامی می‌یابد.

شیشه عقب البته بیشتر به درد دریافت نور از محیط می‌خورد تا دادن منظره‌ای مناسب به راننده مثل مدل‌های اسپرت کلاسیک پورشه، راننده در پانامرا باید از آینه‌های جانبی استفاده کند. ترکیب چراغ‌های عقب البته کاملا آشکار نیست اما به نظر می‌آید که ترکیبی از طرح چراغ عق باکستر و کایمان باشد.

زیر کاپوت قرار است اتفاقات جدیدی بیفتد. پورشه از چند نوع موتور استفاده خواهد کرد. یکی موتور 6 سیلندر 5/3 لیتری فولکس واگن با قدرت 300 اسب بخار است که ظاهرا موتور پایه به حساب می‌آید.

 البته می‌شود موتور هشت سیلندر 5/4 لیتری 350 اسبی را هم سفارش داد اما طرفداران قدرت و سرعت بیشتر. قطعا سراغ همین موتور به اضافه یک سیستم توربو می‌روند که ناگهان تا 560 اسب بخار قدرت را بیشتر می‌کند.

با موتور هشت سیلندر توربو پانامرا صفر تا صد کیلومتر را در عرض 5 ثانیه طی خواهد کرد. با این حال برای حرفه‌ای‌ها هم ممکن است یک سورپرایز هیجان انگیز در نظر گرفته شود، یک موتور 10 سیلندر 612 اسبی که با 7/5 لیتر حجم که پیش از این در پورشه کاررا جی‌تی استفاده شده است.

گیربکس پوشه پانامرا هم به صورت شش سرعته دستی و اتوماتیک ارائه می‌شود تا نیروی فوق‌العاده موتور با بالانس مناسبی به چرخ‌ها تزریق شود. این گیربکس هم از آئودی خواهد آمد تا همه زیر مجموعه‌های فولکس واگن همکاری موفقی در پانامرا داشته باشند.

در مورد دیفرانسیل هنوز کمی بحث وجود دارد. پورشه پانامرا یا با دیفرانسیل عقب یا به صورت دو دیفرانسیل دائم عرضه خواهد شد. نکته جالب اینجاست که پورشه بدش نمی‌آید پانامرا را به صورت هیبرید هم عرضه کند، آن هم به طریقی که موتور شش سیلندر را با یک الکترو موتور 60 کیلوواتی به صورت موازی قرار دهد.

پانامرا از سپتامبر 2008 در خط تولید شهر لایپزیک قرار خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌شود که حداقل سالی 20 هزار دستگاه از آن ساخته و فروخته شود. اینجاست که بعضی‌ها نفس راحتی می‌کشند. پورشه پانامرا قطعا گرانقیمت و کم تیراژ خواهد بود و دردسر زیادی برای ارزان فروش‌ها درست نخواهد کرد.

کد خبر 5365

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز