چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

فریبا خانی: وای از خرداد ماه، ماه دعواهای امتحانی در خانه... 8 و 16 و سنجاق قفلی، گزارشگر را بیچاره کرده‌اند.

اول این‌که سنجاق قفلی هنرمند، عادت‌های عجیبی برای درس خواندن دارد و آن این که با صدای بلند موسیقی گوش می‌دهد. 8 و 16 در حالی که در گوشه‌های دیگر خانه نشسته‌اند، جیغ می‌کشند و می‌گویند این سنجاق قفلی تمرکز ما را به هم می‌ریزد.
سنجاق قفلی با گستاخی می‌گوید: «مگر شما تکواندوکار و ورزشکار نیستید؟ چه‌طور نمی‌توانید که تمرکز کنید.»

   اما بشنوید از عادت های عجیب و غریب امتحانی 8و16تکواندوکار. آنها صبح ها یک گوشه آرام می نشینند و شب‌ها ‌‌‌‌‌‌ در حالی که ضربه  پا می زنند و تکنیک انجام می‌دهند،فرمول حفظ می کنند . به هر حال تا پایان امتحان‌ها گزارشگر آرام و قرار ندارد و به احتمال قوی تا پایان امتحان ها  در بیمارستان بستری می‌شود.بعد صدای جیغ جیغوی سنجاق قفلی بلند می‌شود که مگر اینجا باشگاه است؛آرام باشید!و...

   برای فرار از دعواهای امتحانی این سه موجود، گزارشگر تنها یک بعد از ظهر به جشنواره گلاب‌گیری در فرهنگ‌سرای طبیعت رفت.

عکس ها از ساناز رفیعی

   این هشتمین جشنواره گلاب‌گیری است که در این فرهنگ‌سرا برگزار می‌شود.
دوستانی که فرصت نکردند به کاشان و شهر قمصر بروند، می‌توانند برای دیدن مراسم گلاب‌گیری سری به فرهنگ‌سرای طبیعت، یا فرهنگ‌سرای ملل، در پارک قیطریه بزنند.
در فرهنگ‌سرای طبیعت، دو دیگ مسی در وسط محوطه سبز فرهنگ‌سرا گذاشته‌اند و در غرفه‌ای هم عرقیات را می‌فروشند. گل‌های محمدی فضا را عطرآگین کرده است. «محمدرضا رحمانی»، که مسئول این بخش است، در باره عرقیات سنتی ایران می‌گوید: «هم اکنون در این جشنواره 45 نوع از عرقیات را برای فروش گذاشتیم. هر کدام از گیاهان خاصیت دارویی مهمی دارند. بیدمشک، قوی‌کننده قلب است. گیاه پونه، ضد سیاه‌سرفه و آویشن، مسکن و ضد سرماخوردگی است. اما گلاب هم به نوبه خود خواص بی‌نظیری دارد.»

   رحمانی می‌گوید: «هر دیگ گلاب‌گیری، به سه قسمت دیگ، نی‌چه و پارچ تقسیم شده است.»

او می‌گوید: «برای هر 60 کیلو گل، 40 لیتر آب می‌ریزیم وبه شیوه میعان (گل ها در آب می‌جوشند و بخار آن سرد می شود و تبدیل به گلاب می شود.) گلاب‌گیری انجام می‌شود.»

گل‌های معطر ما را مدهوش کرده‌اند. می‌گوییم این گل‌ها را از کجا آورده اند ؟ او می‌گوید: «از منطقه کامو و خاوه کاشان.»

خانم‌های خانه‌دار، دسرها و شربت‌هایی با گلاب تهیه کرده‌اند و شیرینی‌هایی که با گلاب و گل سرخ تهیه شده‌اند.

یکی از خانم ها ،شربت خاک‌شیر وگلاب درست کرده است و جالب این که خاک‌شیر های قالبی یخ‌زده در لیوان های پر شربت حرکت می‌کنند.

تابلوهای گل خشک هم ، که بیشتر از غنچه‌های گل‌محمدی تشکیل شده‌اند،  در اینجا به نمایش گذاشته شده است. به هر حال ساعت‌هایی در روز تا 28 خرداد، این مراسم برگزار می‌شود. برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 77327685 تماس بگیرید.

همچنین در پارک قیطریه ، مراسم گلاب گیری تا پایان خرداد ماه انجام می شود. در محوطه پارک ،دو دیگ گلاب گیری دیده می شود که بعد از ظهرها گل‌های محمدی در داخل آن قل قل می کنند.در این مکان هم عرقیات مختلفی به نمایش گذاشته شده است.

کد خبر 53172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز