منطقه ۲۱ تا سال ۱۳۸۳ قسمتی از منطقه ۹ و نواحی ۳، ۴ و ۵ آن بود. پس از تفکیک این بخش و تشکیل منطقه ۲۱ در تقسیم‌بندی‌های شهری، باز هم به‌عنوان بخشی از زیر مجموعه اداره آموزش و پرورش منطقه ۹ به کارش ادامه داد.

مدرسه

این ویژگی‌ها در کنار افزایش ساخت‌وساز و گسترش محدوده مسکونی و افزایش جمعیت به‌ویژه در «تهرانسر» و بخش «مسکن ویژه» موجب شده تا منطقه ۲۱ در زمینه سرانه آموزش با مشکلات و کمبودهای جدی روبه‌رو شود. علاوه بر این یکی دیگر از مواردی که منجر به کاهش سرانه آموزشی در این محدوده از شهر تهران شده، نادیده گرفته شدن آن از سوی خیّران مدرسه‌ساز است. مشکلی که با تلاش و رایزنی‌های شهرداری منطقه، مرتفع شده و سرانجام قرار است نخستین مدارس خیرساز با مشارکت مدیریت شهری در منطقه ۲۱ و محدوده پرجمعیت تهرانسر ساخته شود.  

  • خیرین بودند اما زمین نبود

موضوع دیگری که در خصوص کمبود سرانه آموزشی مطرح است به حضور کمرنگ خیّران مدرسه‌ساز در منطقه ۲۱ بر می‌گردد که در سال‌های گذشته هیچ‌گونه فعالیتی در این محدوده از شهر تهران نداشته‌اند. محسنی نسب دلیل این موضوع را نبود زمین مناسب برای ساخت مدرسه عنوان می‌کند: «درسال‌های گذشته بارها به شهرداری پیشنهاد شده بود تا برای ساخت مدرسه زمین مناسب در اختیار خیّران مدرسه‌ساز قرار بگیرد، اما پاسخ شهرداران مختلف این بود که زمینی برای ساخت مدرسه وجود ندارد. در صحبت‌هایی که امسال با مهندس رحمانی شهردار منطقه داشتیم مشکل کمبود سرانه آموزشی را به شکل جدی‌تری مطرح کردیم و نسبت به تبعات آن به‌ویژه در سال‌های آینده هشدار دادیم. در نتیجه تصمیم بر این شد تا شهرداری در تأمین زمین برای ساخت مدرسه توسط خیّران همکاری و مشارکت داشته باشد و نخستین مورد هم بحث قطعه زمینی در مسکن ویژه تهرانسر است که قرار شد با کمک شهرداری برای این منظور اختصاص پیدا کند. در سال‌های گذشته هم اگر زمین مناسبی تهیه و معرفی می‌شد و در اختیار خیّران مدرسه‌ساز قرار می‌گرفت این آمادگی و علاقه وجود داشت داشت تا برای اهالی منطقه ۲۱ هم مدرسه‌سازی کنند.» 

  • «مسکن ویژه» در اولویت است

رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۹ درباره جلسه مشترکی که با «حسن رحمانی» شهردار منطقه ۲۱ و «محمدرضا قربانی» مدیرعامل مجمع خیّران مدرسه‌ساز و توافقات حاصل شده در این جلسه به همشهری محله می‌گوید: «در این جلسه قرار شد شهرداری برای ساخت مدارس جدید به ما کمک کند و در این زمینه با هم همکاری داشته باشیم. اولویت ما هم بخش مسکن ویژه تهرانسر است که فقط یک مدرسه یعنی دبیرستان امام حسین(ع) را دارد که به دلیل کمبود سرانه آموزشی در دوشیفت فعالیت می‌کند. تصمیم بر این شد که همراه با شهردار منطقه جلسه‌ای با مدیران مسکن و شهرسازی داشته باشیم تا قطعه زمینی که در بخش مسکن ویژه تهرانسر قرارداردبه کاربری آموزشی اختصاص داده شود و برای ساخت مدرسه در اختیار خیّران مدرسه‌ساز قرار بگیرد. هماهنگی‌ها و توافق‌های لازم هم با شهرداری و مجمع خیّران مدرسه‌ساز حاصل شده و فقط منتظر هستیم بخش مسکن و شهرسازی این زمین را برای ساخت مدرسه اختصاص بدهد.» «علی‌اکبر محسنی نسب» درباره ساخت مدرسه دیگری توسط خیّران مدرسه‌ساز در محله تهرانسر شمالی هم تأکید می‌کند در حال حاضر اولویت آموزش و پرورش بخش مسکن ویژه است: «آموزش و پرورش یک قطعه زمین در محله تهرانسر شمالی دارد که قرار است خیّران مدرسه دیگری هم در آنجا بسازند. البته با توجه به اینکه ۶ مدرسه در تهرانسر شمالی داریم این پروژه فعلاً دراولویت نیست و بیشتر پیگیر ساخت مدرسه در مسکن ویژه هستیم تا ابتدا مشکل آنجا را که جدی‌تر است برطرف کنیم.»

  • ساخت ۲ مدرسه در منطقه

«حسین معینی کربکندی»، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار منطقه ۲۱، درباره کمبود سرانه آموزشی و مشارکت شهرداری برای ساخت مدارس جدید به همشهری محله می‌گوید: «در جلسه سه جانبه شهردار منطقه، رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۹ و مدیرعامل مجمع خیّران مدرسه‌ساز، تفاهمنامه‌ای نوشته شد که بر اساس آن شهرداری با واگذاری زمین و همکاری در زمینه صدور مجوزها برای ساخت مدرسه و افزایش سرانه آموزشی همکاری و مشارکت داشته باشد. در این زمینه برای ساخت ۲ مدرسه در منطقه تفاهم شد که یکی در محدوده تهرانسر شمالی و دیگری هم در مسکن ویژه و بخش جنوبی محله تهرانسر واقع شود. با توجه به اینکه اغلب جمعیت ساکن منطقه در محدوده تهرانسر حضور دارند، تمرکز ما بیشتر روی این محله است تا با ساخته شدن مدارس جدید، مشکل کمبود کلاس درس برای حدود ۳ هزار دانش‌آموز منطقه کاهش یابد. با رایزنی‌های انجام شده، این برای نخستین بار است که خیّران مدرسه‌ساز به اینجا می‌آیند. تا امروز مدرسه‌ای که خیرساز باشد، در منطقه نداشتیم.» 

  • کمتر از استانداردهای آموزشی

آمارهای نگران‌کننده‌ای درباره کمبود سرانه آموزشی منطقه ۲۱ با جمعیتی در حدود ۲۰۰ هزار نفر وجود دارد. بر اساس اعلام مسئولان اداره آموزش و پرورش منطقه و شهرداری، تنها در ۲ سال اخیر، ۵ هزار نفر به تعداد دانش‌آموزان منطقه اضافه شدند که بیشتر آنها در مسکن ویژه تهرانسر زندگی می‌کنند. بر اساس استانداردهای تعریف شده، هر کلاس درس باید حداکثر از ۲۷ دانش آموزتشکیل شود که این میزان در منطقه ۲۱ پایین‌تر از استاندارد تعریف شده و شامل ۳۰ دانش‌آموز در هر کلاس است و علاوه بر آن هنوز در منطقه ۲۱، دست‌کم ۳ مدرسه ۲ شیفته وجود دارد. سرانه آموزشی شهر تهران برای هر دانش‌آموز ۳۴/۸‌مترمربع است، اما سرانه آموزشی برای دانش‌آموزان منطقه ۲۱ به کمتر از ۴‌مترمربع است. جالب اینکه از ۳۱۰ مدرسه ساخته شده از سوی مجمع خیّران مدرسه‌ساز تاکنون حتی یک مدرسه هم سهم ساکنان منطقه ۲۱ نبوده است که گویا قرار است امسال این طلسم شکسته شود و ۲ مدرسه از سوی خیّران و با مشارکت شهرداری منطقه ساخته شود. بر اساس اعلام اداره آموزش و پرورش منطقه ۹ و نیز آمار آخرین سال تحصیلی برگزار شده در سال ۱۳۹۸، در مجموع ۵۲ هزار دانش‌آموز در ۱۸۷ مدرسه مناطق ۹ و ۲۱ تحصیل می‌کنند. در چنین شرایطی، شهرداری منطقه تلاش می‌کند و امیدوار است بتواند با مشارکت آموزش و پرورش و مجمع خیّران مدرسه‌ساز، کمبود فضای آموزشی را که برای چند هزار نفر از دانش‌آموزان منطقه در مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد، مرتفع کند و کارهای اولیه و برنامه‌های مقدماتی در این راستا انجام شده است.

کد خبر 532116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha