سرعت تاخت و تاز اعتیاد در کردستان در سایه شیوع کرونا به شدت افزایش یافته ‌و گرفتارشدگان در دام افیون سیاه به فراموشی سپرده شده‌اند.

اعتياد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، با گذر از برخی کوچه پس کوچه‌های محله‌ها حاشیه شهر سنندج به راحتی می‌توان هر نوع مواد مخدر را تهیه کرد، اینجا فروش مواد مخدر به صورت خرده‌فروشی مثل نقل و نبات آسان است و بدون هیچ نگرانی و ترسی انجام می‌شود.

چندین نوجوان کم سن و سال داخل ماشین جلوی در یکی از خانه‌ها توقف می‌کنند یکی از آنها پیاده می‌شود پول‌های دسته کرده را تحویل فروشنده می‌دهد و مواد امروزشان را تهیه می‌کند، مشتریانی با جنسیت‌ و سنین مختلف می‌آیند، مواد می‌خرند و می‌روند و این چرخه سیاه در طول روز تا پاسی از شب در هر ساعت و دقیقه‌ای در این محله‌ها ادامه دارد.

مقابله با سوداگران مرگ

سوال اینجاست چرا با وجود تمام اقدامات مقابله‌ای که از سوی متولیان امر به ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر استان انجام می‌گیرد هنوز برخی از شهروندان می‌گویند اگر مقابله جدی بود فروشندگان به راحتی در محله‌ها جلوی چشم مردم مواد نمی‌فروختند.

مریم خانم از قدیمی‌های یکی از محله‌ها ریشه‌دار شهر سنندج می‌گوید: کوچ‌کردن از این محله برای امثال ما که جوانی و پیری‌مان را در این خانه‌های قدیمی گذرانده‌ایم واقعا غیرقابل تحمل است بنابراین مجبوریم بسوزیم و بسازیم.
از اینکه هر روز تعداد زیادی از جوانان و حتی نوجوانان برای خرید مواد مخدر در این خانه‌ها را که روزگاری جای انسان‌های متدین بود می‌زنند برای من مادر رنج‌آور است کاش واقعا مسئولان به داد این جوان‌ها برسند.

مردم نگران از حضور معتادان
چند کوچه پایین‌تر با زن جوانی هم کلام می‌شویم که دغدغه‌هایش کمی پررنگ‌تر از مریم خانم است، می‌گوید: زندگی هر روز به کام ساکنان این محله تلخ و تلخ‌تر می‌شود، شکر خدا در خانواده معتاد نداریم، اما به دلیل وجود یکی از همسایه‌ها که هر روز بعد از مصرف مواد روانگردان زندگی را بر ساکنان زهر می‌کند روزگارمان سیاه شده است.

بارها و بارها شکایت کردیم پرونده تشکیل شد، اما فایده‌ای نداشت از یک سو به دلیل زباله‌هایی که برای پول مواد در خانه تلنبار می‌کند مجبوریم در هوای متعفن نفس بکشیم و از سوی دیگر هر روز به دلیل دزدی و شکستن شیشه و پنجره‌های خانه‌هایمان باید مکافات بکشیم.

کشف ۴۷۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر در کردستان

فرمانده انتظامی و دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان می‌گوید: عزم فرماندهی انتظامی استان برای مقابله با سودگران مرگ جزم است در سه ماهه نخست ۹۹ بیش از  ۴۷۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

سردار علی آزادی می‌افزاید: بیشترین آمار کشفیات مواد مخدر با ۳۷ درصد از کل میزان کشفیات مواد مخدر، از نوع تریاک و ۳۲ درصد شیشه است. به گفته این مقام مسئول، ۴۵ درصد دستگیرشدگان جرائم مربوط به مواد مخدر  ۳۵ تا ۴۵ ساله، ۲۶ درصد در سنین ۱۵ تا ۳۰ سال، ۲۵ درصد ۵۰ تا ۶۰ سال و ۴ درصد بالای ۶۰ سال سن دارند.

وی از بازداشت ۳۰ معتاد متجاهر در راستای اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و پاسخگویی به مطالبات مردمی در شهرستان سنندج در سه ماهه اول ۹۹ خبر می‌دهد و می‌گوید: طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر همچنان در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان است و در مرحله جدید این طرح که طی چند روز اخیر اجرا شد ۶۰ معتاد متجاهر و پرخطر جمع‌آوری شدند.

قرنطینه ۷۲ ساعتی معتادان متجاهر

سردار آزادی بیان می‌کند: معتادان متجاهر پس از جمع‌آوری به مدت ۷۲ ساعت در قرنطینه می‌مانند و از آنان تست بیماری کرونا گرفته می‌شود که در صورت مثبت‌بودن به مراکز درمانی منتقل و در صورت منفی بودن تست کرونا به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: طرح ارتقای امنیت اجتماعی، جمع‌آوری و ساماندهی معتادان با همکاری دانشگاه‌ علوم‌پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی و بهزیستی و برخی اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در ۱۵ روز آینده ادامه خواهد داشت.

براساس بررسی‌های انجام گرفته ۶ درصد از جمعیت معتادان استان را زنان به خود اختصاص داده و ۶۰ درصد از زنان معتاد در این استان به پیشنهاد همسرانشان به اعتیاد روی آورده‌اند.

نخستین عامل اعتیاد در نوجوانان تفریح و کنجکاوی و در میان زنان، اعتیاد مردان است، مرد دارای اعتیاد برای اینکه مورد اعتراض همسر واقع نشود با روش‌های گوناگون از جمله مصرف قرص، زن را به مواد مخدر آلوده می‌کند. تمام متولیان  مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌های مختلف پیشگیری، مبارزه و درمان باید در قالب یک برنامه جامع جلو بروند و زمینه ریشه‌کن شدن اعتیاد را فراهم سازند.

کد خبر 532213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha