سرپرست گروه سازنده واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد می‌گوید گرچه ممکن است این واکسن تا پایان سال جاری میلادی در دسترس عموم قرار گیرد، اما نمی‌توان در این مورد یقین داشت.

covid vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این واکسن تجربی که شرکت آسترا-زنکا قرار است آن را تولید کند، در کارآزمایی‌های بالینی مراحل اولیه توانسته در افراد پاسخ ایمنی ایجاد کند و این امید را ایجاد کرده است که بتوان تا پایان سال ۲۰۲۰ آن را در اختیار عموم گذاشت.

اما سارا گیلبرت، سرپرست گروه سازنده این واکسن در روز سه‌شنبه ۳۱ تیر در  مصاحبه‌ای با رادیو بی‌بی‌سی گفت: «هدف ما این است که واکسن تا پایان سال در دسترس عموم قرار گیرد، اما نمی‌توان در این مورد یقین داشت، چرا که برای رسیدن به این هدف باید سه شرط محقق شود.»

او گفت که لازم است تاثیربخشی این واکسن در کارآزمایی مرحله نهایی ثابت شود، مقدارهای کافی از این واکسن تولید شود و در نهایت سازمان‌های ناظر به سرعت موافقت کنند که مجوز استفاده اضطراری آن را بدهند تا بتوان شمار بزرگی از افراد را با آن واکسینه کرد.

کریس ویتی، مقام ارشد پزشکی انگلستان و جاناتان وان-تام، معاون او نیز درباره زمان‌بندی احتمالی در دسترس قرار گرفتن واکسن اختلاف‌نظر داشتند.

ویتی در پارلمان انلگیس به قانونگذاران گفت: «از دید من، احتمال دستیابی به واکسنی که تاثیربخشی بالایی داشته باشد،  پیش از کریسمس بسیار پایین است.»

اما وان تاف گفت: «به طور محتاطانه‌ای خوش‌بین است که که تا پیش از کریسمس واکسنی در اختیار داشته باشیم.»

دانشمندان آکسفورد امیدوارند که یک میلیون دوز از این واکسن بالقوه تا ماه سپتامبر (شهریور) تولید شود.

گرچه قرارداد با شرکت استرا-زنکا ظرفیت تولیدی برای انجام این کار را فراهم کرده است، اما پایین آمدن میزان شیوع ویروس کرونا در بریتانیا روند آزمایش تاثیربخشی واکسن را پیچیده کرده است.

 کارآزمایی‌های در مقیاس بزرگ برای به دست آوردن داده‌ها در این باره در برزیل و آفریقای جنوبی در جریان است و قرار است در ایالات متحده آمریکا هم شروع شود.

هنوز هیچ واکسن تاییدشده‌ای برای کووید-۱۹ وجود ندارد، اما سازمان جهانی بهداشت گفته است واکسن شرکت آسترا-زنگا یکی از نامزدهای پیشگام است.

کد خبر 533157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha