در سفر یک‌روزه معاونان وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل و بازدید از محلات کم‌برخوردار و سکونتگاه‌های غیر رسمی حواشی شهرها، بر ساماندهی این سکونتگاه‌ها تاکید شد.

اردبیل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، استاندار اردبیل در پایان سفر یک روزه سه معاون وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل گفت: خوشبختانه این سفر فشرده برای استان اردبیل بسیار پر برکت بوده و امیدواریم با هماهنگی و همکاری نمایندگان استان و همکاری خود مردم مشکلات اجتماعی، عمرانی و فرهنگی را در این شرایط کرونایی حل کنیم.

 اکبر بهنامجو اظهار کرد: قبلا طرح ساماندهی و شناسایی معضلات سکونت گاه‌های غیررسمی با مشارکت پژوهشگران استان مطرح شده بود، همچنین شناسایی و طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در محلات ایران‌آباد، عدالت‌آباد و برخی محلات حاشیه اردبیل بصورت پایلوت اجرا و تمامی مشکلات احصا شده است.

طرح ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی در تمام استان‌ها آغاز شده و در استان اردبیل نیز این ساماندهی برمبنای طرح تفصیلی و بازنگری‌های شهری انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در این محلات ساکنان از زیرساخت‌های خدماتی بهره‌مند می‌شوند افزود: مشکل اساسی اهالی این محله‌ها آب، برق و گاز، مدرسه و زیرساخت‌های اساسی است که باید بعد از طرح تفصیلی و صدور سند رسمی با جذب اعتبار مناسب این مشکلات مرتفع شود.

توانمندسازی حواشی شهرها باید به صورت اصولی و قانونی انجام شود و دغدغه دولت و مسئولان رفع محرومیت ساکنان اینگونه محلات و حفظ کرامت انسانی است.

طبق قول مساعدی که معاون وزیر و مدیر عامل باز آفرینی شهری کشور در این سفر داده، مشکلی در پرداخت تسهیلات کم بهره برای مقاوم‌سازی و احیای این بافت‌ها نیست به شرطی که سند مالکانه برای ساکنان صادر شود که این موضوع هم به شکل قانونی پیگیری می‌شود.  

تاسیس مدرسه، تامین زیرساخت‌های اساسی، احداث زمین ورزشی مصنوعی در دستور کار جلسه نهایی قرار گرفت و همچنین اعطای ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت ۹ و ۴درصدی بصورت بلندمدت برای بازسازی این مناطق پیگیری می‌شود.

استاندار اردبیل در ادامه با بیان این‌که شهرداری اردبیل نیز باید باز آفرینی اینگونه محلات تلاش کند افزود: با هماهنگی دستگاه‌های متولی ایجاد زیرساخت‌های اساسی انجام می‌شود و شهرداری نیز به تناسب هر منطقه در صدور پروانه ساخت تخفیف ویژه‌ای را قایل شده و در صورت روند اصولی حتی صدور پروانه و عوارض رایگان می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در شهر مشکین شهر نیز مشکلاتی از این قبیل وجود دارد افزود: جلسه‌ای که فرماندار، نماینده و شهردار این شهر با معاون وزیر برگزار کرده اجرای طرح‌های توانمندسازی در چندین محله مشگین‌شهر و ساماندهی کهنه‌قلعه و بقعه شیخ حیدر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

برای تکمیل طرح‌های توانمندسازی مناطق حاشیه‌نشین نظیر دره حسنعلی و نوشین‌دره از اعتبارات ملی سالجاری تخصیص داده می‌شود و نسبت به تکمیل پروژه پیاده‌راه و جدول‌گذاری و آسفالت‌ریزی معابر نیز مورد توجه و توافق معاون وزیر قرار گرفته است.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی در بازدید از محل پادگان ارتش در اردبیل با کلیات انتقال پادگان به خارج از شهر موافقت خود را اعلام کرد و جزئیات طرح در تصمیم گیری نهایی در شورای عالی شهرسازی باید مورد بررسی قرار گیرد.

استاندار اردبیل تصریح کرد: نظر کارشناسان وزارت راه و شهرسازی در رابطه با انتقال پادگان ارتش از داخل شهر این است که شهر از خدمات و پشتیبانی و فضای سبز و … نفع بیشتری داشته باشد، در واقع تغییر کاربری به نوعی انجام شود که سهم کاربری‌های عمومی شهری در آن بیشتر باشد.

انتقال پادگان در سایر شهرهای کشور نیز اتفاق افتاده و انتقال آن بر اساس قانون و نظارت سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود و ملاحظات ترافیکی و مطالعات مربوطه توسط مشاور مورد ارزیابی و بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد.

وی افزود:حفظ کل مساحت پادگان به منظور افزایش سرانه فضای سبز در اردبیل مدنظر کارشناسان است و این‌که سرانه فضای سبز اردبیل نسبت به میانگین کشوری پایین است باید تلاش کنیم میزان فضای سبز افزایش یابد.

معاونان وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه از سکونتگاههای غیر رسمی و پروژه راه‌آهن اردبیل بازدید کردند.

کد خبر 533825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha