ماجرای دو تجمع بهبهان که را شامگاه‌های ۲۶ و ۲۸ تیرماه رخ داد، از دو زاویه دولتی و روایت مردم بخوانید.

تجمع بهبهان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته در پی یک فراخوان تعدادی از مردم بهبهان در استان خوزستان برای اعتراض به وضعیت اقتصادی در ساعت ۲۱ پنجشنبه در میدان بانک ملی این شهرستان تجمع کردند. اعتراض‌ها در بهبهان در ۲ شب رخ داد، تجمع نخست در شامگاه پنجشنبه ۲۶ تیرماه بود که ده‌ها تن از شهروندان بهبهان به خیابان آمدند. این رخداد در پی نشر فراخوانی در فضای مجازی مبنی بر دعوت مردم از سراسر کشور به منظور انجام آنچه اعتراض به وضعیت معیشتی نامیده شد، اتفاق افتاد. تعدادی از شهروندان (عمدتا جوانان از بهبهان) با تجمع در مقابل بانک ملی و در میدانی با همین نام اقدام به سر دادن شعارهایی در نقد گرانی و وضعیت معیشتی کردند. پس از آن عده‌ای از افراد فریادهایی سر دادند که برخلاف هدف اصلی این تجمع‌ها بود. سرهنگ محمد عزیزی، فرمانده انتظامی شهرستان بهبهان که پیشتر گفته بود نیروی انتظامی وظیفه برقراری نظم و آرامش را بر عهده دارد، بعد از سر دادن شعارهای «هنجارشکنانه» از سوی معترضان، به منظور جلوگیری از هرگونه خسارت جانی و مالی اقدام به پراکنده کردن تجمع‌کنندگان کردند.

بر اساس اطلاعات تجمع‌کنندگان حاضر، نیروهای انتظامی از گاز اشک‌آور نیز برای متفرق کردن مردم استفاده کردند. رسول یکی از شهروندان بهبهانی حاضر در این تجمع گفت: اعتراض‌ها از میدان جوانمردی شروع و تا بانک ملی ادامه داشت، از همان ابتدا با توجه به «غیر قانونی» بودن تجمع، نیروهای انتظامی نیز حضور یافتند. اما پس از آنکه شعارها از درخواست‌های  معیشتی، سمت‌وسوهای سیاسی و ضد نظام گرفتند و جو نیز تا حدودی با خشونت همراه شده بود، نیروهای انتظامی وارد شده و اقدام به متفرق کردن مردم کردند. این اتفاق تا میدان شیراز نیز به درازا کشیده شد. هم زمان نیروی انتظامی و گارد ویژه نیز با استفاده از گاز اشک‌آور و شلیک هوایی اقدام به پراکنده شدن شهروندان کردند.

تجمعات بهبهان

رسول در ادامه به دستگیری تعدادی از افراد اشاره کرد و گفت: اکثر آنان نه نفوذی هستند و نه وابسته به گروه، جناح یا دولت خارجی بلکه جوانان سرخورده و جویای شغل هستند که از بیکاری و وضع معیشتی به «ستوه» آمده‌اند و گمان می‌کنند شاید این دست اقدامات راه به جایی ببرد.

در تجمع‌های بهبهان چند نفر حضور داشتند؟

در شامگاه ۲۸ تیر نیز این شهرستان شاهد تجمع صدها نفری بود که در حمایت از مطالبات معیشتی مردم بهبهان و در اعتراض به تخریب اموال عمومی و بر هم زدن نظم شهر رخ داد. این ۲ اعتراض ماهیتا یک خواسته داشتند و هر ۲ هم خواسته‌های اقتصادی بود.

یوسف زمانی، فرماندار بهبهان با بیان اینکه اعتراض‌ها «جزئی و به دلیل گرانی» بودند، گفت: بین ۵۰ تا ۶۰ تن در اعتراض شامگاه ۲۶ تیر ماه حضور داشتند و در ۳۰ دقیقه نیز پراکنده شدند. در حال حاضر هم در خصوص منبع آن اطلاعاتی وجود ندارد، زیرا جمع‌آوری اطلاعات بر عهده نیروهای امنیتی است. وقتی تجمع‌ها بدون هماهنگی و بدون کسب اجازه رخ می‌دهد قطعا دستگیری نیز وجود دارد. هر چند آمار همچنان نیز مشخص نیست و افرادی که بی‌گناه دستگیر شده بودند قطعا آزاد شدند، از جمله اشخاصی که به اظهار خودشان به صورت تصادفی در تجمع‌ها حضور یافتند و پس از آن رها می‌شوند. برخی از افراد نیز با «نیت» وارد می‌شوند و قصد بر هم زدن نظم عمومی را دارند که روند قضایی آن باید طی شود. تدابیر برای جلوگیری از وقوع تخریب و هراس میان مردم نیز اندیشیده شد، اما شرایط شهرستان بهبهان متفاوت است. هر چند از همان ابتدا وضعیت شهرستان سفید بود و مشکلی وجود نداشت، اما هنوز به جمع‌بندی نهایی در این حوزه نرسیده‌ایم. ضمن آنکه شیطنتی در بزرگ جلوه کردن این اعتراض‌ها وجود دارد که واقعیت ماجرا متفاوت است.

معترضان بهبهانی «فریب خورده» بودند

فرماندار بهبهان در خصوص اعتراض‌های ۲۸ تیرماه اظهار کرد: تجمع‌ها از سوی مردم، در اعتراض و در پاسخ به تجمع ۲ شب پیش از آن انجام شد. اطلاعات و اخبار جدید طی روزهای آینده به اطلاع عموم مردم می‌رسد، زیرا اهداف برای ایجاد آشوب و بر هم زدن امنیت شهروندان بهبهانی بسیار فراتر از این ماجرا بود که به اهداف خود دست نیافتند.

کد خبر 533311
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha