مهران کرمی مدیرمسئول روزنامه همشهری در بخش سخن نخست هشت هزارمین شماره همشهری نوشت:

مهران کرمی/ مدیرمسئول

روزنامه همشهری امروز هشت هزارمین شماره‌اش را به خوانندگان عرضه کرد. ۲۸ سال فعالیت مستمر در سطح اول مطبوعات کشور تنها یک آمار و ارائه گزارش عملکرد نیست. هر شماره‌ای از روزنامه که منتشر می‌شود مانند یک موجود انسانی برای خود تاریخچه‌ای از تجربه ارزشمند زندگی دارد. به‌ویژه آنکه همشهری از آغاز قرار بود روزنامه‌ای برای زندگی باشد که چه در فرم و رنگ و اندازه و چه در زبانی که برای انتشار خبر و آگاهی برگزیده‌ بود می‌کوشید و می‌کوشد که از انتخابی متفاوت بهره گیرد. انتخاب مسیری که از راست‌روی و چپ‌روی، تندروی و محافظه‌کاری رایج برکنار باشد، کار آسانی نبوده و نیست و این دشواری زمانی بیشتر می‌شود که بخواهد همواره روزنامه و رسانه‌ای تأثیرگذار باشد و به اعتماد خوانندگانش وفادار بماند.

از این ‌رو می‌توان گفت همشهری ۸ هزار روز زندگی را پشت ‌سر گذاشته ‌است. با شادی خوانندگانش شادی کرده و در زمانه سختی و غم مردم نیز با آنان به سوگ نشسته و گریسته؛ زیرا که خود بخشی از این شادی و اندوه و بخشی از کنش جمعی ملت ایران بوده ‌است. در زمانه‌ای که تجربیات زیست جمعی ما ایرانیان یکی از حساس‌ترین ادوار تاریخی ملت ایران را پشت سر می‌گذارد، عملکرد همشهری جز این هم نمی‌توانسته باشد و این مخصوص یک دوره خاص مدیریتی نیست.

همشهری مدیران زیادی به‌ خود دیده که از زمان غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران و مؤسس این روزنامه تا شهرداران بعدی که همه از مدیران تأثیرگذار کشور بوده‌اند و بعضا به ریاست قوای جمهوری اسلامی رسیده‌اند از این قاعده پیروی کرده است زیرا نگاه و مشی حرفه‌ای روزنامه‌نگاران این اجازه را نمی‌داده که خود را صرفا به‌عنوان رسانه‌ای جناحی تعریف کنند و این مشی و منش همچنان پابرجاست.

همشهری در ۲۸ سال گذشته همواره رسانه‌ای در متن حوادث و تأثیرگذار بوده و این تأثیرگذاری را در کنار انتخاب زبانی پیراسته و به دور از بداخلاقی‌های رایج پیش برده است. تأکید همزمان بر تأثیرگذار بودن و پرهیز از درافتادن به ورطه افراط و تفریط، کاری بسیار دشوار در زمانه‌ای است که متأسفانه زبان رادیکالیسم و یاس و خشم به‌ویژه در عصر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی خریدار بیشتری دارد.

با این حال تلاش برای حفظ اعتماد و ایجاد امید اجتماعی همچنان تنها راهی است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران همشهری به آن پایبند هستند. به‌ عنوان مثال زمانی که حوادث اجتماعی آبان ۹۸ رخ ‌داد همشهری کوشید ضمن پوشش خبری و رسانه‌ای مناسب به نقد و واکاوی ریشه‌های آن و آسیب‌شناسی اجتماعی چنین رویدادی بپردازد. چند هفته بعد که سردار پرافتخار ایرانی، ناجوانمردانه توسط دولت تروریست آمریکا به شهادت رسید به پوشش رسانه‌ای گسترده حماسه حضور چند میلیونی مردم در بدرقه شهید سلیمانی اقدام کرد و هفته بعد که هواپیمای اوکراینی به اشتباه ساقط شد و مرم ایران عزادار شدند در این سوگ ملی گریست.

زمانی نیز که حکم اعدام ۳ جوان شرکت‌کننده در حوادث آبان اعلام شد، همشهری کوشید دیدگاه مردم و شخصیت‌های وفادار به انقلاب و نظام را در نقد این حکم پژواک دهد. در جریان حوادث ناگواری چون آتش‌سوزی گسترده جنگل‌ها در نقاط کشور باز نگاه زیست‌محیطی همشهری این رویدادها را در رأس گزارش‌های خبری قرار داد یا آن زمان که منابع طبیعی دستخوش برخی دست‌اندازی‌ها در خلأ قانون روزآمد قرار گرفت همشهری کوشید بر اساس سیاست‌های کلی نظام و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با کوه‌خواری و جنگل‌خواری از منابع طبیعی کشور صیانت کند و دستورهایی که ریاست محترم قوه قضاییه درباره برگرداندن منابع طبیعی به بیت‌المال و تجدید نظر در برخی احکام قضایی دادند، گواهی بر درستی راهی بود که خبرنگاران همشهری در پیش گرفتند و در همه این پوشش‌های رسانه‌ای همشهری کوشید راه خود را از سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های بیگانه و افراد مغرض و معاند جدا کند زیرا که نقد منصفانه و ارائه گزارش‌های دلسوزانه و بی‌طرفانه و در جهت ارتقای استانداردهای زیست ایرانی اسلامی، رسالت رسانه‌ای همشهری بوده است و همچنان خود را در آغاز این راه می‌دانیم، باشد که در ۸ هزار شماره‌ دیگر همچنان چنین راهی ادامه بیابد و همشهری سرباز آزادی بیان و نقد باشد.

کد خبر 535536
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha