یکی از اقدامات مدیریت شهری در دوره فعلی بازپیرایی برخی میادین و مراکز اصلی محله‌ها از جمله فلکه اول تهرانپارس است.

فلکه اول

همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده: با توجه به اینکه تغییرات در ظاهر میادین در اغلب اوقات در سطح وسیع رخ می‌دهد اما رویکرد اصلی علاوه بر زیباسازی منظر شهری، حفظ هویت میدان‌های اصلی مناطق است به‌طوری‌که هویت یا پیشینه تاریخی آنها از بین نرود. در این بین منطقه ۸ یکی از مناطقی است که میادین بسیاری دارد و اخیراً در طرحی میدان قمر بنی‌هاشم(ع) یا همان فلکه اول تهرانپارس با حفظ هویت اصلی‌اش بازپیرایی و بازسازی شد. این طرح نه تنها برای ایجاد جلوه بصری در شهر بلکه با توجه به قرار گرفتن در قصل تابستان به‌عنوان یک تفریحگاه برای گذران اوقات فراغت اهالی منطقه ۸ اجرا شده است. در ادامه بیشتر با جزئیات بازپیرایی این میدان آشنا می‌شویم.  
ساعت حدود ۶ عصر در حالی قدم به فلکه اول تهرانپارس می‌گذاریم که جمعیت بسیاری از اهالی منطقه ۸ و حتی منطقه ۴ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای گذران وقت و تفریح به این میدان آمده‌اند. این مکان هنوز به‌صورت رسمی افتتاح نشده اما برای رفاه حال شهروندان به بهره‌برداری رسیده است. برخی از شهروندان مشغول گفت‌وگو با یکدیگر در فضای آلاچیق‌های تعبیه شده هستند و برخی دیگر مشغول پیاده‌روی در دور تا دور میدان. در این میان، گروهی از کودکان هم مشغول دوچرخه‌سواری هستند. هر لحظه که می‌گذرد جمعیت بیشتری به این میدان می‌آیند. اهالی از تغییرات اعمال شده در این میدان راضی هستند و البته بیشتر خوشحال از اینکه بازپیرایی این مکان به پایان رسیده و حالا می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند. این مکان به امکانات بسیاری مجهز است و فاکتورهای لازم یک تفریحگاه را دارد و از همه مهم‌تر اینکه این تفریحگاه در قلب منطقه واقع شده و نه تنها اهالی منطقه ۸ بلکه افرادی از منطقه ۴ هم می‌توانند از امکانات این تفریحگاه استفاده کنند.  

  • تبدیل فضای خشک میدان به یک تفریحگاه 

در منطقه ۸ میادین بسیاری وجود دارد و با توجه به اینکه این بخش از شهر از قدمت بالایی برخودار است، برخی از میادین در این منطقه برای رفاه حال شهروندان و تأمین برخی سرانه‌ها نیاز به تغییرات اساسی دارند. «ناصر رضاپور» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «فلکه اول تهرانپارس یکی از میادین قدیمی و البته اصلی این منطقه است و با توجه به اینکه از دیرباز اهالی این میدان را به‌عنوان بخشی از هویت این منطقه می‌شناسند، تصمیم به بازسازی و بازپیرایی این میدان گرفته شد. این میدان بافت قدیمی و خشکی داشت و شکل ابتدایی آن به‌صورت کلی تغییر کرد و امکاناتی از جمله جدول‌بندی سنگی، نورپردازی، سرویس بهداشتی و کفپوش برای این میدان در نظر گرفته شد تا شهروندان محله بتوانند اوقات فراغت خود را در این مکان سپری کنند.»

  • حذف سفرهای درون‌شهری غیرضروری 

یکی از مشکلاتی که برای اهالی برخی محله‌ها در پایتخت وجود دارد این است که‌گاه دسترسی به امکانات تفریحی دشوار است و شرایط برای تفریح در خود محله برای همه اهالی فراهم نیست و حتماً باید مسافت طولانی را برای رفتن به یک بوستان مناسب یا تفریحگاه طی کنند. این درحالی است که فلکه تهرانپارس می‌تواند به‌عنوان یک تفریحگاه در قلب منطقه ۸ در نظر گرفته شود و اهالی به راحتی از آن استفاده کنند. «مینو محبعلی» یکی از بانوانی که با فرزند خود به فلکه اول تهرانپارس آمده است، درباره تفریح در محله می‌گوید: «اینکه مکانی در محله بازسازی شده و قرار است شهروندان اوقات فراغتشان را در آنجا سپری کنند بسیار جای تقدیر و تشکر دارد. موضوع اینجاست که چنین امکاناتی در محله باعث می‌شود اهالی مسافت‌های طولانی برای رسیدن به تفریحگاه در مناطق مجاور طی نکنند و از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و این خودش بار ترافیک را کم می‌کند.»

  • پاتوقی برای سالمندان

سالمندان ازسرمایه‌های جامعه هستند و توجه به این قشر از جامعه هم از نگاه مدیریت شهری دور نمانده و آنها می‌توانند در فضاهای که با جانمایی آلاچیق در فلکه اول تهرانپارس تدارک دیده شده حضور داشته باشند. «ثریا میری» بانوی سالمند ۷۰ ساله‌ای است که همراه همسایگانش به این مکان آمده، در این‌باره می‌گوید: «سن و سال دیگر به ما اجازه نمی‌دهد که سفرهای طولانی داشته باشیم. همین که در محله چنین امکاناتی داشته باشیم که بتوانیم ساعتی را فارغ از همه چیز در بوستانی، تفریحگاهی حضور داشته باشیم برایمان کافی است و روزمان تمام می‌شود. ایده جانمایی آلاچیق‌ها بسیار خوب و مثبت است، چون ساعتی را می‌توانیم در این آلاچیق‌ها از طبیعت این مکان لذت ببریم و به گفت‌وگو بنشینیم.»

  • زیباسازی با حفظ هویت 

رویکرد مدیریت شهری منطقه ۸ در بازپیرایی فلکه اول تهرانپارس علاوه بر زیباسازی، حفظ هویت اصلی این مکان بود. «مهناز استقامتی» شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «بازپیرایی فلکه اول تهرانپارس با در نظر گرفتن ضرورت زیباسازی سیمای شهر و اولویت برنامه‌های شهری در حفظ هویت اصلی میدان منطقه صورت گرفت.» استقامتی با اشاره به امکانات این میدان ادامه می‌دهد: «این میدان ۴ هزارمترمربع مساحت دارد و محوطه‌سازی در آن به وسیله کفپوش ساسو و نوستالیت رنگی به مساحت ۲ هزارمترمربع، جدول سنگی به طول ۱۰۰۰ متر، دیوار چینی سنگی دور محوطه به مساحت ۵۰۰‌مترمربع انجام شده است.»

او با تأکید بر تدارک سیستم آبیاری قطره‌ای می‌افزاید: «در این مکان ۲۲۰۰‌متر لوله‌گذاری برای آبیاری قطره‌ای ومکانیزه برای مصرف بهینه آب انجام شده است و آبیاری دیگر به روش سنتی و دستی با استفاده از عامل انسانی انجام خواهد شد.» 

  • مناسب‌سازی برای معلولان 

امکاناتی برای معلولان هم در میدان قمر بنی‌هاشم(ع) در نظر گرفته شده و این افراد به راحتی می‌توانند برای تفریح در این مکان حضور داشته باشند. استقامتی با اشاره به ساخت سرویس‌های بهداشتی ویژه معلولان می‌گوید: «در فلکه اول تهرانپارس ۶ چشمه سرویس بهداشتی ساخته شده که از این تعداد ۲ چشمه آن ویژه معلولان است. در ساخت سرویس‌های بهداشتی از آبگرمکن خورشیدی استفاده شده است.» استقامتی در خصوص فضای سبز هم این‌گونه ادامه می‌دهد: «کاشت ۶۱ هزار از انواع گل از جمله رز، نسترن، فالاریس، شمعدانی، ساناز و نازگوشتی و کاشت ۱۲ هزار اصله درخت و درختچه از جمله سرو خمره‌ای، چنار، بید مجنون، اقاقیا، افرا، یاس هلندی، شمشاد و آبشار طلایی در این مکان انجام شده است.» 
 

کد خبر 534677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza CA ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    0 0
    من از کودکی تا به حال دیدم هر یکی دو سال این فلکه اول تهرانپارس رو میکوبند یک سال طول میکشه درست کنند و بعد دوباره دو سال بعد از اول میکوبند.اقا انقدر اسراف نکنید.خارج یک میدان رو میسازند نیم قرن دست نخورده و تمیز می ماند.