محققان دانشگاه کمبریج در تازه‌ترین مطالعات خود، با بهره گیری از هوش مصنوعی راهکاری را ارائه دادند که می‌توان از طریق آن مانع انتشار ویروس کرونا شد.

هوش مصنوعي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا در پیک دوم خود هر روز در آمار مبتلایان و جان باختگان رکورد می‌زند. این ویروس با سرعت غیر قابل تصوری منتشر می‌شود و می‌توان گفت تقریبا کسی از حمله آن در امان نیست. ویروس کرونا از راه‌های مختلفی از جمله سرفه و عطسه فرد مبتلا و مهمتر از همه لمس سطوح آلوده منتشر می‌شود. از این رو دانشمندان و متخصصان تا پیدا کردن راه درمان، تلاش می‌کنند تا از طریق رعایت شیوه نامه بهداشتی از شیوع ویروس جلوگیری کنند.

هوش مصنوعی شیوع ویروس کورونای جدید را پیش‌بینی کرده بود

در همین رابطه محققان دانشگاه کمبریج صفحه نمایشی را طراحی کرده‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی قصد کاربر را قبل از رسیدن دستش به صفحه نمایش پیش بینی می‌کند. 

در واقع این صفحه نمایش برای استفاده در خودروهای هوشمند طراحی شده بود، اما مهندسانی که آن را طراحی کرده‌اند، ادعا می‌کنند صفحه نمایش فوق به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در طی یک بیماری همه گیر نیز کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد.

فناوری "پیش بینی لمس" می‌تواند به نمایشگرهای موجود تغییر یابد و از آن می‌توان برای جلوگیری از شیوع پاتوژن‌ها در صفحه لمسی در ایستگاه‌های بازرسی، سوپرمارکت‌ها، دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های بلیط در ایستگاه‌های راه آهن استفاده کرد.

مطالعات نشان داده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند بین دو ساعت تا یک هفته در هر نقطه بر روی پلاستیک و شیشه باقی بماند، بنابراین برای جلوگیری از انتقال ویروس، لزوم استفاده از این صفحه نمایش در اماکن عمومی افزایش می‌یابد.

به گفته یکی از مهندسان، صفحه نمایش لمسی و سایر نمایشگرهای تعاملی به شکلی هستند که اکثر افراد در روز چند بار از آن‌ها استفاده می‌کنند. این فناوری با ترکیبی از هوش مصنوعی و سنسورها و با ردیابی اطلاعات متنی مانند مشخصات کاربر، شرایط محیطی و یک ردیاب چشمی، حرکت دست کاربر را پیش بینی می‌کند.

دکتر بشار احمد رهبر در این باره گفت: "فناوری ما دارای مزایای بی شماری نسبت به تکنیک‌های اساسی‌تر تعامل بین هوا یا تشخیص حرکت معمولی است، زیرا از تعامل بصری با طرح‌های رابط پشتیبانی می‌کند و نیازی به یادگیری از طرف کاربر ندارد.

این صفحه نمایش به سیستم تکیه می‌کند تا آنچه کاربر قصد دارد و می‌تواند در هر دو صفحه لمسی جدید و موجود و سایر فناوری‌های نمایش تعاملی را که در آن گنجانده می‌شود، به سیستم متکی کند.

کد خبر 534391
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha