روزهای تابستان با میزبانی از کرونا در حال گذر است و تا چشم بر هم بگذاریم فصل بازگشایی مدارس هم می‌رسد.

آموزش

همشهری آنلاین_ زهرا بلندی:  این روزها در میان هزاران دغدغه، وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان هم به یکی از مهم‌ترین درگیری‌های ذهنی مردم تبدیل شده است. شهروندان سؤال‌های متدوالی از زمانبندی و شیوه ثبت‌نام تا روند برگزاری کلاس‌ها دارند که برای پاسخگویی به آنها با «هادی حنیف نیا» رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۹ به گفت‌وگو می‌نشینیم.  


 رویکرد آموزش و پرورش منطقه۱۹ برای فعال نگه داشتن سیستم آموزشی در دوران کرونا چطور بوده است؟  
با برخورد فعال وزارت آموزش و پرورش، رغبت دانش‌آموزان، اولیا و معلمان گرانقدر فرایند آموزش از طریق فضای مجازی و شبکه اجتماعی دانش‌آموزی شاد ادامه یافت که منطقه ۱۹ هم از این موضوع مستثنی نبوده است. با اجرای این طرح سایر روش‌های ابلاغی محتوای کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان تدریس شد و با وجود فراز و نشیب‌ها سال تحصیلی با کمترین حاشیه به پایان رسید.  
  برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و نقاط محروم منطقه در شرایط کرونا چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟  
متأسفانه روستاهای بخش آفتاب و برخی محله‌های حاشیه‌ای این منطقه نسبت به نواحی شهری از امکانات خوبی برخوردار نیستند. به همین دلیل با تلاش مدیران مدارس و معلمان پک‌های آموزشی، حتی در برخی از روستاها با حضور معلم در منزل دانش‌آموزان تحویل داده شده است. همچنین در یک ماه پایانی سال تحصیلی که امکان بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میسر شد دانش‌آموزان این مدارس به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی شده برای رفع عقب افتادگی‌های احتمالی، از آموزش حضوری چه بسا بهتر از نواحی شهری بهره‌مند شدند.  
  مجازی شدن کلاس‌ها و دسترسی آسان دانش‌آموزان به فضای وب می‌تواند خطراتی را برای آنها به همراه داشته باشد. برای افزایش سواد رسانه‌ای آنها برنامه‌ای تدارک دیده‌اید؟  
بسیاری از دانسته‌ها و اطلاعات دانش‌آموزان در حوزه فضای مجازی خارج از فضای رسمی آموزش و پرورش شکل گرفته است، اما ضروری است که امروزه آموزش فضای مجازی برای برنامه‌ریزان مربوطه بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. این در حالی است که با وجود همین دغدغه‌های جدی، به دستور وزیر آموزش و پرورش سامانه شاد طراحی و مورد استفاده دانش‌آموزان قرار گرفت که هیچ یک از آسیب‌های احتمالی سایر پیام‌رسان‌ها، خصوصاً انواع خارجی آن را به همراه نخواهد داشت.  

  در ایام تابستان برنامه‌ای برای اوقات فراغت دانش‌آموزان تدارک دیده شده است؟  
با توجه به شرایط خاص کنونی، امسال برای نخستین بار فعالیت‌های تابستانی اوقات فراغت دانش‌آموزی را در بستر سامانه شاد تجربه خواهیم کرد. شعار امسال «هر خانه یک پایگاه و هر دانش‌آموز یک نقش و یک مهارت» در بستر فضای مجازی است که براساس آن با نقش‌پذیری در محیط خانه و فعال کردن دانش‌آموزانبا استفاده از بستر فضای مجازی به توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان با بیش از ۱۰۰سرفصل آموزشی و ۲۰۰رشته در محورهای ارتباطی، معرفتی، بصیرتی، فرهنگی، هنری، علمی، اقتصادی، اشتغالزایی، ورزش و سلامت می‌پردازیم. آموزش مجازی قرآن با پخش صوت و فیلم، اسلاید، آموزش مهارت‌های ورزشی با ارائه توضیحات مکتوب، مهارت‌های متنوع مربوط به سازمان دانش‌آموزی همانند انواع گره زدن، برپایی چادر، کمک‌های اولیه و... نمونه‌ای از آنها هستند.  
 چند واحد سنجش سلامت جسمانی و آمادگی ورود برای نوآموزان در منطقه ۱۹ فعال است؟ هزینه سنجش حدوداً چقدر است؟  
امسال براساس ابلاغیه اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران که متولی طرح سنجش پیش از ورود دانش‌آموزان است، ۳ مرکز در منطقه ۱۹ معرفی و ایجاد شده که شامل مدارس شهید ‌سالاری در شریعتی جنوبی، مدرسه خیرساز زندی‌نیا در نعمت‌آباد و مدرسه شهید هاشمی‌نژاد در انتهای خانی‌آباد جنوبی می‌شود. برای اولیای هر دانش‌آموزی که ثبت‌نام اولیه در مدرسه را انجام داده باشد، پیامک روز و ساعت حضور براساس موقعیت جغرافیایی مدرسه ارسال شده و مبلغ پذیرش ۴۰ هزار تومان است.  
  یکی از نگرانی‌های مهم شهروندان وضعیت دانش‌آموزان پایه اولی است که در آستانه نخستین سال ورود به مدرسه هستند. با وجود کرونا وضعیت آموزش این کودکان مبتدی چگونه خواهد بود؟  
 سلامتی دانش‌آموزان دغدغه جدی مسئولان آموزش و پرورش هم محسوب می‌شود. با نظرخواهی از کارشناسان وزرات آموزش و پرورش، سناریوهای مختلف شروع سال تحصیلی و نحوه آموزش دانش‌آموزان مشخص شده که به ‌زودی متناسب با شرایط هر استان ابلاغ خواهد شد، اما به گفته وزیر آموزش و پرورش، آموزش سال تحصیلی آینده ترکیبی از حضوری و غیرحضوری(مجازی) خواهد بود.  
  پرداخت شهریه موضوع قابل بحث و قدیمی در مدارس دولتی است. خانواده‌ها برای ثبت‌نام در مدارس دولتی باید شهریه پرداخت کنند؟  
طبق قوانین ابلاغی آموزش و پرورش مدارس دولتی نباید شهریه‌ای برای ثبت‌نام دریافت کنند و صرفاً هزینه کتاب و بیمه توسط اولیا پرداخت می‌شود. بعد از شروع سال تحصیلی با مصوبه انجمن اولیا و مربیان برای مساعدت رساندن به مدرسه مبلغی توسط این شورا به اولیا پیشنهاد می‌شود که در صورت عدم تمایل اولیا الزامی در پرداخت آن وجود ندارد. برای اجرای فوق‌برنامه در مدارس هیئت امنایی و نمونه‌دولتی هم بعد از ارسال بخشنامه و با رعایت مقررات موجود بعد از شروع سال تحصیلی به میزان ساعت‌های فوق‌برنامه از دانش‌آموزان وجه دریافت می‌شود.

  • وضعیت ثبت‌نام سال تحصیلی جدید 

براساس دستورالعمل‌های صادره ثبت‌نام دانش‌آموزان همه دوره‌های میان‌پایه تحصیلی نیازی به حضور والدین و دانش‌آموزان ندارد و دانش‌آموزان در صورت قبولی براساس اطلاعات سامانه سناد به پایه بعد منتقل می‌شوند، اما ثبت‌نام در ورودی‌های مقاطع تحصیلی نیازمند حضور دانش‌آموزان و اولیاست که در ماه‌های تیر و مرداد روزهای دوشنبه و چهارشنبه انجام می‌شود و شهریورماه نیز هر روز ثبت‌نام دانش‌آموزان انجام می‌شود. ثبت‌نام اولیه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی هم با توجه به علاقه‌مندی خانواده‌ها و اشتیاق دانش‌آموزان تقریباً به مراحل پایانی رسیده است با این حال آموزش و پرورش منطقه تا آخرین لحظه آمادگی ثبت‌نام از دانش‌آموزانی را دارد که به هر دلیلی امکان ثبت‌نام نداشته‌اند.

  • تأمین منابع مالی اینترنت رایگان شبکه شاد 

براساس تفاهمنامه‌ای که بین وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش منعقد شده است، استفاده از فضای سامانه شاد برای تبادل اطلاعات دانش‌آموزان و همکاران محترم رایگان و بدون هزینه است ضمن اینکه همکاران دارای کد «کارکنان» تا اوایل تیر از اینترنت رایگان بهره‌مند بوده‌اند. تهیه تبلت‌های ثابت به ‌عنوان اموال مدارس نقاط روستایی و کمتربرخوردار برای استفاده دانش‌آموزان آن محدوده هم طرح دیگری است که امیدواریم با مشارکت خیران عزیز اجرایی شود.  

  1. ۲۶۱ مدرسه دولتی و غیردولتی در منطقه 19 وجود دارد و ۳ مدرسه خیرساز هم در دست ساخت و بهره‌برداری قرار دارد. مدرسه ابتدایی مرحوم «رضا نظری» در روستای «مرتضی‌گرد» مراحل پایانی ساخت را طی می‌کند که متأسفانه به دلیل بیماری کرونا به پایان نرسیده و سال تحصیلی جدید مورد بهره‌برداری قرار نخواهد گرفت. ۲ مدرسه دیگر هم توسط «حمیده ریحانی» یکی از معلمان گرانقدر منطقه و گروهی از خیران(یاران دوازده) به مرحله امضای تفاهمنامه رسیده است و پیش‌بینی می‌شود  تا ۲ سال آینده مورد بهره‌برداری  قرار بگیرد.  
کد خبر 532873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha