مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که فرزندان بیشتری به دنیا آورده‌اند بیشتر در معرض از دست دادن دندان‌هایشان قرار دارند

 تهران، واحد مرکزی خبر، به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، نتایج یک تحقیقات که روز پنجشنبه منتشر شد نشان می دهد ضرب المثل المانی " هر فرزند یک دندان برای مادر هزینه دارد " حقیقت دارد و مادرانی که فرزندان بیشتری به دنیا آورده اند در طول حیات خود بیشتر در معرض از دست دادن دندانهایشان هستند.

دانشمندان امریکایی در تحقیقات خود دو هزار و ششصد و سی و پنج زن امریکایی در سنین هجده تا شصت و چهار سال را با توجه به طبقه اقتصادی و اجتماعی، انها را به سه طبقه پائین، متوسط و بالا تقسیم بندی کردند.

در این تحقیقات زنانی که در طبقه بالا قرار داشتند مورد بررسی قرار گرفتند و دانشمندان دریافتند زنانی که فرزندی نداشتند به طور متوسط یک دندان خود را از دست داده اند، زنانی که یک فرزند داشتند تقریبا دو دندان خود را از دست داده اند و زنانی که چهار فرزند یا بیشتر داشتند پنج دندان خود را از دست داده اند.

در طبقه پائین نیز زنانی که فرزندی نداشتند به طور متوسط دو دندان خود را از دست داده اند، مادرانی که یک فرزند داشتند به طور متوسط سه دندان خود را از دست داده اند و زنانی که بیش از چهار فرزند داشتند بیش از هشت دندان خود را از دست داده اند.

محققان دانشگاه نیویورک و دانشگاه ییل امریکا اعلام کردند این حالت در طبقه متوسط جامعه نیز به چشم می خورد.

استفان راسل استاد دندان پزشکی دانشگاه نیویورک که هدایت این تحقیقات را بر عهده داشت گفت " به نظر می رسد بین به دنیا آوردن فرزندان بیشتر با دندانهای کمتر رابطه وجود دارد.

وی افزود "شاید مردم بگویند چون زنان فقیر فرزندان بیشتری دارند و توانایی پرداخت هزینه دندان پزشکی را ندارند با این مشکل مواجه می شوند اما ما این تحقیقات را بر روی طبقات مختلف جامعه انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم این رابطه در همه طبقات مختلف اقتصادی و اجتماعی صدق می کند.

راسل گفت "زنانی که هنگام زایمان با التهاب لثه مواجه می‌شوند،‌ اگر به موقع به درمان آن نپردازند ممکن است باکتری‌هایی که بین لثه و دندان رشد کرده و موجب این التهاب شده‌اند بیماری لثه را در آنها به وجود بیاورد و در نهایت موجب از بین بردن دندان مادران شود."

کد خبر 53609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز