چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورزقان گفت: ۱۰ درصد عدس ایران که حدود ۸ هزار تن است، در شهرستان ورزقان تولید و به بازار عرضه می‌شود.

عدس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران  جوان، محمدحسن علیپور با بیان اینکه شهرستان ورزقان از لحاظ سطح زیر کشت عدس در استان آذربایجان‌ شرقی رتبه اول را به خود اختصاص داده و حدود ۶۰ درصد عدس استان در آن تولید می‌شود افزود: ۱۰ درصد عدس کشور (در حدود ۸ هزار تن) در شهرستان ورزقان تولید و به بازار عرضه می‌شود.

او با بیان اینکه در خود شهرستان بعد از گندم، عدس دومین محصول غالب شهرستان به ‌شمار می‌آید اظهار کرد: در سال زراعی ۹۸-۹۹ سطح زیر کشت عدس در این شهرستان ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده و در حال حاضر برداشت آن از شهرستان شروع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورزقان در خصوص میزان عملکرد در زمینه کشت عدس گفت: عملکرد شهرستان ورزقان از میانگین عملکرد دیم کشوری بالاتر و عملکرد مزارع دیمی عدس در سال زراعی جاری ۷۵۰ کیلوگرم است. البته سال گذشته در مزارع نمونه دیم شهرستان تا ۱۵۳۰ کیلوگرم نیز برداشت شده است.

علیپور ادامه داد: با بروز خشکسالی و تغییرات اقلیمی کشت عدس با محدودیت‌هایی مواجه شده است و کشت نیز باید متوجه ارقامی باشد که در برابر کم‌آبی نسبتا مقاوم باشند که ارقام بیله‌سوار و کیمیا نمونه‌هایی از این دست هستند.

او گفت: در شرایط فعلی، کشت غالب ارقام عدس در این شهرستان بومی است و بعضاً از ارقام اصلاح‌شده همچون بیله‌سوار نیز استفاده می‌شود که عملکرد ارقام بیله‌سوار کشت‌شده در شهرستان ورزقان ۸۱۰ تا ۸۳۰ کیلوگرم در هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورزقان با بیان اینکه ۱۰۰ درصد برداشت عدس در این شهرستان به ‌صورت دستی است و بانوان نقش مهمی در برداشت آن ایفا می‌کنند افزود: در شرایط فعلی با توجه به کوتاهی ارتفاع بوته ارقام محلی یا بومی، امکان برداشت مکانیزه وجود ندارد.

او با بیان اینکه قیمت عدس در وضعیت فعلی مناسب است و هر کیلوگرم آن توسط بخش خصوصی و واحد بسته‌بندی ۱۵ هزار تومان خریداری می‌شود گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد، این احتمال وجود دارد که در سال‌های آتی شاهد افزایش سطح زیر کشت آن باشیم.

علیپور تصریح کرد: به دلیل عدم استفاده از سموم در تولید عدس در شهرستان و با توجه به رعایت اصول مدیریتی آن در تناوب با گندم، عدس یکی از محصولات سالم این شهرستان محسوب می‌شود و توانسته‌ایم کد غذای سالم را برای آن اخذ کنیم. سعی خواهیم کرد در آینده با فراوری و اصول بسته‌بندی صحیح، عدس را  با برند منطقه به بازار مصرف عرضه کنیم.

کد خبر 533273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha