شبکه لبنانی المیادین در تحلیلی به بررسی ابعاد مختلف سفر مصطفی الکاظمی به تهران و محمد جواد ظریف به مسکو پرداخت.

لاوروف - ظریف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شبکه المیادین در گزارشی در رابطه با سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به تهران و همچنین سفر ظریف به روسیه نوشت: مصطفی الکاظمی در سفرش به تهران حرف مهمی زد، وی تاکید کرد که عراق اجازه نخواهد داد که از خاکش به عنوان سکویی برای حمله به ایران استفاده شود و عراق خواهان ایجاد روابط خوب براساس عدم دخالت در امور داخلی است و ما حمایت های ایران در جنگ با داعش را فراموش نخواهیم کرد.

  • بیشتر بخوانید:

رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی ایران قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد | با تضعیف دولت عراق مخالفیم

جزئیات دیدار خصوصی روحانی و الکاظمی | الکاظمی: اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق تهدیدی متوجه ایران شود

روایت ظریف از گفت‌وگوی طولانی با پوتین | حامل پیام مهمی برای پوتین بودم | حرف‌های بولتون را از قدیم هم باور نداشتم

جزئیات دیدار ظریف و لاوروف | آمریکایی‌ها سیاست خطرناکی را در مورد برجام دنبال کردند

پیام مهم روحانی برای پوتین | تمدید قرارداد ۲۰ ساله ایران و روسیه در دستور کار

در این گزارش آمده است: فراتر از این مساله و در گامی مخالف رغبت های واشنگتن روحانی و الکاظمی اعلام کردند که خواهان افزایش تبادلات تجاری و رساندن آن به ۲۰ میلیارد دلار هستند، بالا بردن همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور پاسخی روشن در برابر تلاش‌های ریاض و واشنگتن در راستای وسوسه انگیزی و تحریک عراق برای توقف همکاری‌ها در زمینه انرژی با ایران است.

در گزارش این شبکه لبنانی آمده است: از دیگر مسائلی که اهمیت زیادی به سفر الکاظمی به تهران می دهد استقبال آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از وی است زیرا ایشان پنج ماه است است که از هیچ شخصیتی استقبال نکرده و در اجتماع حضور نیافته است. از این رو انیس نقاش، کارشناس مسائل استراتژیک در گفت وگو با المیادین می گوید که نخست وزیر عراق در اجرای مصوبه پارلمان کشورش مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق جدی است و هرکس معتقد است که محور مقاومت در عراق پس از شهادت سردار سلیمانی ضعیف شده است در اشتباه است.

وی با بیان اینکه آمریکا دیگر آینده ای در منطقه نخواهد داشت افزود: روسیه و ایران بر این مساله متفق شده اند که با واشنگتن مقابله کنند زیرا واشنگتن به حاکمیت کشورها احترام نمی گذارد و در امور داخلی آن ها دخالت می کند.

از سوی دیگر احسان الشمری، رئیس مرکز اندیشه های سیاسی گفت: عراق قدرت آن را دارد که دوست را از دشمن تشخیص دهد و اکنون به دنبال ایجاد دشمن برای خود نیست زیرا رنج های زیادی از این مساله برده است. الکاظمی در تلاش است که عراق را از درگیری های منطقه دور کند و به دنبال ایجاد ثبات در این کشور است.

وی تاکید کرد: اکنون به سود عراق نیست که در یک محور قرار گیرد زیرا براساس توافقات سیاسی دولت الکاظمی فعلا موقت است و او به دنبال ایجاد آرامش در عراق است. نخست وزیر عراق بین محورهای مختلف منطقه میانجیگری نخواهد کرد و گزینه بی طرفی نتایج مثبتی برای ایجاد ثبات در عراق به دنبال خواهد داشت.

در مقابل، سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به مسکو از اهمیت زیادی برخوردار است و خود ظریف و همچنین سفیر ایران در روسیه بر این مساله تاکید کردند. از مهم ترین ویژگی های این سفر که محمد جواد ظریف و کاظم جلالی اعلام کردند تمدید توافق همکاری های دوجانبه در تمامی زمینه ها به مدت ۲۰ سال میان ایران و روسیه و همچنین دعوت به ایجاد کمیته ای برای کشورهایی که تحت تحریم های آمریکا هستند، مانند ایران، روسیه و چین و هدف این کمیته کاهش تاثیرات تحریم ها از طریق همکاری با یکدیگر است.

ویچسلاو ماتوزوف، دیپلمات پیشین روس نیز در گفت وگو با شبکه المیادین تاکید کرد: سفر ظریف به مسکو از اهمیت استثنایی برخوردار است زیرا گامی جدید در راستای نزدیک کردن دو کشور به یکدیگر به شمار می رود و فضای دیدار ظریف و لاوروف در مسکو بسیار خوب بود.

وی با بیان اینکه روابط میان ایران و روسیه بسیار عمیق تر از قبل شده است افزود: تصمیمات آمریکا برای منزوی کردن ایران و روسیه و چین افکاری متفاوت هستند.

این دیپلمات پیشین روس تاکید کرد: روسیه، چین و ایران به دنبال جنگ نیستند و خواهان صلح و همزیستی هستند به گونه ای که این همزیستی به منافع ملی آن ها آسیب نرساند و روشن است که پوتین و روحانی در رابطه با مسائل راهبردی به زبان مشترکی رسیده اند.لذا این یک نقشه سیاسی و اقتصادی جدید است که در سطح جهانی و در برابر انفراد آمریکا در حال استحکام است؛ آمریکایی که از نظر اوضاع داخلی شبه منزوی است و روابط خارجی اش حتی با نزدیک ترین همپیمانان افول کرده است. بنابراین نتیجه این معادله همان چیزی است که دیپلمات های آمریکایی و رسانه های داخلی آن ها نیز بر آن تاکید دارند " جایگاه آمریکا به عنوان پلیس جهانی از بین رفته است."

کد خبر 533370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان معتمدی IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    13 3
    عملا در فرودگاه مهمان انها که نجات دهنده کشورشان بود کشتن
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    17 9
    الکاظمی گفته اجازه نخواهیم داد که عراق سکوی حمله به ایران شود !!! چگونه ؟ با چه ساز و کاری ؟ آیا عراق در موقعیتی است که بتواند ماشین جنگی آمریکا در عراق را کنترل کند ؟ آیا عراق می تواند پروازهای بی حد و حصر و پروازهای 24 ساعته شناسایی را کنترل کند ؟ آیا اصلا اختیاری دارد؟ آیا حرفی که گفته سندیت دارد؟ .....؟
  • سید IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    16 13
    فکر بسیار خوب است پایه امنیت محکم تر می شود
  • محمد IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    14 14
    اعتمادی نیست
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    18 2
    همونطور ک حواسشون به مرحوم سلیمانی بود میخان اونجوری هوای ایران رو داشته باشن