گروه بین الملل: مردم عراق در شهرهای مختلف با برپایی تظاهرات و سر دادن شعارهای ضد‌اشغالگری به توافقنامه امنیتی این کشور و آمریکا اعتراض کردند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد اوج جریان اعتراضی علیه توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا در شهرک صدر اتفاق افتاد که هزاران نفر از مردم این شهرک به درخواست مقتدی صدر پس از
 نماز جمعه تظاهرات گسترده‌ای را انجام دادند. 

مقتدی صدر روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای، خواستار تظاهرات گسترده مردم عراق پس از اقامه نماز جمعه در اعتراض به توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا و تداوم اعتراض‌ها تا لغو نهایی آن شده بود.

مردم شهرک صدر روز گذشته با حمل تصاویری از مقتدی صدر و پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود: لبیک لبیک یا عراق، شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات همچنین  با حمل پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود: توافقنامه‌‌ای را که هدف آن تجزیه عراق باشد، نمی‌خواهیم و توافقنامه‌ای که نقض حاکمیت عراق باشد رد می‌کنیم، به خیابان‌ها آمده بودند.

اهالی شهرک صدر این توافقنامه را اعلام جنگ علیه مردم عراق خواندند و شعار دادند: توافقنامه امنیتی اعلام جنگ با ملت عراق و بسیار بدتر از اشغالگری است. تظاهرکنندگان در اعتراض به این توافقنامه‌ پرچم آمریکا  را  به آتش کشیدند.

در شهر کوت نیز صدها نفر از شهروندان پس از اقامه نماز جمعه علیه توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا تظاهرات کردند. در شهر بصره در جنوب عراق هم مردم پس از اقامه نماز جمعه به همراه شماری از اعضای مهم جریان صدر که نصار الربیعی، سخنگوی جنبش صدر در پارلمان عراق، نیز در میان آنان دیده می‌شد تظاهرات کردند. 

دیروز عبدالعزیز حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با اشاره به توافقنامه امنیتی طولانی مدت عراق و آمریکا گفت: بسیاری از بندهای این توافقنامه به حاکمیت ملی عراق لطمه می‌زند.

وی گفت: مذاکرات جاری برای امضای این توافقنامه با آمریکا به نتایجی بین دو کشور نینجامیده است. حکیم تاکید کرد: یک اجماع ملی در مخالفت با بسیاری از بندهای مطرح شده از سوی آمریکا در این توافقنامه به‌دلیل خدشه وارد کردن به حاکمیت ملی کشور، وجود دارد.

درخواست آیت‌الله سیستانی برای همه‌پرسی

دیروز روزنامه الحیات به نقل از منابع نزدیک به دفتر آیت‌الله علی سیستانی از مراجع شیعیان عراق نوشت، که وی خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا شده است.

این درخواست در دیدار هفته گذشته نوری مالکی نخست وزیر عراق از دفتر آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف صورت گرفته است.آیت‌الله سیستانی در این دیدار از مالکی خواسته است تا در برخورد با توافقنامه امنیتی، هوشیارانه و با ‌احتیاط عمل کند.

منابع خبری پیش از این هم گزارش داده بودند که وی صراحتا اعلام کرده  تا زمانی که زنده است اجازه نخواهد داد قرارداد امنیتی عراق و آمریکا امضا شود.

کد خبر 53627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز