از اعضای ثابت مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز منطقه۱۹ هستند.

خانه سبز

همشهری آنلاین_ زهرا بلندی: سال‌هاست ضمن شرکت در دوره‌های پرورش گل و گیاه شهرداری، در قسمتی از مزرعه خانواده مجموعه شهربانو بوستان ولایت به سبزیکاری می‌پردازند. «ناهید هاشمی» و «نرگس فراهانی» در روزهای کرونا که مجبورند کمتر از خانه خارج شوند، به جای مزرعه خانواده، در خانه به کاشت گل و گیاه و سبزیکاری مشغول شده‌اند.  

  • سبزیکاری در لاستیک‌های بدون استفاده

علاقه‌اش به گیاهان از کودکی نشئت می‌گیرد. روزهایی که پدرش در حیاط خانه به کاشت سبزی، میوه و گیاهان زینتی می‌پرداخت و او هم به نظاره‌اش می‌نشست. «ناهید هاشمی» بانوی ۵۸ساله‌ای را می‌گوییم که از ۸سال پیش در دوره‌های مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز منطقه۱۹ شرکت می‌کند و با سبزیکاری در مزرعه خانواده یکی از اعضای فعال آن محسوب می‌شود. این ساکن محله خانی‌آبادنو با اشاره به اینکه با وجود کرونا طی چند ماه اخیر زیاد به مزرعه نمی‌رود و در خانه مشغول باغبانی است، می‌گوید: «به پرورش گیاهان آپارتمانی و زینتی در خانه عادت دارم و از گیاهانی همچون برگ بید، قاشقی، سانسوریا، زاموفلیا، پوتوس، شمعدانی، گل ناز، انواع کاکتوس و... نگهداری می‌کنم.» او با اشاره به اینکه تا سال قبل سبزیکاری را در مزرعه خانواده انجام می‌داد، اما با شیوع ویروس کرونا مدتی است شرایط کاشت آن را در خانه فراهم کرده، می‌گوید: «چند لاستیک و جعبه غیرقابل استفاده را رنگ کرده و داخل آنها سبزی‌های چوچاق، نعناع، شاهی، ریحان سبز و ریحان بنفش کاشته‌ام و از محصولات آن برداشت می‌کنم.» هاشمی به مهارتش در تولید محصولات خانگی همچون پنیر خانگی، سرکه سیب، رب انار، رب گوجه و... اشاره کرده و می‌گوید: «در روزهای شیوع ویروس کرونا که زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنم، یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌هایم بافت دومین تابلوفرشم است. به تازگی یک ساج هم خریده‌ام تا در کنج حیاط نان بپزم.»

  • سبزیکاری در جعبه‌های میوه

ساکن منطقه۱۶ است، اما فاصله خانه‌اش تا مرکز تحقیقات، آموزش و مشاره فضای سبز منطقه۱۹ فقط یک پل عابرپیاده است. از ۶سال پیش در دوره‌های آموزشی گل و گیاه این مرکز شرکت کرده و در مزرعه خانوادگی آن سبزی می‌کارد. «نرگس فراهانی» بانوی ۵۰ساله با اشاره به اینکه معلم بازنشسته‌ای است که ترجیح می‌دهد روزهای بیکاری‌اش را با گل و گیاهان بگذراند، می‌گوید: «معلم پایه اول ابتدایی بودم و سال‌ها با کودکانی زندگی کردم که مانند گل لطیف و پاک بودند. تنها چیزی که می‌توانست جای خالی آنها را برایم پر کند، زندگی با گیاهان بود. ابتدا برای گذراندن دوره‌های آموزشی به اینجا آمدم و مدتی بعد با کاشت بذر کاهو، انواع سبزی،‌تره، اسفناج، سیر و... و برداشت این محصولات برای خودم‌کاری جدید ایجاد کردم.» فراهانی با اشاره به اینکه هر روز برای آب دادن به سبزی‌ها به مجموعه شهربانو می‌آمد و با شیوع بیماری کرونا، دیگر شرایط حضور مداوم در مزرعه خانواده برایش فراهم نیست، می‌گوید: «در خانه فضای خوبی برای ایجاد مزرعه نداشتم. تصمیم گرفتم در سبدهای میوه باغچه‌ای برای رشد سبزی‌ها درست کنم و آنها را در پشت‌بام قرار دهم تا رشد کنند. خاک مناسب برای این کار تهیه کردم و تاکنون سبزی‌هایی همچون شاهی، ریحان سبز و بنفش، گشنیز، پیازچه و... کاشته و از آنها محصول برداشت کرده‌ام.» او در ادامه به کاشت درخت‌های انگور و نارنج اشاره کرده و می‌گوید: «امسال با برگ درخت مو دلمه درست کردم و طعمش فوق‌العاده بود.»

  • مراکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز منطقه۱۹ آماده خدمت‌رسانی/ طبیبان فضای سبز تعطیل نیستند
سوسن پاکراه/ مدیر مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز

 هرسال در فصل تابستان با برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع و اجرای برنامه‌های تفریحی، رفت‌وآمد شهروندان به مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز زیاد بود. در روزهای شیوع ویروس کرونا حضور دوستداران فضای سبز در این مرکز محدودتر شده، اما این دلیلی برای تعطیلی این مرکز نیست و بیشتر برنامه‌ها به‌صورت مجازی دایر است. مدیر مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز در این باره می‌گوید: «این روزها کلاس‌های آموزشی آنلاین هر روز از ساعت ۱۰تا ۱۱ برگزار می‌شود که در این کلاس‌ها با استفاده از کلیپ‌های آموزشی به آموزش سرفصل‌هایی همچون سبزیکاری، گلکاری، ایجاد بام سبز، هرس، آشنایی با گیاهان دارویی و... پرداخته می‌شود.» ارائه مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین توسط کارشناسان فضای سبز موضوع دیگری است که «سوسن پاکراه» با اشاره به آن می‌گوید: «کارشناسان هر روز از ساعت ۸تا ۱۴ آماده پاسخگویی به سؤال‌های شهروندان هستند و علاقه‌مندان علاوه بر مراجعه حضوری به مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز در مجموعه شهربانو یا بوستان شریعتی می‌توانند با شماره‌گیری ۵۵۸۵۲۱۲۱ و ۵۵۴۶۰۸۷ از مشاوره تلفنی هم بهره‌مند شوند یا با عضویت در گروه واتس آپی «آموزش مرکز تام۱۹» به‌صورت آنلاین مشاوره دریافت کنند.» پاکراه در ادامه از راه‌اندازی گلخانه بنفشه آفریقایی و سالن پرورش قارچ مجموعه شهربانو در آینده‌ای نزدیک خبر داده و می‌گوید: «کارهای اولیه و فنی برای اجرای این ۲طرح انجام شده و اواخر تابستان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. شهروندان به‌صورت آنلاین و حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نحوه کاشت، نگهداری و قلمه زدن گل‌های بنفشه آفریقایی را یاد می‌گیرند.

کار با ۱۰گلدان، ابتدای فصل پاییز شروع می‌شود و تا بهار سال آینده باید به ۵۰۰گل برسد. پرورش قارچ هم به علاقه‌مندان این حوزه آموزش داده شده و شرایط لازم برای اجرای این کار توسط شهروندان آموزش دیده فراهم می‌شود.» وی در پایان از افرادی که این روزها در خانه به پرورش گل و گیاه می‌پردازند قدردانی کرده و می‌گوید: «شهروندان علاوه بر دریافت مشاوره می‌توانند از مراکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز بذر صیفی، سبزی و کود رایگان هم دریافت کنند.»
 

کد خبر 534963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha