همشهری آنلاین: گزارش مشترک سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (فائو) و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(او.ای.سی.دی) اعلام کرده قیمت مواد غذایی در جهان از قیمت‌های بالای کنونی شروع به کاهش کرده است.

گزارش جدید مشترک فائو و او.ای.سی.دی که  پنجشنبه 29 مه 2008 منتشر شده با این حال تاکید کرده که قیمت مواد غذایی در دهه آینده از میانگین قیمت این مواد در دهه گذشته بالاتر خواهد ماند.

طی ماههای اخیر قمیت مواد غذایی در سطح جهان تحت تاثی عواملی همچون افزایش قیمت نفت خام در بازار های جهانی، تغییر رژیم غذایی در بخش‌هایی از جهان از جمله چین و هند، افزایش شهرنشینی، افزایش جمعیت،سیاست های تجاری ناکارامد،بدی وضعیت آب و هوا، افزایش تقاضا برای سوخت های گیاهی و بورس بازی به شدت افزایش یافته و به ویژه قشرهای فقیر شهرنشین در کشورهای واردکننده مواد غذایی را در معرض خطر قرار داده بود.

منبع نمودار فوق

افزایش قیمت مواد غذایی همچنین در برخی از مناطق جهان اعتراضاتی  را در پی داشته است. گزاش جدید برنیاز واقعی به سرعت بخشیدن به رشد و توسعه در کشورهای فقیر و کمک به آنها برای ایجاد زیر بنای عرضه مواد غذایی اشان تاکید کرده است.

گزارش جدید  چشم انداز مشترک فائو و او.ای.سی.دی بر مبنای پیش بینی بازارهای غلات، دانه های روغنی، شکر،گوشت و مواد لبنی بین سال جاری و سال 2017 منتشر شده است.

این گزارش افزوده است بر خلاف شوک های وارد بر بازار مواد غذایی سطوح عمومی قیمت ها تا حد زیادی با ثبات است و در فاصله سال جاری تا سال 2017 نرخ تورم این محصولات پایین خواهد بود.

این گزارش افزوده است: در مقایسه با 10 سال گذشته ،قیمت مواد غذایی برای دهه آینده به این شرح افزایش خواهد یافت:گوشت گاو 20 درصد،شکر 30 درصد،گندم ،ذرت و پودر شیر بین 40 تا 60 درصد،کره و دانه های روغنی بیش از 60 درصد و روغن های گیاهی بیش از 80 درصد.

این گزارش از دولت‌ها خواسته است تا در سیاست‌های محدود کننده تجارت از قبیل حمایت از کشاورزان با کمک‌های قیمتی بالا، مالیات‌های صادراتی و تحریم‌ها تجدید نظر کنند.

کد خبر 53587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز