رئیس گروه حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۷ گورستان متعلق به هموطنان ارامنه‌ که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند، نیاز به ساماندهی دارند.

گورستان ارامنه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، واحد جولایی اظهارکرد:این گورستان‌ها در روستاهای سیِرکَ، گوشکی، گلوگرد، گشنیزجان، معموره، لیواسگان، کنرک علیا، غرب آقبلاغ، شمال آقبلاغ، شرق قلعه ممکا، شمال قلعه ممکا، سناجان، وستگان، حاجی‌آباد، بلداجی و آزادگان در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، کیار، بن و خانمیرزا قرار دارند.

وی افزود: حصارکشی، محوطه‌سازی، ایجاد فضای سبز، روشنایی و احداث راه دسترسی مناسب از مهم‌ترین نیازهای گورستان‌های ارامنه در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

جولایی تصریح کرد: در طول سال، تعدادی از هموطنان ارمنی در گورستان‌های ارامنه چهارمحال و بختیاری حضور پیدا می‌کنند.

یکی از کارشناسان میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره سفر ارامنه در ۴۰۰ ساله پیش به این استان گفت: توجه شاه عباس اول صفوی به اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی باعث شد، بخشی از هموطنان ارامنه که اهل تجارت، سرمایه‌دار و مسلط به زبان‌های دیگر بودند از جلفا در آذربایجان شرقی به اصفهان، پایتخت دوران صفوی کوچ کنند.

اردشیر آخوندی تاکید کرد: بخشی از ارامنه نیز از اصفهان به چهارمحال و بختیاری در آن دوران سفر می‌کردند و اقدام به توسعه باغ‌ها کردند.

وی افزود: البته در چهارمحال و بختیاری تاکستان‌های انگور از صدها و شاید هزاران سال قبل از سکونت ارمنی‌ها وجود داشت، اما وسعت باغ‌ها در زمان ارامنه افزایش یافت.

کارشناس میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ارامنه تا سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ در چهارمحال و بختیاری حضور داشتند.

تمامی ارامنه که از نقاط دیگر کشور در این روستا سکونت کرده بودند، به نقاط دیگر ایران مهاجرت کردند.

کد خبر 532629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha