کمبود و نبود آب مشکلی تازه در شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان نیست. کم‌آبی در بسیاری از مناطق جنوبی استان به ویژه چابهار، کنارک و قصرقند باعث شده اهالی به استفاده از هوتک‌ها و برکه‌های طبیعی رو بیاورند؛ در حالی که مسئولان آب استان منکر استفاده اهالی از آب غیربهداشتی هستند و مشکل را فرسودگی شبکه آبرسانی می‌دانند.

آبرسانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، مشکل کم آبی و به خصوص آب شرب مردم استان سیستان و بلوچستان صحبت امروز و دیروز نیست. سال‌های سال است که این مردم به دلیل کمبود آب با مشکلات عدیده‌ای از جمله مسائل بهداشتی روبه‌رو هستند. به گفته نماینده سیستان‌وبلوچستان در شورای عالی استان‌ها تنها ۱۹ درصد شهرستان چابهار از نعمت شبکه آب شرب سالم و لوله‌کشی برخوردار است.

بسیاری از روستاهای جنوب استان سیستم آبرسانی فرسوده‌ای دارند که مدام با قطعی آب آنهم در فصل تابستان و گرمای شدید هوا مواجه اند و این مشکل باعث می‌شود اهالی روستاها برای تامین آب مصرفی به "هوتک‌ها" رو بیاورند. این هوتک‌ها گودال‌های مصنوعی و یا طبیعی نسبتاً بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن جمع‌آوری‌شده و در طول سال به مصارف آشامیدنی انسان و حیوانات می‌رسد، این گودال در زبان بلوچی در منطقه بلوچستان به "هوتِگ" مشهور است. ‌

منبع تأمین آب بسیاری از روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان ازجمله بخش منطقه «دشتیاری»، «تلنگ» و «پلان» که از بی‌آبی رنج می‌برند "هوتک" و چاله‌های آب ناشی از باران است.

۱۵۰ خانوار بدون آب شرب

محمد براوی دهیار روستای "دور" از توابع کنارک درباره مشکل بی‌آبی این روستا اظهار کرد: لوله‌کشی آب روستا ۲۵ سال پیش با هزینه‌ای که خود اهالی پرداخت کردند، انجام شد که با گذشت زمان این لوله‌ها فرسوده شدند و این در حالی است که تعداد خانوار ساکن این روستا از ۲۵ سال پیش تاکنون از ۲۰ به ۱۵۰ خانوار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: برای برطرف شدن مشکل فرسودگی لوله‌های آب شرب روستا که اهالی را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده بارها به مسئولان شهرستان و استانی مراجعه کردیم ولی هیچ اقدامی در این زمینه شکل نگرفت. اهالی به ناچار برای آب شرب دو سالی می‌شود که از آب هوتک‌های منطقه استفاده می‌کنند که برای مصارف غیرشرب و احشام به کار می‌رود.

دهیار روستای "دور" افزود: برای آبرسانی سیار به این روستا نیز سازمان آبفای شهرستان کنارک اعلام کرده که برای این تانکرها باید حتما موتور آب در روستا باشد که به دلیل نبود این موتورها در بسیاری از موارد آب را به مرکز شهرستان بازمی‌گردانند.

مسئولان جواب سر بالا می‌دهند

براوی عنوان کرد: اهالی روستا برای تهیه آب شرب واقعا در مضیقه‌اند و هرچه به ادارات مختلف مراجعه  می‌کنند جواب سربالا می‌شنوند و مدام با گفتن اینکه بودجه و اعتبار نداریم پاسخ‌های تکراری می‌دهند. البته مسئول فعلی اداره آبفای کنارک برای برطرف شدن مشکل قول مساعد داده که رسیدگی کند.

درحالی که دهیار روستای "دور" از توابع کنارک مشکلات آب شرب و برق این روستا را برای زندگی اهالی سخت و غیرقابل تحمل می‌داند، در مقابل مدیرکل آبفای استان سیستان و بلوچستان صحبت‌های دیگری را مطرح می‌کند.

روستای "دور" مشکل آب شرب ندارد

مدیرکل آبفای استان سیستان و بلوچستان در این باره گفت: روستای ۸۵ خانواری روستای  "دور" دارای شبکه آبرسانی است و تعجب می‌کنم که می‌گویند آب شرب ندارند و از "هوتک" آب آشامیدنی‌شان را تامین می‌کنند. شبکه آبرسانی‌شان قدیمی است ولی قابلیت آبرسانی را دارد و آب مورد نیازشان را تامین می‌کند. شاید اختلالاتی در شبکه آبرسانی به شکل مقطعی بوجود آمده باشد ولی با تعمیرات به موقعی که توسط کارکنان اداره آبفای شهرستان صورت می‌گیرد، مشکل خیلی زود برطرف می‌شود.

علیرضا قاسمی ادامه می‌دهد: این روستا اصلا هوتک ندارد و در مواقع مشکل شبکه آبرسانی از طریق تانکرهای سیار آب مردم این روستا تامین می‌شود. قطعا کارشناسان شرکت آبفا را به منطقه اعزام خواهند شد تا اگر مشکلی در زمینه آب شرب دارند رسیدگی و برطرف شود.

وی گفت: در شهرستان کنارک ۷۱ درصد از مناطق از آب شرب بهره‌مند هستند و تعدادی از روستاها نیز در برنامه برای آبرسانی گنجانده شده اند و یا در نوبت اعتبارات صندوق قرار گرفته‌اند.

معرفی ۲ پروژه آبرسانی برای کنارک

قاسمی عنوان کرد: امسال در بخش کنارک دو پروژه جدید معرفی می‌کنیم تا تعدادی روستای دیگر را نیز در این منطقه وارد مدار کنیم. اما روستاهایی که تحت پوشش نیستند برای مصرف آب غیر شرب شان از هوتک‌ها استفاده می‌کنند و برای مصارف شرب اهالی این روستاها از تانکرهای آبرسانی سیار استفاده می‌شود و آب شیرین را از تصفیه خانه های شهرستان کنارک به مناطق روستایی منتقل می کنند.

وی گفت: استفاده از آب هوتک برای مصارف شرب اصلا به روستاها توصیه نمی‌شود. روستاها را به لحاظ آبرسانی سیار تقسیم بندی کرده ایم که البته امسال با ۱۲۶ تانکر آبرسانی آبفا که ۵۰ درصد آنها تحت مالکیت اداره و ۵۰ درصد در اختیار بخش خصوصی‌اند قرارداد داریم. البته اعتبارات آنها به دلیل مشکلات مالی سازمان آبفا هنوز تخصیص نیافته و ما به این بخش بدهکاریم. همین مسائل باعث نارضایتی در بحث آبرسانی به روستاها شده است.

قاسمی بیان کرد: برخی اهالی از آب هوتک استفاده می‌کنند و این را ما به لحاظ بهداشتی توصیه نمی‌کنیم. تانکرها کار آبرسانی را انجام می دهند. البته شاید این آبرسانی با تاخیر همراه باشد. از سوی دیگر شاید مصرف اهالی روستاها بیشتر از مقدار آب شربی است که به شکل سیار در اختیارشان قرار می‌گیرد و به همین دلیل به آب هوتک‌ها رو می‌آورند.

طرح تصفیه آب هوتک‌ها اجرا می‌شود

مدیرکل سازمان آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: طرح تصفیه‌سازی آب هوتک‌ها برای اهالی روستاها تقریبا ۴ ماه است در دست اجرا است تا با تصفیه‌کن‌های کوچک از آب همین هوتک‌ها در اختیار اهالی روستاها قرار بگیرد. برای تامین هزینه این طرح از خیران کمک گرفته‌ایم.

وی گفت: ما بیشترین مشکل آب شرب را در مناطق جنوبی استان داریم؛ در شهرستان چابهار و کنارک طرح تصفیه آب هوتک‌ها در این مناطق انجام خواهد شد که بخشی از هزینه‌ها از طریق خیرین و بخشی از هزینه را موسسه علم و فناوری کمک کردند.

وی تصریح کرد: در برنامه آبرسانی امسال قرار است تک‌تک روستاهای منطقه کنارک را تا ۸۰ درصد به بهره‌مندی از شبکه آبرسانی برسانیم. در حال حاضر مشکل آب شرب روستای بندینی با حدود ۲۰۰ خانوار حل شده است. در سراسر استان سیستان و بلوچستان ۶ هزار روستا داریم که ضریب بهره مندی از آب شرب ۶۳ تا ۶۴ درصد است.

مدیرکل آبفای استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: بیشترین بهره‌مندی از شبکه‌های آبرسانی استان در شمال استان است که آنهم فرسوده و قدیمی شده و نیاز به بازسازی دارند اما بیشترین نقاطی که با مشکل آب روبرو هستند یکی حوزه سوران در بخش سراوان است که بیشترین آبرسانی سیار را داریم و یکی حوزه جنوب چابهار، کنارک و بخش تلنگ قصر قند. در سایر بخش‌های استان سعی کرده‌ایم با خط لوله و شبکه بهداشتی آبرسانی سالم را برای مردم منطقه فراهم کنیم.

کد خبر 534432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha