اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش با حضور وزیر نیرو و در دومین برنامه گفتگوی هفته به طرح مسائل و چالش‌های آموزش‌وپرورش با حوزه وزارت نیرو پرداختند.

نیروگاه خورشیدی

به گزارش همشهری آنلاین، امروز در دومین نشست از سلسه نشست‌های گفتگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌ها با موضوع گفتگو بر محور تحول که با حضور محسن حاجی میرزایی و رضا اردکانیان در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اعضای شورای معاونان به طرح مسائل و چالش‌های این دستگاه در ارتباط با موضوع موردنظر پرداختند.

مدارس بدون آب و برق؟

علی باقر زاده، رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی اظهار کرد: تصور مدرسه بدون آب و برق برای همه سخت است و بعید است که در چنین مدرسه‌ای جریان یاددهی – یادگیری به‌خوبی انجام شود. در اسناد جهانی و بین‌المللی آب و انرژی دو مقوله کاملاً مورد توجه هستند که بیشترین تأثیرات را در اکوسیستم دارند و نقش بسزایی در رفاه و امنیت جوامع دارند که اگر به‌درستی مصرف نشوند، می‌توانند مشکلات زیادی را برای جوامع به وجود آورند.

باقر زاده گفت: این نشست باهدف جریان سازی اجتماعی بر تغییر نگرش‌ها و دستاوردها، ارتقاء هدف‌های مدیریتی، ظرفیت‌سازی مشترک و تسهیل رسیدن به اهداف طراحی‌شده و به‌طور هم‌زمان ۶۶۸ مدیر آموزش‌وپرورش از بستر شاد در آن حضور دارند که با توجه به موضوع نشست بسیاری از آن‌ها درخواست مشارکت در تولید انرژی را داشتند تا از فرصتی که از پشت‌بام مدارس برای نصب پنل‌های خورشیدی و تولید انرژی برق موردنیاز مدارس در دسترس است، استفاده شود.

وی ادامه داد: برخی از مدارس ازجمله مدارس دو نوبته، مدارس شبانه‌روزی و مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش با توجه به مصرف انرژی بیشتر از حد معمول، به دلیل زمان حضور دانش آموزان در مدرسه و یا نوع فعالیتی که دانش آموزان به آن درگیر هستند، نیاز به بازنگری در الگوی مصرف و اعلام تعرفه جدید دارند و نباید مانند مدارس عادی در نظر گرفته شوند.

رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی گفت: مسئله الگوی مصرف در مناطق گرمسیری و مناطق سردسیری باید متفاوت باشد که در حوزه گرمسیری کم‌وبیش بازنگری برالگوی مصرف انجام‌شده است ولی در مناطق سردسیری این الگو باید موردبازنگری و توجه قرار گیرد.

انرژی مدارس غیردولتی را ارزان کنید

مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: اغلب مدارس غیردولتی در فضاهای مسکونی و به‌صورت استیجاری مشغول به فعالیت هستند بنابراین مشکل تعرفه دارند که تعرفه این مدارس در پرداخت هزینه‌های آب و گاز و به‌طورکلی مصرف انرژی همانند تعرفه فضاهای مسکونی است و به خاطر آنکه تراکم این مدارس به‌صورت تراکم خانگی از طرف وزارت نیرو در نظر گرفته می‌شود بنابراین نرخ مصرف به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود. که با توجه به اینکه این مدارس در حدود ۷ ماه است که تقریباً به‌صورت مجازی فعالیت دارند از شما درخواست بازنگری مجدد تعرفه و تراکم موردنیاز مدارس غیردولتی راداریم.

وی ادامه داد: در هنرستان‌های غیردولتی هم با رشته‌های متنوع نیاز به برق کارگاهی است که چون آن‌ها هم اغلب به‌صورت استیجاری هستند. مشکل تعرفه و نرخ تصاعدی را دارند که امیدوارم مورد پیگیری قرار گیرد.

یاددهی الگوی صحیح مصرف در برخی از کتب درسی

امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ کتاب جدیدی به‌عنوان انسان و محیط‌زیست با عنوان‌های آب، خاک، هوا و انرژی و پسماند؛ بسیار مورد توجه دانش آموزان و مدارس قرار گرفت که کار را به‌صورت عملی به دانش آموزان می‌آموزد.

حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی، اظهار کرد: در دوره ابتدایی در خصوص ضرورت هم‌افزایی از طریق تکالیف فعالیت محور استفاده درست از منابع را به دانش آموزان یاد دادیم و مدیریت درست استفاده را در خانواده به عهده دانش‌آموز گذاشتیم و به معلمان اجازه دادیم بر اساس پیشنهادها دانش آموزان به آن‌ها نمره دهند.

کد خبر 532023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha