پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

گونه نادر «ناماکوآ» یا قمری دم‌دراز/کبوتر دم‌دراز در پناهگاه حیات وحش یخاب در منطقه آران و بیدگل استان اصفهان ثبت شد.

قمری ناماکوا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آران و بیدگل پنجشنبه نهم مرداد گفت: ناماکوآ ماه جاری (مرداد ۱۳۹۹) در پناهگاه حیات‌وحش یخاب با همکاری انجمن حامیان محیط‌زیست ابوزیدآباد و اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آران وبیدگل ثبت شد. با این رکورد تعداد پرندگان ثبت شده در پناهگاه حیات وحش یخاب از ۱۰۰ قطعه به ۱۰۱ قطعه رسید.

سید عباس نگهبان تصریح کرد: این منطقه به دلیل دارا بودن تنوع اقلیم و تنوع زیستگاهی " زیستگاه شنزار و کوهستانی" از تنوع زیستی غنی جانوری بخصوص پرندگان برخوردار است به طوری که در چند سال اخیر با بهره‌گیری از ظرفیت محیط‌بانان، اعضای انجمن حامیان محیط‌زیست ابوزیدآباد و کارشناسان رشته محیط‌زیست دانشگاه صنعتی اصفهان و با بررسی فون پرندگان این منطقه، تاکنون مستند نگاری و ثبت ۱۰۱ گونه پرنده انجام شده است.

قمری ناماکوا با نام علمی oena capensis  پرنده‌ای کوچک با جثه ظریف و دم بلند ومثلثی شکل است که نر و ماده آن متفاوت وفاقد تغییرات فصلی هستند. این پرنده پروازی سریع، مستقیم و به طور معمول نزدیک به سطح زمین دارد و با بال زدن های کوتاه در حالی که دم خود را به حالت باد بزنی و افراشته رو به بالا نگاه داشته است فرود می آید. محل زیست این پرنده مناطق پست، نیمه‌بیابانی و خشک با بوته‌های خاردار، بستر رودخانه‌هاست و از مناطق جنگلی دوری می‌گزیند.

پناهگاه حیات‌وحش یخاب با مساحت ۲۷۲ هزار هکتار یکی از بی‌نظیرترین و بکرترین مناطق زیستگاهی ایران است که در مجاورت پارک ملی کویر و در شهرستان آران و بیدگل واقع شده است. یخاب با برخورداری از گوناگونی زیستی و وجود گونه‌های ارزشمندی مانند پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، جبیر، شاه روباه و چند گونه ارزشمند دیگر با وسعت ۲۷۲ هزار هکتار از سال ۱۳۹۲ منطقه شکار ممنوع اعلام شد و سال ۱۳۹۶ نیز به پناهگاه حیات‌وحش ارتقا یافت.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است. مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان اصفهان با استناد تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه یک زیست‌بوم طبیعی فعال است که پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می‌شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها ممنوع است.

کد خبر 535796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha