نامزدهای اولیه جایزه بوکر امسال در حالی معرفی شدند که بیش از نیمی از آنها اثر نویسندگان تازه‌کار هستند.

بوکر 2020

به گزارش همشهری آنلاین، ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جایزه بوکر نوشت: برهوت جدید (The New Wilderness) اثر دایان کوک از آمریکا، این بدن عزادار (This Mournable Body) نوشته تیستسی دانگارمبگا از زیمبابوه، شکر سوخته (Burnt Sugar) نوشته آونی دوشی از آمریکا، آنها چه کسانی بودند ( Who They Was) اثر گابریل کراز از انگلیس، آینه و نور (The Mirror & The Light) نوشته هیلاری منتل از انگلیس، اپیروگون (Apeirogon) اثر کالم مک‌کان از ایرلند/آمریکا، پادشاه سایه (The Shadow King) از مازا منگسته از اتیوپی/آمریکا، دوره سرگرم کننده (Such a Fun Age) نوشته کایلی رید از آمریکا، زندگی واقعی (Real Life) اثر براندون تیلور از آمریکا، موقرمز در کنار جاده (Redhead by The Side of The Road) نوشته آن تایلر از آمریکا، شاگی بین (Shuggie Bain) اثر داگلاس استوارت از اسکاتلند/آمریکا، عشق و دیگر آزمایشات اندیشه (Love and Other Thought Experiments) نوشته سوفی وارد از انگلیس، چقدر از این تپه‌ها طلاست (How Much of These Hills is Gold) نوشته سی پم ژانگ از آمریکا، به فهرست نامزدهای اولیه جایزه بوکر ۲۰۲۰ راه یافتند.

این ۱۳ کتاب از بین ۱۶۲ رمانی انتخاب شدند که از اول اکتبر ۲۰۱۹ (۹ مهر ۹۸) تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ (۹ مهر ۹۹) در انگلیس یا ایرلند منتشر شده بودند. نویسندگان از هر ملیتی واجد شرایط رقابت برای دریافت جایزه بوکر هستند به شرط آن که در یک بازه زمانی مشخص رمانی را به زبان انگلیسی در کشور انگلیس یا ایرلند منتشر کرده باشند.

گبی وود (Gaby Wood) دبیر ادبی بنیاد جایزه بوکر در این باره گفت: وقتی هیات داوران ۱۳ نامزد اولیه را تعیین کردند، یکی از آنها پرسید چند رمان اولی در بین نامزدها هست؟ وقتی شمردیم بیش از نصف کتابها اثر رمان اولی‌ها بود که نسبتی غیرمعمولی است تا جایی که حتی خود داوران را نیز غافلگیر کرد. روشن است که داستان‌های قوی می‌توانند از جاهای غیرقابل پیش‌بینی و در فرم‌های ناآشنا ظاهر شوند، فهرست متنوع نامزدهای بوکر امسال این امر را یادآوری می‌کند.

وی افزود: در سال تغییرات شدید و ناگهانی، آمار کتابهای جدید منتشر شده در انگلیس به میزان قابل توجهی پایین بود. بنابراین اگرچه نسبت بالای آثار رمان اولی‌ها در فهرست امسال غیرعمدی بود اما دلگرم کننده است بدانیم برخی از نویسندگانی که کار خود را در بحبوحه شیوع کرونا آغاز کردند، حالا شانس رسیدن به دست خوانندگان را دارند.  

فهرست نهایی نامزدهای جایزه بوکر ۲۰۲۰ روز سه شنبه ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور ۹۹) اعلام می‌شود. برنده این جایزه نیز در ماه نوامبر (آبان-آذر ۹۹) معرفی خواهد شد. به هر کدام از نامزدهای نهایی دو هزار و ۵۰۰ پوند و به برنده جایزه بوکر ۵۰ هزار پوند جایزه نقدی تعلق می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، جایزه ادبی بوکر پیش از این به نام بوکر مک کانل طی سال های ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۱ و طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹ به نام جایزه من بوکر شناخته می شد. این جایزه هر سال به بهترین رمان اصلی نوشته شده به زبان انگلیسی و چاپ شده در انگلیس اهدا می شود. نویسندگان شهروند کشورهای همسود (اتحادیه ای متشکل از ۵۳ کشور) به علاوه ایرلند، آفریقای جنوبی و بعدها زیمبابوه در سال های اول تا سال ۲۰۱۴ واجد شرایط دریافت این جایزه بودند، در ادامه به هر رمانی که به زبان انگلیسی نوشته شده باشد، گسترش یافت.

جایزه بوکر که طی سال ها با تغییرات عمده ای روبرو بوده است، از سال ۲۰۱۶ به بعد، جایزهبه  کتاب ترجمه شده به انگلیسی به ارزش ۵۰ هزار پوند را نیز افزود که مساوی بین نویسنده و مترجم تقسیم می شود. این جایزه که به «من بوکر بین المللی» (Man Booker International Prize) مشهور است سال گذشته به کتاب اجرام آسمانی (Celestial Bodies) نوشته یوخا الهارثی (Jokha Alharthi) از عمان و ترجمه مریلین بوث (Marilyn Booth) رسید.

روند انتخاب برنده جایزه با تشکیل یک کمیته مشورتی شامل یک نویسنده، دو ناشر، یک نماینده ادبی، یک کتابفروش، یک کتابدار و یک رئیس منتصب بنیاد جایزه بوکر آغاز می شود. سپس کمیته مشورتی، هیات داوران را که عضویت آن هر ساله تغییر می کند، برمی گزیند. داوران از میان منتقدان برجسته ادبی، نویسندگان، دانشگاهیان و شخصیت های برجسته عمومی انتخاب می شوند.

کد خبر 535236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha