عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون از سایت‌های هسته‌ای نطنز و فردو گفت: ضربه برجام به سایت هسته‌ای فردو علی‌رغم تاکیدات در گام‌های کاهش تعهدات هنوز جبران نشده است.

کریمی قدوسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خانه ملت، جواد کریمی قدوسی در توضیح بازدید کمیسیون امنیت ملی مجلس از سایت‌های هسته‌ای فردو و نطنز، گفت: تطبیق پنج گام جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات هسته‌ای با آنچه در عمل انجام شده است، ماموریت کمیسیون امنیت ملی مجلس در این بازدید بود. بنابراین ما با هدف راستی آزمایی دولت و سازمان انرژی اتمی در اجرای پنج گام کاهش تعهدات برجام از سایت هسته‌ای فردو و نطنز بازدید کردیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از سایت هسته‌ای فردو، افزود: در مجلس قبل و طی سه مرحله بازدیدهایی از این سایت انجام گرفته است، بازدیدی در اوج عزت و فعالیت هسته‌ای ایران، بازدیدی در زمان اجرای برجام و انجام تعهدات و در مرحله سوم هم بازدیدی پس از خروج آمریکا از توافق و بازسازی عزت ایران در حوزه هسته‌ای از این منطقه داشتیم.

وی ادامه داد: پیش از توافق هسته‌ای زیرساخت‌ها و سانتریفیوژها در یال جنوبی فردو مشغول غنی سازی بودند، در زمان اجرای برجام تحت فشار اروپایی‌ها و آمریکا به طور کلی غنی سازی در این نقطه متوقف شد. مقام معظم رهبری هم به صراحت فرمودند که اصرار دارند در فردو غنی سازی نشود زیرا این منطقه از ناحیه حملات هوایی آسیب پذیر نیست.

گام چهارم کاهش تعهدات برجام در فردو هنوز اجرا نشده است

کریمی قدوسی با اشاره به انعقاد توافق هسته‌ای و پذیرش برجام، گفت: به موجب برجام تمام یال جنوبی و زیرساخت و سانتریفیوژها را جمع کردند، مجلس در آن زمان نیز بازدیدی از این منطقه داشت. در بازدید روز گذشته کمیسیون امنیت ملی، اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجام که مربوط به فردو است را با آنچه در عمل اتفاق افتاده تطبیق دادیم، طبق گام‌های کاهش تعهدات غنی سازی با هر درصد دلخواه باید در فردو انجام شود اما بر اساس مشاهدات، یال جنوبی فردو که به موجب برجام جمع آوری شده، هنوز به همان شکل کنار گذاشته است و ماشین‌های غنی سازی و سانتریفیوژها به نطنز ارسال شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مسئولان حاضر در پاسخ به نمایندگان درباره علت عدم نصب این ماشین‌ها طبق گام‌های کاهش تعهدات برجام، گفتند که این ماشین‌ها دیگر توجیهی ندارد. لذا ضربه‌ای که ما در فردو به موجب برجام خوردیم، جبران نشده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم یادآور شد: یال شمالی فردو خالی می‌چرخید و در برجام قرار بود که گازی به این نقطه تزریق نشود اما بعد از اجرای گام چهارم کاهش تعهدات گاز تزریق شده و غنی سازی انجام می‌گرفت.

عدم افزایش غنی‌سازی در فردو

کریمی قدوسی افزود: ما در فردو قبل از توافق برجام غنی سازی به میزان ۲۰ درصد داشتیم، در اجرای کاهش تعهدات برجام اعلام کردیم که پس از این میزان تولیدات را خودمان تعیین می‌کنیم، متاسفانه هنوز همان ۴ درصد غنی سازی تولید می‌شود. این در حالی است که ما می‌بایست درصد غنی سازی را افزایش دهیم تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در گزارش‌های جدید خود از افزایش غنی سازی جمهوری اسلامی گزارش دهد. مسئولان حاضر در بازدید درباره علت عدم افزایش غنی سازی اظهار داشتند که ما در روسیه حدود ۴۰۰ کیلو اورانیم ۲۰ درصد تولید کرده بودیم که طبق برجام به سوریه دادیم لذا اگر نیاز باشد همان تولیدات را به کشور بازمی‌گردانیم.

وی ادامه داد: مسئولان معتقد بودند که به دلیل میزان تولیدات قبل، نیازی به تولید غنی سازی ۲۰ درصد نداریم. متاسفانه این اقدامات با اتفاق خوبی که در کاهش تعهدات برجام افتاد، همخوانی ندارد بنابراین اعضای کمیسیون امنیت ملی تاکید کردند با توجه به ملاحظات حقوق بین الملل و اختیارات ما و آنچه اعلام کردیم، غنی سازی در فردو باید به نقطه اولیه برگردد، حتی به میزان یک کیلو باید غنی سازی ۲۰ درصد تولید کینم. زیرا این اقدام گام چهارم کاهش تعهدات ایران را در فردو تثبیت می‌کند.

پیام نانوشته‌ دولت و وزارت خارجه به غرب درباره فردو

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایرادی به متخصصین نیست ،متاسفانه ایراد به بخش سیاسی دولت و دستگاه دیپلماسی بود زیرا بدون اینکه گامی برداشته شود پیام نانوشته‌ای به طرف غربی دادند. بازرسان می‌دانند که ایران در فردو کاری انجام نداده است.

اجرای کامل کاهش تعهدات برجام در سایت هسته‌ای نطنز

 کریمی قدوسی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از سایت هسته‌ای نطنز، گفت: تحقیقات و توسعه طبق برجام در نطنز متوقف شده بود و ما تنها ۶ دستگاه ماشین سانتریفیوژ را می‌توانستیم آزمایش کنیم اما ایران با اجرای گام دوم و سوم کاهش تعهدات برجام آبشارهای۱۶۰ دستگاهی را فعال کرده است لذا ماشینIR۶  با آبشار ۱۶۴ تایی مشغول تولید غنی‌سازی ۴ درصدی بود. در این زمینه تنها یک درصد بالاتر از آنچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برجام از ما خواسته بود، عمل کردیم. اما ماشین های نسل‌های مختلف در نطنز در حال آزمایش بودند.

رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی، گزینه احتمالی علت حادثه سایت هسته‌ای نطنز

کریمی قدوسی در ادامه در توضیح وضعیت محل حادثه اخیر، گفت: بررسی محل حادثه جز اهداف سفر ما بود. در نقطه که خرابکاری انجام شده، تیم های ویژه در حال بررسی بودند، متاسفانه بیشتر آسیب پذیری داخلی را تشخیص دادیم لذا احتمال پرواز و برخورد شی مشکوک و خارج از حصار تقریبا به دست نیامده است و آنچه گفته شد درباره احتمال جاسازی شی در دستگاه‌ها از غرب با آنچه ما دیدم و شدت حادثه تطبیق نداشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گزینه رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی جمع بندی قطعی ما است. چراکه اگر از بیرون شی با این نقطه برخورد می‌کرد، می‌بایست قطعاتی از آن مشاهده شود که طبق بررسی‌ها مطلقا چیزی یافت نشده است.

  • بیشتر بخوانید:

تحلیل جان بولتن از عوامل خارجی در انفجارهای ایران | بدون کمک اسرائیل یا یک کشور منطقه نشدنی است

واکنش ربیعی درباره اتفاقات نطنز و پارچین | حادثه نیروگاه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد

شرایط سایت هسته‌ای نطنز بعد از انفجار اخیر | حادثه در سایت هسته‌ای نطنز ارتباطی با غنی سازی دارد؟

کدام گمانه درباره انفجار نطنز قوی‌تر است؟ | عباسی: جاسوس‌های رژیم صهیونیستی در کشور ما نفوذ دارند

کد خبر 533508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    4 0
    سلام سایت نطنز به این حساس از لحاظ ایمنی و امنیتی با این همه دشمن داخلی و خارجی ضعیف عمل کردند تمام سایت های هسته ای را باید درحد مطلوب ایمن کرد. آن شآالله
  • حسبن IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    1 0
    کار جاسوس‌های وطن فروشه