سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

اتفاق مهمی که امسال رخ داد قطع دست دلالان از جیب گندمکاران بود که دلیل اصلی این مهم هم به تسویه سریع مطالبات کشاورزان برمی‌گردد، به گونه‌ای که تا ۲۱ تیرماه در چهار مرحله بهای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به حساب آنها واریز شده است.

گندم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شتاب در پرداخت بهای گندم یا همان طلای زرد خریداری شده از گندمکاران در سال زراعی جاری موجب شده کشاورزان بیشتر برای تحویل محصول به مراکز خرید تمایل داشته باشند تا اینکه دسترنج یکساله خود را به قیمت پایین‌تر به دلالان سودجو بسپارند.

برداشت و خرید تضمینی گندم در کردستان امسال یک هفته زودتر از سال زراعی گذشته آغاز شد و از یکم تیر ماه مراکز خرید این محصول استراتژیک در استان شروع به فعالیت کردند.

براساس برآوردهای اولیه انجام شده حدود یک میلیون تن گندم مازاد بر نیاز امسال از کشاورزان استان کردستان خریداری می‌شود.

۹۰ مرکز در استان گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری می‌کنند که از این تعداد ۶۸ مرکز تعاون روستایی و مابقی سیلوهای بخش دولتی و خصوصی و کارخانجات آردسازی هستند.

از مجموع این مراکز در حال حاضر ۷۳ مرکز خرید تضمینی گندم در استان فعال شده و به‌تدریج و با افزایش میزان آهنگ برداشت و خرید گندم ۱۷ مرکز باقی مانده هم فعالیت‌شان را شروع می‌کنند.

سال زراعی جاری به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار متفاوت‌تر از سنوات گذشته است و امسال هر گونه تجمع کشاورزان و رانندگان در مراکز خرید گندم برای سلامتی آنها و دیگر شهروندان خطرناک است به همین دلیل مسوولان استان تمام تلاش خود را بکار بستند تا از افزایش تراکم در این مراکز خودداری شود.

در هیچ کدام از مراکز خرید گندم صف‌ انتظار برای تخلیه و در نتیجه تجمع کشاورزان و رانندگان ایجاد نشده و فاصله فیزیکی و دیگر پروتکل‌های بهداشتی بخوبی در این مراکز رعایت شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان معتقد است یکی از اقداماتی که باعث شد امسال شاهد تجمع در مراکز خرید گندم نباشیم افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی در استان و صدور مجوز حمل این محصول به دیگر نقاط کشور است.

جمال صالحی با اعلام اینکه ۸۰ هزار تن به ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در استان اضافه شده است، گفت: از این میزان ۲۰ هزار تن در شهرستان سقز، ۲۰ هزار تن دیواندره، ۲۰ هزار تن قروه و ۱۰ هزار تن سروآباد و ۱۰ هزار تن هم در کامیاران ظرفیت ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در استان بیش از ۹۰۰ هزار تن بوده که ۲۰۰ هزار تن آن انباری و بیش از ۷۰۰ هزار تن آن سیلویی است، افزود: میزان مصرف سالانه گندم در استان ۲۲۰ هزار تن است که هر سال مازاد آن به خارج از استان حمل می‌شود.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اظهار داشت: یادآور شد: از ابتدای فصل خرید گندم در کردستان تاکنون ۳۰ هزار تن از گندم خریداری شده در مراکز خرید این استان به استان‌های تهران، قم، گیلان، مازندران و یزد حمل شده است.

هیچ دلیلی برای تحویل گندم به دلالان وجود ندارد

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان در  رابطه با تعیین درصد افت در مراکز خرید گندم اظهار کرد: کشاورز آزاد است و برای تحویل محصول خود به هر مرکز خرید اعم از دولتی، تعاون روستایی و کارخانجات آرد حق مراجعه کند.

صالحی با اشاره به اینکه درصد تعیین افت گندم براساس کیفیت ظاهری انجام می شود، گفت: افت غیرمفید دانه گندم به وجود شن و ماسه، ساقه و قسمت‌های سبزگیاه، کاه و کلش، بذر علف‌های هرز  برمی گردد.

وی اضافه کرد: افت مفید هم شامل ناخالصی‌هایی نظیر دانه‌های آسیب دیده، دانه‌های چروکیده و لاغر، دانه‌های شکسته، دانه‌های نارس، دانه‌های تغییر رنگ یافته و دانه‌های سایر غلات افت است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان یادآور شد: با توجه به اینکه امسال هم خرید و هم پرداخت بهای گندم خریداری شده نسبت به سنوات گذشته با سرعت بیشتری انجام می‌شود لذا کشاورزان هیچ دلیلی برای تحویل محصول خود به دلالان ندارند و تاکنون هم گزارشی در این خصوص به ما ارائه نشده است.

کد خبر 532876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha