۳ تن از اصولگرایان علیه قالیباف موضع جدی گرفتند. نخست احمد توکلی رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای از میرسلیم خواست تا اسناد تخلفات قالیباف را برای این سازمان ارسال کند. مجتبی توانگر و الیاس نادران هم در نوشته های جداگانه، برخلاف ادعای قالیباف روند انتخاب بذرپاش به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات را قانونی ندانستند.

زاکانی بذرپاش قالیباف حاجی بابایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، ماجرا البته فقط به اصرار احمد توکلی اصولگرا بر یافته‌هایش درباره بذرپاش محدود نیست، تا جایی که کوتاه نیامده و همچنان پیگیر ماجراست؛ مسئله این است که به نظر می‌رسد اصرار مجلسیان بر انتصاب، شکافی را در جریان اصولگرایی باز کرده که می‌تواند سرآغاز مسیر جدیدی را در سیاست‌ورزی اصولگرایی رقم بزند.  چرا که غیر از سه موردی که گفته شد، موارد دیگری هم در روزهای گذشته مطرح شده یود.

شاید بتوان گفت خط‌کشی اصولگرایان با قبیله‌گرایان از این پس شفاف‌تر خواهد شد. جریان اصولگرایی بر سر معامله با اصول تاکنون چهره‌های زیادی را از دست داده یا به حاشیه رانده است؛ از ناطق‌نوری و علی مطهری تا عماد افروغ که از مجلس هفتم به این سو اصرار دارد او را اصولگرا نخوانند تا محمد مهاجری که اگرچه عنوان اصولگرایی را یدک می‌کشد، اما تاکنون هیچ اصولگرایی به اندازه او از این جریان انتقاد نکرده است.

  • بیشتربخوانید:

انتقاد نماینده اصولگرا از فرایند انتخاب بذرپاش | کمیسیون برنامه و بودجه کوتاهی کرد

نامه احمد توکلی به میرسلیم درباره قالیباف

نماینده اصولگرا ادعای قالیباف را رد کرد | نادران: انتخاب بذرپاش قانونی نبود

در تازه‌ترین اظهارنظر، ابوالقاسم رئوفیان، دبیر کل حزب ایران‌زمین نیز به برنا گفته از یدک‌کشیدن عنوان اصولگرایی خجالت می‌کشد. جریانی در اصولگرایی از یک سو شش‌دانگ پشت انتصاب بذرپاش می‌ایستد و از سویی دیگر نه‌تنها فرد باسابقه‌ای مانند میرسلیم را در مجلس بازی نمی‌دهد، بلکه در برابر انتقاداتش هم محکم می‌ایستد، تهدیدش می‌کند و علیه او در محاکم قضائی اقامه دعوی می‌کند.

به نظر می‌رسد که ریزش‌ها در این جریان با شکل‌گیری مجلس یازدهم شکل و شروع جدیدی به خود بگیرد، به‌ویژه اینکه توقع حامیان این جریان از مجلس انقلابی نه‌تنها بسیار فراتر از چیزی بود که در حال رخ‌دادن است، بلکه شاید اصلا در مخیله بسیاری از نواصولگرایان و حامیان پرشور اصولگرایی نمی‌گنجید که در سه ماه نخست فعالیت پارلمان محبوبشان، با چنین حواشی‌ای روبه شوند. تابه‌حال سابقه نداشته تصمیمی در جریان اصولگرایی با واکنش صریح نهاد بسیج روبه‌رو شود. تا اینجای کار بسیج دانشگاه شریف، امیرکبیر، تهران و شهید بهشتی واکنش‌های تند و درخور تأملی به این تصمیم نشان داده‌اند.

مهم‌ترین مغفول انتصاب بذرپاش، بی‌اعتنایی مجلسیان به پرسش‌ها و ابهامات ایجادشده است؛ حامیان اصولگرایان توقع داشتند حداقل مجلسی که داعیه‌دار شفافیت بود و از این بابت اصلاح‌طلبان مجلس دهم را زیر سؤال برده بود، پاسخ درخور و قابل پذیرشی به حواشی، انتقادها، اعتراض‌ها و مستندات ارائه‌شده درباره صلاحیت بذرپاش بدهد؛ اتفاقی که نیفتاد، تاجایی‌که در نامه بسیج دانشگاه شریف، محل تحصیل بذرپاش نیز سؤالاتی جدی در ارتباط با این انتصاب مطرح شده و در انتهای آن آمده بود: «درحالی‌که اغلب نمایندگان مجلس و بسیاری از افراد دخیل در این موضوع همیشه از پاسخ‌گویی به افکار عمومی سخن گفته‌اند و گاه نسبت به مسائل کوچک‌تر از این نیز سریعا واکنش نشان می‌دهند، سکوت مجلس شورای اسلامی و به‌خصوص جناب آقای بذرپاش در این بازه ۱۵روزه، زمینه‌ساز بسیاری از شبهات بوده و علاوه بر ایجاد ابهامات فراوان، به‌عنوان یک اتفاق نادرست قابل پذیرش نیست».

از توییت کریمی‌قدوسی تا توییت توانگر

این پرسش و نمونه‌هایی شبیه این البته فقط از جانب بسیجیان طرح نشده، فضای مجازی پر است از چنین شبهاتی که به‌نوعی حاکی از نوعی سرخوردگی از سوی حامیان جریان اصولگرایی است. این سرخوردگی البته با ماجرای اعتبارنامه بذرپاش آغاز شده بود، وقتی در کمیسیون تحقیق اعتبارنامه و شعبه ۱۲ مجلس رأی آری به او داده شد و حتی بعدتر وقتی بیش از ۱۲۰ نماینده اصولگرا حاضر به مخالفت با این اعتبارنامه نشدند، اما و اگرها در طیف بدنه حامی جریان اصولگرایی آغاز شده بود؛ اما انتصاب بذرپاش گویا تیر خلاص به همه این تردیده‌ها بود، به‌ویژه که مخالف‌خوانی‌هایی از درون مجلس اصولگرا هم به گوش می‌رسد؛ از توییت کریمی‌قدوسی که به نظر می‌رسید با این انتصاب مخالف بوده و کنایه‌ای به هیئت‌رئیسه زده بود تا مجتبی ‌توانگر، دیگر نماینده اصولگرای مجلس که در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «کمیسیون بودجه در فرایند انتخاب رئیس دیوان محاسبات‬ نسبت به وظایف قانونی خود کوتاهی کرده و بدون استعلام و دقت، مدارک را تأیید کرده است. ‏با توجه به نظر رئیس مجلس در چارچوب قانون، کمیسیون بودجه بایستی پاسخ‌گو و در جهت اصلاح حرکت نماید. ‏دیوان برای شروعی کارآمد نیازمند رفع این شبهه‌هاست».

«ابوالقاسم رئوفیان»، دبیرکل حزب ایران‌زمین، در گفت‌وگویی با خبرگزاری برنا گفته است: «برای بنده بسیار ناگوار است که این اتفاقات در جبهه اصولگرایی رخ می‌دهد. در واقع چهره بسیار ناراحت‌کننده‌ای را در مرآ و منظر، از خود به‌جای می‌گذارد. به‌هرحال دراین‌باره صحبت‌کردن سخت است، به‌ویژه درباره موضوعی که با واژه اصولگرایی همراه است. در واقع اصولگرایی، واژه‌ای با بار معنوی، حقوقی و سیاسی است. اینها جای تأسف دارد؛ به‌طوری‌که من دیگر نمی‌توانم افتخار کنم و بگویم یک اصولگرا هستم. زمانی اطلاق نام اصولگرایی برای ‌ما مایه افتخار و مباهات بود، اما امروز این‌گونه نیست. به نام اصولگرایی کارهایی می‌کنند و نامش را می‌گذارند اصولگرایی؛ درحالی‌که میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است. در واقع این یک پارادوکس است؛ یعنی رفتار غیراصولگرایانه با تابلوی اصولگرایی.

من هیچ طیفی را نمی‌خواهم متهم کنم، اما می‌خواهم بگویم این فضای اصولگرایی، فضایی است که نفس‌کشیدن در آن سخت است؛ تاجایی‌که اشاره کردم دیگر برایمان خوشایند نیست یعنی به تعبیری می‌توان گفت در جبهه اصولگرایی که یک‌رنگی و همدلی حاکم بوده و برایند نظرات به‌عنوان تصمیم اصولگرایی در عرصه سیاست‌ورزی کشور رونمایی می‌شد، امروز به جایی رسیده که مشمول این شعر مولانا شود «چون که بی‌رنگی اسیر رنگ شد/ موسیی با موسیی در جنگ شد». این چهره سیاسی اصولگرا اظهار کرد: «یکی نواصولگرایی را باب کرد، دیگری اصولگرایی سنتی یا مدرن را. این در حالی است که اصول، اصول است. گرایش به این اصول هم یعنی به شاخص‌های مشخص و معینی فرد روی بیاورد و آنها محور شود. دیگر دعوا بر سر چیست؟! اینها نشان‌دهنده اوج‌گرفتن حس قدرت‌طلبی در این افراد و طیف‌هاست؛ چه آن طیفی که امروز به مجلس راه پیدا کرده به نام اصولگرایی و چه خارج از آن. این جای تأسف است. به نظرم حلوای اصولگرایی را پُختند و خرمای آن هم آماده است، حال یک مجلسِ ترحیم هم برای آن بگیرند و پخش کنند، تمام شد و رفت».

واکنش نادران به یک انتصاب؛ اطلاعات مخدوش به نمایندگان دادند

الیاس نادران، نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات هم به انتصاب بذرپاش واکنش نشان داد.

او در یادداشتی که سایت الف متعلق به احمد توکلی منتشر کرده، با اشاره به نقل‌قول قالیباف در باب قانونی‌بودن انتخاب رئیس دیوان محاسبات آورده است: «...در دستور هفتگی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ۳۱/ ۴/ ۹۹ ساعت ۱۶ تا ۱۸ برای رسیدگی به صلاحیت و برنامه‌های کاندیداهای تصدی ریاست و دادستانی دیوان محاسبات در نظر گرفته شده بود. روز دوشنبه ۳۰/۴/۹۹ کمیسیون، بدون چاپ تغییر دستور توسط هیئت‌رئیسه مجلس، اعلام کرد رسیدگی به صلاحیت نامزدها ۹ تا ۱۲ و طرح تأمین قیر برای طرح‌های عمرانی در اختیار اعضا قرار نگرفت و در نتیجه بررسی صلاحیت را غیرممکن کرد... .

یک برداشت این است که چون این تبصره در ماده مربوط به طرح و لوایح آمده است، موضوع منحصر به طرح و لوایح است، درحالی‌که وقتی در آیین‌نامه حکم صریح دیگری نداریم، باید به قرینه عمل کنیم. در هر صورت اطلاع نمایندگان از جریان امور در کمیسیون‌ها جزء حقوق نمایندگان است.

تخلف آشکار دیگر از ناحیه هیئت‌رئیسه مجلس اتفاق افتاد. با وجود آنکه دستور هفتگی مجلس چاپ شده بود و نظر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ساعت ۱۷ روز ۳۱/۴/۹۹ به هیئت‌رئیسه اعلام شد، به فاصله چند ساعت پیامکی به نمایندگان رسید که دستور هفتگی تغییر کرده و انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات در ۱/۵/۹۹ انجام خواهد شد. حداقل از دو نفر از اعضای هیئت‌رئیسه سؤال کردم مگر هیئت‌رئیسه جلسه‌ای برای تغییر دستور تشکیل داده است؟ گفتند نه.

ظاهرا این مسئله به یکی از دبیران هیئت‌رئیسه تفویض شده است. توجه شود که هیچ فرد یا نهادی حق ندارد وظایف و اختیارات خود را به دیگری تفویض کند، آن‌هم در امر مهمی مثل دستور هفتگی مجلس که اطلاع از آن از زمره حقوق همه نمایندگان است. مشاهده می‌شود برخلاف ادعای آقای رئیس مجلس، فرایندهای قانونی طی نشده است و با توجه به رونمایی از اسنادی درخصوص راستی‌آزمایی ادعاهای آقای مهرداد بذرپاش در سوابق شغلی، مقالات علمی و... معلوم شد که دغدغه دلسوزان برای رعایت شأن و منزلت و اقتدار مجلس بلاوجه نبوده است.

نتیجه آنکه حتی اگر با توجه به تفسیر خاص ظاهر آیین‌نامه هم رعایت شده باشد، به‌دلیل ابهام حداقل ۲۰ سال سابقه کار، رعایت آیین‌نامه ابلاغی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس و مخدوش‌بودن اطلاعات تقدیمی به کمیسیون و نمایندگان و عدم استعلام از مراجع ذی‌صلاح همان‌گونه که به ریاست محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات عرض کردم، لازم است کمیسیون‌های ذی‌ربط (برنامه و بودجه، اصل۹۰، آیین‌نامه داخلی و...) تحقیقات جامع را در این رابطه انجام و نتیجه بررسی‌های خود را برای حفظ حیثیت کمیسیون برنامه و بودجه و کلیت مجلس منتشر کنند تا به این ترتیب بخشی از اعتماد ازدست‌رفته جامعه دانشگاهی و افکار عمومی بازسازی شود. 

کد خبر 535348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    12 32
    اصولگرایان کارشان را بخوبی بلدند اصلاح طلبان بفکر خودشان باشند
  • حسین IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    2 17
    جناب سردبیر روزنامه یا هر رسانه دیگر شما خیلی بیخود گفتید وزیادب چرت فرمودید
  • ناشناس IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    20 4
    قراربودجوجه هارا آخرپاییزبشمارند اما توتابستان شمردند.مجلس انتصابی ۱۵درصدی همینه
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    13 4
    کدام‌یک‌ازاصلاح‌طلبان‌علیه‌هم‌حزبی‌خودافشاگری‌یاانتقادداشته‌است
  • ناشناس IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    14 1
    آقایان اصولگرا به خودتان بیاید این چه وضعی است رو شاخه ای نشسته و با دست خودتان اره اش می کنید اگه به فکر آبروی خودتان نیستید به فکر ما رای دهنده ها باشید به فکر خون شهدا باشید به فکر طبقه ضعیف باشید .....