همشهری آنلاین: معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان آمادگی این حزب را جهت انجام مذاکرات در خصوص نقش مقاومت و سلاح آن در چارچوب استراتژی دفاعی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته‌ روزنامه‌ الشرق الاوسط، چاپ لندن،  شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان، در گفت‌وگو با شبکه‌ اوربیت اظهار داشت: ما آماده هستیم تا درخصوص نقش مقاومت و سلاح آن و هر موضوعی که به چارچوب تشکیل دولت وحدت ملی و مذاکرات ملی مربوط شود، گفت‌وگو کنیم.

وی افزود: ما حتی در جلسات نشست مذاکرات ملی لبنان پیش از حمله‌ ژوئیه 2006 اسرائیل به لبنان تاکید کردیم که آماده‌ بررسی موضوع مقاومت و سلاح آن در چارچوب یک استراتژی دفاعی هستیم و اکنون نیز بار دیگر آمادگی خود را برای مذاکره در این خصوص اعلام می‌کنیم.

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: ما یک حزب سیاسی در لبنان هستیم که از جایگاه و مقام اجتماعی خاصی برخوردار هستیم اما زمانی که گفته می‌شود مقاومت و سلاح را ترک کنید، این سوال برای ما مطرح می‌شود که چه کسی از لبنان در برابر حملات اسرائیل حمایت کرد؟

وی افزود: امروز و در هر روز بیش از 15 مورد نقض حریم هوایی لبنان توسط اسرائیل صورت می‌گیرد و اگر ترس این رژیم از واکنش حزب‌الله نباشد، شاهد چندین ترور، عملیات و حملات جدی اسرائیل علیه لبنان خواهیم بود و این همان چیزی است که در نوار غزه روی داده و همه شاهد هستند که جنگنده‌های اسرائیلی هر کاری را بخواهند علیه این منطقه انجام می‌دهند.

معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: چنانچه یک استراتژی دفاعی ایجاد شود و بر اساس آن ارتش ملی لبنان توانایی حمایت از کشور در برابر تجاوزات اسرائیل را داشته باشد، آنگاه موضوع بررسی سلاح مقاومت به عنوان بخشی از این استراتژی دفاعی قابل قبول است و ما آماده‌ پذیرش راهکارها در این خصوص هستیم.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر ما ضعیف هستیم و ارتش ما به تنهایی توانایی دفاع از لبنان را ندارد و در این شرایط به مقاومت که کشور را از اشغال آزاد ساخته، می‌گوید سلاح خود را بر زمین بگذار تا ضعیف‌تر شویم و آنگاه اسرائیل هر چه را می‌خواهد در لبنان پیاده کند. آیا عقل می‌تواند چنین درخواستی را پذیرا باشد؟

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: ما اکنون نیازمند راهکارهایی برای رویارویی با خطر و تهدید اسرائیل هستیم و چنانچه دولت لبنان بتواند این مشکل را حل و فصل کند، ما نیز در این راهکارها مشارکت خواهیم داشت؛ اما نمی‌توانیم تا پیش از تحقق این امر سلاح را بر زمین بگذاریم و آنگاه اسرائیل هر کاری که می‌خواهد به انجام برساند.

وی در خصوص تضمین‌های حزب‌الله مبنی بر عدم استفاده از این سلاح در داخل کشور گفت: در اختلافات سیاسی داخلی ما بر اصل حمایت‌های مردمی و مواضع سیاسی‌مان تکیه داریم و هیچ اعتقاد و یا نیازی به استفاده از سلاح در داخل لبنان نداریم. زیرا چنانچه می‌خواستیم از سلاح برای اهداف سیاسی و تغییر موازین قدرت استفاده کنیم، از ابتدای تشکیل دولت با توجه به سختی‌های زیادی که با آن روبه‌رو شدیم، این اقدام را عملی می‌ساختیم.

این مقام حزب‌الله لبنان تاکید کرد: ما به تعهداتمان در چارچوب اصول سیاسی و حقوق دموکراتیک پایبند هستیم و این مساله را که بزرگترین تجربه برایمان محسوب می‌شود تا کنون به انجام رسانده‌ایم، لذا اعتقادی به استفاده از سلاح جهت تحقق اهداف سیاسی و یا اعمال شروط سیاسی نداریم.

وی ادامه داد: پیش از این در دوره‌های گذشته نیز به رغم تاوان‌های سنگینی که پرداخت کردیم، هرگز از سلاح استفاده نکردیم زیرا طرحی برای استفاده از سلاح در معادلات سیاسی داخلی نداریم.

نعیم قاسم ضمن غلط توصیف کردن تلاش برخی رهبران سیاسی لبنان جهت ایجاد فتنه و آشوب مذهبی و طایفه‌‌ای در این کشور گفت: هیچ مشکلی بین شیعه و سنی وجود ندارد و ما هرگز به تلاش‌هایی که در راستای ایجاد فتنه و آشوب بین شیعه و سنی صورت می‌گیرد، کمک نخواهیم کرد.

وی افزود: مشکل موجود مشکل بین مقاومت و نبود مقاومت است. مشکل بین طرح آمریکا که خواهان نفوذ در منطقه‌ ماست و کسانی که مخالف اجرای این طرح هستند. معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: ان‌شاء‌الله لبنان الگویی برای عدم وجود فتنه و آشوب بین شیعه و سنی خواهد شد.

وی بار دیگر توافقنامه‌ احزاب لبنانی در دوحه [بیشتر] را دستاوردی بزرگ برای حفظ منافع لبنان دانست و افزود: این دستاورد که در راستای حفظ منافع همه‌ی احزاب لبنانی صورت گرفت، توانست به بحران طولانی مدتی که طی یک سال و نیم گذشته در کشور حاکم بود، پایان دهد.

وی در ادامه در خصوص قدرت و‌ آمادگی حزب‌الله لبنان اظهار داشت: حزب‌الله همواره آماده‌ دفاع بوده و نه حمله و این بدان معناست که ما از سال 1982 در راستای دفاع از لبنان و آزادی اراضی اشغال شده‌ آن بدون هیچ گونه طمع و چشم‌داشتی تلاش کردیم و اکنون نیز از این موضع حمایت می‌کنیم و همواره گفته و بار دیگر می‌گویم که آمادگی حزب‌الله در مطلوب‌ترین شرایط است.

معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان در خصوص احتمال حمله‌ قریب الوقوع رژیم صهیونیستی علیه لبنان گفت: احتمال چنین امری را بعید می‌دانم. دلایل آن این است که اسرائیل به دلیل مشکلات ناشی از نتایج جنگ ژوئیه‌ 2006 علیه لبنان تمایل و یا توانایی حمله‌ جدید علیه لبنان را ندارد و علاوه بر آن پرونده فساد ایهود المرت نخست وزیر این رژیم و مشکلات داخلی و ترس این رژیم از قدرت حزب‌الله احتمال حمله‌ قریب الوقوع اسرائیل به لبنان را ضعیف‌تر می‌سازد، زیرا اسرائیل نمی‌خواهد خود را در یک تنگنای جدی گرفتار سازد.

کد خبر 53594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز