مقام‌های بهداشت و درمان روسیه امیدوارند مراحل آزمایش بالینی واکسن کرونا را تا ماه اوت به پایان برسانند و حدود ۲۰۰ میلیون دُز از داروی درمان بیماری کووید-۱۹ را تا پایان سال ۲۰۲۰ روانه بازار کنند.

ولاديمير پوتين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایومینت، صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه RDIF با ۱۰ میلیارد دلار بودجه با یک موسسه پژوهشی دولتی روی تولید واکسن کرونا کار می‌کند؛ یکی از چند پروژه تولید دارو و درمان برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در روسیه. فاز اول آزمایش‌های واکسن تولیدشده در RDIF هفته گذشته به پایان رسید و رئیس صندوق ابراز امیدواری کرد اجازه تولید آن در ماه آینده صادر شود.

مقام‌های دولت ولادیمیر پوتین امیدوارند تولید انبوه واکسن ضد کرونا و ورود آن به بازار پیش از آغاز موج دوم بیماری بتواند به مهار ویروس و افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان کمک کند. خود روسیه توان تولید ۳۰ میلیون دز واکسن را تا پایان سال دارد اما با همکاری طرف‌های خارجی این آمار به ۲۰۰ میلیون دز می‌رسد. واکسنی که در موسسه همه‌گیرشناسی و میکروب‌شناسی گامالیا تولید می‌شود، روی نظامیان و شهروندان داوطلب آزمایش شده است.

فاز دوم آزمایش‌های بالینی واکسن کرونا در روسیه تا دو هفته دیگر به پایان می‌رسد و اگر نتایج رضایت‌بخش بود، آزمایش وارد فاز سوم می‌شود. در این مرحله علاوه بر روسیه چند کشور دیگر از جمله ترکیه و امارات هم به پروژه می‌پیوندند. نکته جالب اینکه کریل دمیترف، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه خودش واکسن در دست تولید را زده و پس از تزریق اول حدود ۲۰ روز مقابل ویروس کرونا ایمنی پایدار داشته است.

خبر جنجالی از ماجرای تولید واکسن در روسیه مربوط به گزارش هفته‌نامه تایم است. این نشریه آمریکایی به نقل از بلومبرگ مدعی است برخی سیاستمداران و بازرگانان سرشناس و نخبه روسیه از نخستین روزهای ورود کرونا به خاک این کشور نوعی واکسن آزمایشی دریافت کرده‌اند تا برابر ویروس در امان باشند. به نظر می‌رسد واکسن ویژه پولدارها و پرنفوذهای دنیای سیاست و اقتصاد همان است که در در موسسه همه‌گیرشناسی و میکروب‌شناسی گامالیا تولید شده است.

مدیران ارشد اجرایی در غول صنعت آلومینیوم روسیه یعنی روسال به همراه میلیاردرها و سیاستمداران برجسته نزدیک به پوتین از ماه آوریل واکسن ضدکرونا زده و گفته می‌شود برابر کووید-۱۹ ایمن شده‌اند. وزارت دفاع روسیه هم در تولید این واکسن با گامالیا و RDIF همکاری و آن را روی حدود ۴۰ نفر از نیروهای نظامی آزمایش کرده است. دفتر مرکزی گامالیا هنوز درباره این موضوع مهم اظهار نظر رسمی نکرده است.

از سوی دیگر، سخنگوی کرملین اعلام کرد نام و فهرست افراد دریافت‌کننده واکسن را در دست ندارد. دمیتری پسکف که خودش ماه می به ویروس کرونا آلوده و مدتی در بیمارستان بستری شده بود، روز دوشنبه در نشست خبری درباره احتمال آزمایش کردن واکسن روی ولادیمیر پوتین گفت: «گمان نمی‌کنم آزمایش کردن واکسنی که هنوز مراحل بالینی را نگذرانده روی رئیس جمهوری روسیه ایده‌ای درست باشد.»

پیش‌تر دانشمندان آکسفورد در بریتانیا و پزشکان چینی هم مراحل آزمایش بالینی واکسن‌های کرونا را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند. با ورود روسیه به روند تولید واکسن، رقابت برای تجاری‌سازی و تولید انبوه واکسن درمان کووید-۱۹ به اوج رسیده و باید دید کدام کشور از این آزمون سربلند بیرون می‌آید. هر چند به نظر می‌رسد روس‌ها تا این لحظه دست بالاتر را نسبت به رقبای انگلیسی، آمریکایی و چینی دارند.

کد خبر 532977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    2 0
    ایران چی؟ واکسن-دارو