یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

تفریح مرگ شاید بهترین شرح حال روزهای کرونا و جولان این بیماری باشد اما به‌راستی این روزها مرگ به دنبال تفریح است یا تفریح‌کنندگان در پی مرگ؟

دوچرخه سواري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شنیدن صدای قهقهه و همهمه کودکان و بزرگسالان همراه با بوی کباب شامگاهی و دود قلیان در تفرج‌گاه‌ها و پارک‌ها نوای عجیبی نیست اما در دوران کرونایی که شعار در خانه بمانیم یک اصل برای تضمین سلامتی جامعه است گامی تفریح وار به‌سوی مرگ است.

مرگی که بر اثر ابتلای به ویروس کرونا چند صباحی است نه فقط زندگی کردستانی‌ها و ایرانی‌ها بلکه همه جهانیان را به حاشیه کشانده است.

استان کردستان که چند روزی است از فهرست استان‌های قرمز شیوع ویروس کرونا درآمده و به جمع مناطق دارای هشدار ابتلای به این ویروس اضافه شده اما گویی برای برخی از مردم این استان تفاوتی ندارد که در چه مرحله‌ای باشند بلکه مهم بیرون رفتن از خانه به هر بهانه‌ای است.

کنار جاده‌های کردستان، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها به‌ویژه شهر سنندج حوالی عصرهای ایام تعطیل مملو از جمعیت می‌شود و مردم همانند دوران قبل از شیوع کرونا در کنار هم بدون رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک جمع می‌شوند که به گفته کارشناسان بهداشتی این مساله خود یکی از دلایل شیوع این ویروس در جامعه است.

مردم توجهی به محدودیت‌ها در پارک‌ها ندارند

مسئول روابط عمومی شهرداری سنندج در این زمینه گفت: ورودی تمام پارک‌های سطح شهر مسدود و پارک‌هایی هم که بدون ورودی هستند با نوار خطر اطراف آن گرفته شده تا از حضور مردم در آن جلوگیری شود.

صلاح وکیلی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از حضور افراد در این اماکن شهرداری به خاموش کردن چراغ‌های روشنایی پارک‌ها اقدام کرده است، افزود: با وجود کارهای انجام شده عده‌ای از مردم با پاره کردن نوارها و استفاده از نور چراغ خودرو و تلفن‌های همراهشان در پارک‌ها تجمع کرده و توجهی به محدودیت‌های اعمال شده، ندارند.

وی اضافه کرد: هم اکنون نیز تمام شهرهای بازی سرباز و سرپوشیده تعطیل و محدوده کوه آبیدر مسدود شده ولی این اقدامات باعث نشد مردم استقبال کمتری نسبت به سال‌های گذشته و حتی اردیبهشت امسال از این فضاها داشته باشند.

مسئول روابط عمومی شهرداری سنندج یادآور شد: اما پارک گشتیاری (مقابل فرودگاه سنندج) و بلوار ۲۴ متری آبیدر (حاشیه منتهی به پارک کودک در دامنه آبیدر) با وجود اینکه ورودی‌های آنها مسدود شده در این ایام یکی از پر ترددترین‌ مناطق شهر است.

وکیلی گفت: این ۲ منطقه که دارای فضای سبز و لاین دوچرخه سواری و پیادره رو هستند در ایام مختلف هفته شاهد حضور مسافران و شهروندان است که روزهای تعطیل این حضور متراکم تر از ایام دیگر است.

تحمل ماندن در خانه را نداریم

یکی از شهروندان سنندجی که به همراه چند نفر از خانواده‌ خود در پارک گشتیاری اطراق کرده و در حال آماده کردن سماور زغالی است، گفت: از ابتدای سال به علت گسترش شیوع ویروس کرونا مسافرت‌هایمان را لغو کردیم و از آن زمان به جز اوقات کار بقیه روز را در خانه می‌مانیم.

وی افزود: برخی از آخر هفته‌ها برای بهبود روحیه مجبوریم گشتی خارج از خانه بزنیم و امروز نیز خواستیم در پارک ساعاتی را سپری کنیم که ازدحام جمعیت باعث نگرانیم شده اما نمی‌توانم فرزندان ۱۰ و ۱۳ ساله‌ام را راضی به برگشت به خانه کنم.

این شهروند یادآور شد: قبول دارم که با آمدن به بیرون از خانه ریسک کرده‌ایم اما باور کنید دیگر تحمل ماندن در خانه آن هم در روزهای گرم تابستان را نداریم.

همکاری مردم کردستان منجر به کنترل کرونا می‌شود

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ با کمک و همراهی مردم و مسئولان رو به کاهش و در حال کنترل شدن است ولی نگرانی از افزایش دوباره موارد ابتلا و مرگ و میر همچنان وجود دارد.

دکتر ابراهیم قادری با بیان اینکه آمار فوت کمتر شده و تعداد مبتلایان هم کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته که تداوم این کاهش به همکاری مردم بستگی دارد، اظهار کرد: کاهش آمار به معنای رفع خطر ابتلا به کرونا در استان نیست و شهرهای مریوان و کامیاران همچنان در مرحله هشدار هستند ولی روند کاهشی در این شهرها هم مشهود است.

وی با قدردانی از همراهی خوب مردم در رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک بر تداوم عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد و افزود: در برخی موارد بویژه در مراکز تفریحی و پارک‌ها در روزهای اخیر شاهد بی توجهی شهروندان سنندجی از جمله جوانان به توصیه‌های بهداشتی هستیم که با ادامه این روند، باز هم شاهد افزایش ابتلا و موارد مرگ و میر خواهیم بود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در خانه ماندن افراد بیمار به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز می تواند کمک شایانی در مهار کامل بیماری داشته باشد، گفت: از ابتدای شیوع بیماری تاکنون در استان ۱۶۰ هزار نفر قرنطینه خانگی شده و وضعیت آنان توسط مراقبان سلامت تا تعیین تکلیف کامل رصد شد.

قادری با اشاره به کنترل شدید ادارات، اصناف و اماکن عمومی استان، یادآور شد: تیم‌های مشترک بین ارگان‌ها و اصناف و تیم‌های بهداشت محیطی به صورت منظم در حال بازدید هستند که ضمن تذکر موارد لازم، در صورت لزوم، به معرفی متخلفان به مراجع قضایی اقدام می‌کنند.

افزایش تاب آوری جامعه در برابر مشکلات کرونایی یکی از نیازهای اساسی کنترل و پیشگیری از شیوع ابتلا به ویروس کرونا است که این اقدام فقط با همکاری مردم، ارائه راهکارهای کارشناسی از سوی مراجع و دستگاه‌های عضو در ستادهای ملی و استانی مبارزه با کرونا و تشریح آنها در رسانه‌های جمعی مقدور است.

کد خبر 534383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha