مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان در گشت و پایش تالاب بین‌المللی زریوار زادآوری پرنده زیبا و کمیاب کوکوی خالدار را مشاهد کردند.

کوکوی خالدار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سال ۹۸برای اولین بار این پرنده زیبا توسط دوستداران و کارشناسان حفاظت محیط زیست این شهرستان شناسایی شد و در اواخر تیرماه سال ۹۹ هم زادآوری کوکوی خالدار مشاهده شد.

ابراهیم همت بلند، رئیس اداره محیط زیست شهرستان سنندج، گفت:پرسنل یگان حفاظت این اداره حین گشت و کنترل این تالاب دو قطعه جوجه کوکوی خالدار را مشاهده کردند که نتیجه زادآوری این پرنده در تالاب زریوار(زریبار)بوده است و ادامه حیات این پرنده  نشان از امنیت بالای این تالاب در جذب پرندگان آبزی، کنارآبزی و غیر آبزی دارد.

طول بدن کوکوی خالدار بزرگ ۳۹ سانتی متر است و نشانه‌های تشخیص آن عبارتند از کاکل مشخص، دم دراز با کناره های سفید که شاهپرهای آن از وسط به کنار به تدریج  کوتاهتر می‌شود و سطح پشتی قهوه‌ای پر از لکه‌های سفید، سطح شکمی و طرفین سر آن سفید کرمی و گلویش زرد رنگ است؛ حلقه چشمی آن به رنگ نارنجی روشن است، پرنده نابالغ  سر تقریباً سیاه و بدون کاکل دارد و شاهپرهای نخستین آن  بلوطی پررنگ است و در فصل زادآوری خیلی پر سر و صدا و خودنماست و اغلب روی پرچین‌ها می‌نشیند.

زیستگاه‌های کوکوی خالدار در حاشیه یا فضاهای باز وسط جنگل، باغ‌های زیتون و دشته‌های پر بوته و کم درخت دیده می‌شود. از نظر لانه سازی، معمولا در آشیانه پرندگان خانواده کلاغ (به خصوص زاغی) تخم‌گذاری می‌کند.

کد خبر 532892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha