چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر نیرو اعلام کرد: خاموشی‌های برق از امشب کمتر می‌شود.

سید پرویز فتاح در توضیح این خبر گفت: برخی از واحدهای تولید برق که دچار محدودیت سوخت شده و از مسیر تولید به شکل اضطراری خارج شده بودند، امروز دوباره وارد مدار می‌شوند.

به گزارش ایسنا وی درباره‌ خاموشی‌های متعدد در چند روز اخیر گفت: در دو روز گذشته، گرمای مورد انتظار در شهرهای جنوبی به 46 و 47 درجه رسیده و دمای تهران نیز به 35 درجه‌ سانتیگراد افزایش یافته و به همین دلیل مصرف همانند سال‌های گذشته بالاست. از سوی دیگر نیروگاه‌های برق‌آبی‌ نیز دچار محدودیت شده‌اند.

وی عنوان کرد: همه‌ واحدهای حرارتی هم نمی‌توانند وارد مدار شوند، چرا که برخی از این واحدها باید در طول سال تعمیر شوند؛ لذا با توجه به مصرف بالا، تولید به میزان مصرف انجام شده است.

او در ادامه از افزایش 8 تا 11 درصدی میزان مصرف برق نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این میزان مصرف به دلیل گرمای هوا در برخی مناطق کشور 17 درصد بوده که نیروگاه‌های تولید برق کشش و تحمل این میزان بار را ندارند. البته در خصوص حل مشکلات به مردم اطمینان می‌دهیم چرا که تمام صنعت برق برای افزایش تولید بسیج شده‌اند.

به گفته‌ او پیش‌بینی می‌شود میزان تولید در سال جاری 35 هزار مگاوات باشد، در حالی که میزان تولید 37 تا 38 هزار مگاوات پیش‌بینی می‌شود که اگر فاصله‌ تولید و مصرف جبران نشود، خاموشی‌های ناخواسته اعمال خواهد شد.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به بازدید شب گذشته‌ خود از مناطقی که دچار قطعی برق شده‌ بودند، گفت: برعکس مناطقی که در تاریکی بوده‌اند، مناطقی که برق آنها قطع نشده بود به شکل عجیبی نور باران شده بود؛ به ویژه مراکز تجاری. بنابراین توصیه می‌کنیم در مواقع پیک مصرف، بحث صرفه‌جویی در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان این که موضوع خشکسالی در جلسه‌ هیات دولت در روز چهارشنبه 8 خرداد مورد بحث و بررسی قرار گرفته و توافقات مفصلی انجام شد، افزود: جلوگیری از هدر رفت بالای آب و همچنین توسعه‌ کشاورزی مکانیزه و گلخانه‌ای در شرایط فعلی امکان‌پذیر می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آیا خاموشی‌ها با برنامه‌ریزی قبلی و بر اساس اولویت‌بندی میزان مصرف مناطق انجام می‌شود؟ اظهار کرد: اعمال خاموشی نیازی به برنامه‌ریزی ندارد و چون این امر از طریق شبکه انجام می‌شود، به تشخیص شبکه هر جا که نیاز باشد این اتفاق رخ می‌دهد.

فتاح در پاسخ به سوال دیگری که آیا تنها راهکار پاسخگویی به نیاز برق در کشور خاموشی است؟ عنوان کرد: برای حل این مشکل دو راه بیشتر نداریم؛ یک راه پیش‌بینی پاسخگویی به کمبودها این است که سهمیه‌بندی یا جیره‌بندی مصرف انرژی را در پیش گیریم که به نظرم این راحت‌ترین راه است، ولی آن را انتخاب نکردیم. بنابراین معتقدم راهکار مطلوب برای مردم و دولت این است که با صرفه‌جویی و اعمال روش منطقی به جیره‌بندی مجبور نشویم.

وی در ادامه خبر داد که خاموشی‌های برق از امشب کمتر می‌شود؛ چرا که برخی از واحدهای تولید برق که دچار محدودیت سوخت شده و از مسیر تولید به شکل اضطراری خارج شده بودند، امروز دوباره وارد مدار می‌شوند و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف امروز و فردا و روزهای آینده وضعیت بهتر شود تا بحث زمان‌بندی خاموشی‌ها را نداشته باشیم.

وزیر نیرو همچنین درباره‌ برقی کردن چاه‌های آب مازندران اعلام کرد: امروز عازم مازندران هستم تا مشکلات مربوط به مسائل آبی و بحث برقی کردن چاه‌های آب این منطقه را مورد بررسی قرار دهیم. البته در این خصوص سخت‌گیری‌هایی برای برقی کردن چاه‌های کشاورزی انجام خواهیم داد؛ چرا که در سال جاری در هر دو مورد بحث مصرف برق و آب با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مقایسه با هفته‌ گذشته تراز واردات برق مثبت شده و تاکنون 250 مگاوات برق وارد کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم در اوج مصرف تابستان، به واردات 500 و 600 مگاوات هم برسیم. البته این میزان واردات در نیمه‌ی دوم سال از طریق صادرات جبران خواهد شد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که هدر رفت برق چه میزان در پاسخگویی نیاز مصرف تاثیرگذار است؟ گفت: میزان هدر رفت تولید برق 25 درصد نیست، بلکه بر اساس برآورد ما حدود 19.5 درصد است که البته استفاده‌های غیر مجاز از برق به ویژه در استان‌های خراسان رضوی و خوزستان در 2 سال گذشته نیز روی این موضوع تاثیر گذاشته است و باید ظرف دو سال بساط استفاده‌ غیر مجاز از برق جمع‌آوری شود. از سویی دیگر بخشی از این هدر رفت نیز برای تلفات شبکه بوده که طبیعی است.

به گفته‌ وی هدر رفت شبکه در کشور کره جنوبی حدود 5 درصد و در اروپا و آمریکا 8 تا 12 درصد است.

فتاح تاکید کرد: هدر رفت برق در سال گذشته 19.5 درصد بوده که به 17.7 درصد رسیده است؛ البته برای کاهش این میزان هدر رفت از توان بخش خصوصی نیز استفاده خواهیم کرد.

او همچنین وضعیت خشکسالی به وجود آمده را فرصتی برای تغییر روش‌های آبیاری عنوان کرد و با اشاره به مذاکرات وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی درباره‌ تغییر الگوی کشت و آبیاری در خصوص حل مشکلات خشکسالی اظهار امیدواری کرد.

کد خبر 53412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز