سپاه با هدف قرار دادن سایت راداری شبیه سازی شده سامانه ضد موشکی تاد توان خود در درگیری با سامانه های پدافندی آمریکایی را به نمایش گذاشت.

موشک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  تسنیم، در دومین روز از مرحله پایانی رزمایش پیامبر اعظم ۱۴، نیروی هوافضای سپاه دستاوردهای جدید خود در حوزه های موشکی، پهپادی، عملیات هوایی و ضد راداری را به نمایش گذاشت.

یکی از مهمترین اقدامات نیروی هوافضای سپاه در این مرحله از رزمایش، هدف قرار دادن یک سایت راداری شبیه سازی شده سامانه پدافندی ضد موشکی «تاد» آمریکایی است.

سال ۱۳۹۳ نیز سپاه پاسداران یک سایت راداری شبیه سازی شده  از سامانه  پدافندی پاتریوت را توسط موشک ضد رادار هرمز از فاصله ۲۵۰ کیلومتری با موفقیت مورد هدف قرار داد. در این تمرین، هرمز – ۱ توانست کانتینری به طول تنها ۶ متر که یک رادار بر روی آن نصب شده بود را منهدم کند.

انهدام سایت راداری شبیه سازی شده پاتریوت توسط موشک ضد رادار هرمز

اما حالا سپاه سراغ دیگر سامانه ضد موشکی آمریکایی ها یعنی سامانه تاد رفته و یک سایت راداری شبیه سازی شده این سامانه را توسط موشک های بالستیک ضد رادار خود با موفقیت مورد هدف قرار داده است.

البته تاکنون اطلاعات دقیقی از موشک مورد استفاده در این رزمایش منتشر نشده است.

سامانه پدافند ضد موشک بالستیک تاد یکی از قدرتمندترین سامانه های پدافند ضد موشکی آمریکایی است که در سال های اخیر تعدادی از این سامانه در برخی پایگاه های منطقه ای آمریکا مانند الظفره امارات مستقر شده است.

بنا بر ادعای خود آمریکایی ها هدف از این اقدام، دفاع از پایگاه های آمریکایی در برابر حملات احتمالی موشکی ایران عنوان شده است.

طراحی سامانه تاد از سال ۱۹۹۲ و بنا به سفارش ارتش آمریکا توسط شرکت لاکهید مارتین شروع شد و نهایتا در سال ۲۰۰۸ این سامانه رسما وارد ارتش آمریکا شد تا تست های خود را پشت سر بگذارد.

از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۳ این سامانه تست های متعددی را پشت سر گذاشت  و توانست مجوز ورود به نیروی هوایی آمریکا را کسب کند.

تاد در حقیقت یک سامانه پدافند ضد موشکی برد بلند است که می تواند با اهداف در برد۲۰۰ و ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری درگیری شود.

سیستم دفاع ضد موشکی "تاد" تلفیقی از ۵ بخش "لانچر (سکوی پرتاب یا پرتابگر موشک بالستیک)"، "رادار"، "سیستم کنترل آتش" ، "سامانه‌ها و ، واحدهای ارتباطی و موشک است که به طور مشخص سیستم "تاد" را حمایت می‌کنند.

این سامانه  از یک رادار  آرایه فازی فعال یاند ایکس به نام رادار AN/TPY-۲ بهره می برد که توانایی کشف اهداف از فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری را دارد. این رادار  بزرگترین رادار زمین پایه  جهان نیز محسوب می‌شود.

رادار AN/TPY-۲ سامانه تاد

سایت راداری هدف قرار داده شده  در رزمایش سپاه

علاوه بر این سامانه، تاد از یک واحد پشتیبانی با نام BM/C۳۱ نیز بهره می برد که به این سامانه توان به اشتراک گذاشتن اطلاعا با سایر نیروها و یا سامانه  های پدافندی را می دهد.

این واحد پشتیبانی از سه بخش شامل، پایگاه عملیات تاکتیکی، پایگاه عملیات پرتاب و مجموعه پشتیبانی سامانه تشکیل شده که این سه واحد با آرایش های مختلف عملکذدهای های متفاوتی ارائه می دهند.

خوروی پرتابگر این سامانه از یک لانچر ۸ فروندی موشک، ژنراتور برق و سیستم های الکترونیکی  تشکیل شده است که در مدت  زمان کمتر از ۳۰ دقیقه می تواند آماده  عملیات شده و در همین مدت زمان نیز دوباره بارگذاری شود. هر گردان آتشبار سامانه تاد معمولا از ۶ خودروی پرتابگر تشکیل می شود.

لانچر پرتاب موشک سامانه تاد

موشک این سمانه نیز یک موشک با موتور تک مرحله ای سوخت جامد است که مجهز به  موتور با نازل کنترل رانش بوده که سرعت آن را به ۸.۲ ماخ می رساند. این موشک۶ متر طول، ۳۷ سانت قطر و ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد و به یک سرجنگی با انرژی جنبشی مجهز است.

کد خبر 535723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha