رئیس اداره بیابانزدایی منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: با انجام پروژه‌هایی همچون بادشکن غیرزنده، گیاهان بومی کویر میقان مانند سالسولا و هالکنموم احیا شدند.

گیاه سالسولا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، آتنا فرجی با بیان این که برای احیای گیاهان بومی در یک منطقه مانند کویر میقان اراک نیازمند پروژه‌های میان‌مدت و بلندمدت هستیم که شامل احداث بادشکن‌های غیرزنده می‌شود، افزود: در پروژه احداث بادشکن غیرزنده بیشترین اقدام در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ انجام گرفت و با استفاده از سرشاخه‌های گیاهان هرس شده در منطقه و نی کاری دنبال شد.

وی تاکید کرد: این پروژه به صورت غیرمستقیم باعث بازگشت گیاهان بومی منطقه کویر میقان، کاهش سرعت بادهای فرساینده و جلوگیری از فرسایش خاک شد و گیاهان بومی منطقه مانند سالسولا و هالکنموم به کمک کنترل و تثبیت خاک احیا شدند.

فرجی با اشاره به پروژه کاشت گونه گیاهی قره‌داغ در کویر میقان گفت: پروژه حفظ و نگهداری و آبیاری این پروژه که همچنان در حال انجام است، از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری در سال گذشته آغاز شد به طوری که هزار هکتار بوته‌کاری سنواتی از محل این اعتبارات در سال ۹۸ اجرا شد که ۲۰۰ هکتار به توسعه گیاه بومی قره‌داغ در ضلع شمال شرقی کویر اختصاص یافت.

وی با بیان این که توسعه و احیای گیاهان بومی کویر به کنترل گرد و غبار کمک شایانی می کند و این پروژه‌ها در همین راستا انجام شد، افزود: قره‌داغ یکی از ذخایر ژنتیکی استان است و برای حفظ و مراقبت از این بوته‌کاری‌ها پروژه‌های نگهداری و آبیاری دنبال می‌شود.

رئیس اداره بیابانزدایی منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به این که هنوز اعتبارات استانی سال ۹۹ ابلاغ نشده ولی اعتبارات ملی نیز اخیرا ابلاغ شده و هنوز هزینه‌ای در راستای احیای گیاهان بومی صورت نگرفته است، گفت: پروژه‌هایی که در حال حاضر در برخی از مناطق استان در حال اجراست مربوط به اعتبارات سال گذشته است تا منابع به پایان برسد و سپس از بودجه‌های ۹۹ استفاده می‌شود.

فرجی اظهار کرد: اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی برای کویر میقان صرفا برای بخش حفاظت و مراقبت از جنگل‌های دستکاشت استفاده خواهد شد و هنوز وارد اعتبارات مورد نیاز برای بوته‌کاری نشده‌ایم چرا که اعتبارات سال گذشته هنوز باقی مانده است و باید این منابع صرف شود، اما برای تمام مناطق کویری و بیابانی استان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ابلاغ شده و امسال بر مناطق کویری ساوه و زرندیه تمرکز ویژه‌ای خواهیم داشت.

کد خبر 532877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha