شماری از کلزاکاران خراسان شمالی با ابراز گلایه از پرداخت نشدن مطالبات خود بابت فروش محصول اعلام کردند ادامه کشت و زرع محصول دوم برای آنها مشکل شده است.

کلزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شماری از کشاورزان روز شنبه ۱۱ مرداد اظهار داشتند: با وجود این‌که فصل خرید محصول کلزا به پایان رسیده است اما هنوز نتوانسته ایم وجه نقد خود را بابت فروش محصول دریافت کنیم. در حالی است که قرار بود بهای محصول خریداری شده در کمترین زمان پرداخت شود.

یکی از کشاورزان مانه و سملقان در این زمینه گفت: کلزا یکی از محصولات راهبردی است و مسئولان سازمان جهادکشاورزی و همچنین کارشناسان کشاورزان را از چند سال گذشته تشویق به کشت این محصول می‌کنند اما امسال پرداخت بهای محصول به موقع پرداخت نشد.

محمدعلی قربان زاده افزود: از آنجا که کشاورزان برای کشت جدید نیازمند به سرمایه برای تهیه نهاده‌های کشاورزی هستند، لازم است هر چه سریع‌تر پول محصول خریداری شده پرداخت شود. پرداخت نشدن بهای محصول تضمینی باعث می‌شود که ما نیز نتوانیم اقساط بانکی خود را به موقع پرداخت کنیم که جریمه نیز خواهیم شد اما در دیرکردهای محصولات تضمینی هیچ گاه به این موضوع توجه نمی‌شود.

یکی دیگر از کشاورزان بجنوردی با بیان این‌که مسئولان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که دغدغه کلزاکاران منطقه هنگام دریافت بهای محصول تحویل شده به مراکز خرید تضمینی به کمترین حد برسد، گفت: آنها به توصیه‌های کارشناسان این دانه روغنی را کشت کرده اند.

فرزاد گریوانی همچنین با بیان این‌که کشاورزان امسال از ناحیه سرما خسارت زیادی را متحمل شده‌اند، گفت: در این ایام چشم به بهای فروش محصول کلزا دوخته‌اند اما پرداخت نشدن بهای محصول مشکلات را مضاعف کرده است.

وی خواستار پیگیری مسئولان مرتبط استان برای تسریع در واریز بهای کلزای تحویل شده به کشاورزان شد.

مطالبه ۶۰ میلیارد ریالی کلزاکاران استان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی با بیان این‌که خرید محصول کلزا از کشاورزان به پایان رسیده است اظهار داشت: تاکنون کلزا کاران استان سه هزار و ۲۵۷ تن محصول خود را تحویل داده‌اند و ۸۸ میلیارد ریال نیز بابت خرید محصول به آنان پرداخت شده است.

سیدجلال موسوی افزود: ۴۰ درصد از بهای کلزا کاران که شامل ۶۰ میلیارد ریال می‌شود هنوز به آنان پرداخت نشده است.

وی با بیان این‌که سامانه خرید گندم و کلزا کشوری است افزود: ما نیز در راستای حمایت از قشر کشاورز پیگیر این موضوع هستیم تا به سرعت بهای محصول پرداخت شود.

موسوی اظهار داشت: خرید کلزا به صورت تضمینی از کشاورزان استان در سال زراعی جاری نسبت به پارسال ۶.۳ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: پارسال برای خرید سه هزار و ۶۵ تن دانه روغنی کلزا بیش از ۱۰۴ میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت شد.

گلایه کلزاکاران به حق است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان این‌که گلایه کشاورزان بابت مطالبه به حق است گفت: با وجود این‌که کشت کلزا یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت است بهای محصول نیز باید به موقع پرداخت شود.

محمدجواد تشکری اظهار داشت: در دو سال گذشته بهای محصول به موقع واریز شده بود اما امسال این امر محقق نشده است.

 کشاورزان استان برای کشت محصول به ما اعتماد کرده‌اند و پرداخت دیرهنگام موجب از بین رفتن اعتماد کشاورزان در سال‌های آینده می‌شود.

امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا ۴۰ هزار و ۸۰۰ ریال تعیین شده بود.

سال گذشته پنج هزار تن دانه روغنی کلزا از سطح سه هزار و ۶۰۰ هکتار کشتزار خراسان شمالی برداشت شده بود.

پیش بیینی شده است تا برای سال زراعی آینده نیز افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا در سطح کشتزارهای استان کشت شود.

کد خبر 536155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha