معاون کل وزارت بهداشت گفت: کرونا هزینه های مستقیم و غیرمستقیم فراوانی به خانوارهای ایرانی و نیز به نظام سلامت کشور وارد. 

کرونا زندگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی امروز ۲۷ تیر در وبینار «فاصله گذاری هوشمند؛ همراهی اقتصاد با سلامت» گفت: اگر هر خانوار ایرانی به خاطر مسائل بهداشتی و درمانی در ایام کرونا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (معادل ۱۰۰ دلار در ابتدای پاندمی کرونا) افزایش هزینه داشته باشد، هزینه های کمرشکن سلامت از ۳.۷ درصد به حدود ۸ درصد می رسد.

وی افزود: در خانوارهای روستایی این شاخص از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد و در خانوارهایی که دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به ۱۲.۳ درصد افزایش می یابد. بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، بحران اقتصادی ناشی از پاندمی کووید۱۹ بدتر از سقوط اقتصاد دنیا به منفی ۴ درصد در سال ۲۰۰۸ خواهد بود. همچنین رکود اقتصادی در اقتصادهای پیشرفته، خیلی بدتر از اقتصادهای ضعیف خواهد بود چون اقتصادهای پیشرفته در خدمات و ارتباطات، سهم بیشتری دارند.

هزینه های مستقیم و غیرمستقیم کرونا به خانوارها

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: در شرایط شیوع کرونا هزینه های مستقیمی مانند هزینه انجام آزمایش و گرافی قبل از تشخیص، درمان بیماران در بخش های بستری، سرپایی و مراقبت های ویژه، مراقبت از بیماران در منزل، تامین اقلام حفاظت فردی، تامین دارو در بازار آزاد و غیررسمی در برخی خانوارها و خوددرمانی مثلا استفاده بیرویه از ویتامینهای دی و ث، به سبد خانوار اضافه شده است.

حریرچی افزود: از دست دادن شغل افراد مبتلا، ترس و اجتناب از مراجعه به بیمارستان ها برای سایر بیماری ها که منجر به وخیم تر شدن وضعیت بیماری و پرداخت هزینه های سنگین تر دارد و همچنین تبعات روانی مرتبط با مشکلات اقتصادی هم مهم ترین هزینه های غیرمستقیم به خانوارها در این شرایط است.

وی تاکید کرد: کرونا هزینه های سنگینی به نظام سلامت تحمیل کرده و خواهد کرد. هزینه تخت روز برای بیماران در بخش های عادی که شامل هزینه های اسکان، غذا و مراقبت های لازم است، حدود ۲۳۵ هزار تومان محاسبه می شود اما در اسفندماه که دچار کمبود وسایل حفاظتی بودیم و مجبور به تامین آن از بازار آزاد بودیم، به ازای یک روز مراقبت از یک بیمار کووید۱۹فقط ۷۰۰ هزار تومان برای تامین لباس محافظتی هزینه کردیم.

هزینه پشت هزینه

معاون کل وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر برای هر بیمار کووید۱۹ با متوسط ۲.۵ روز بستری در بیمارستان ها حدود ۵۰۰ هزار تومان فقط برای وسایل محافظتی از بیمار هزینه می شود که بر نظام سلامت تاثیر می گذارد.

حریرچی گفت: هزینه مستقیم یک کیت تشخیصی PCR حدود ۲۴۰ هزار تومان و هزینه غیرمستقیم آن حدود ۴۰۰ هزار تومان است.

او اضافه کرد: هزینه های مستقیم کووید۱۹ در سطح نظام سلامت شامل تامین وسایل حفاظت فردی پرسنل نظام سلامت، تامین داروهای بیماران، تهیه کیت های تشخیصی، خدمات آزمایشگاهی و رادیولوژی، هزینه بستری و مراقبت های ویژه، تامین نقاهتگاه ها و رسیدگی به بیماران در نقاهتگاه ها و همچنین تامین اقلام مورد نیاز بیمارستان ها بوده است.

وی اضافه کرد: قبل از شیوع کرونا در کشور در بیمارستان ها پیش بینی می شد که حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران به اکسیژن نیاز دارند و در اکثر بیمارستان ها ۵ تا ۷ درصد از بیماران به اکسیژن نیاز داشتند اما الان بیش از ۹۵ درصد از بیماران کووید۱۹ که در بیمارستان ها بستری می شوند، به اکسیژن نیاز دارند و تعداد زیادی اکسیژن ساز به قیمت حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای بیمارستان ها تهیه و تامین شده است.

هزینه ای که بیمارشدن کادر درمان به نظام سلامت وارد کرد

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: نظام سلامت کشور برای جلوگیری از بروز هزینه های فقرزا و کمرشکن خانوارها اقداماتی انجام داده است. به عنوان نمونه هر بیمار کووید۱۹ که فاقد پوشش بیمه است، روز تخت بیمارستانی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد که این هزینه هایی را به بیمه و نظام سلامت تحمیل می کند. همچنین بیماران نیازمند به صورت رایگان و بیماران خارجی با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا یا به صورت رایگان و یا با پرداخت ۵ تا ۱۰ درصد از فرانشیز، درمان می شوند.

حریرچی گفت: در شرایط کرونا شاهد برخی هزینه های غیرمستقیم به نظام سلامت بوده ایم. به عنوان نمونه بخش زیادی از درآمدهای اختصاصی بیمارستان ها به دلیل عدم پذیرش بیماران غیرکرونایی کاهش یافته اما هزینه های جاری بیمارستان ها مانند آب، برق و پرداخت حقوق پرسنل قراردادی ثابت بوده است و علاوه بر این، هزینه هایی مانند تامین منابع برای ضدعفونی کردن فضاهای درمانی و غیردرمانی و ابتلای برخی از نیروهای کادر درمان به کووید۱۹ و غیبت آنها از کار هم به صورت غیرمستقیم به نظام سلامت هزینه وارد کرده است.

یک میلیون شغل مربوط به حوزه سلامت است

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه صحبتش به این نکته مهم اشاره کرد که برخی از هزینه های نظام سلامت مانند اعمال جراحی زیبایی و اقدامات مرتبط با دندانپزشکی، کاهش داشته و همچنان کاهش خواهد داشت و تخمین ما این است که حدود ۲۵ درصد از هزینه های سلامت به مدت دو سه ماه حذف شود.

حریرچی افزود: ۸ تا ۸.۵ درصد از اقتصاد ملی مربوط به حوزه سلامت است و حدود یک میلیون شغل از ۲۴ میلیون شغل موجود در کشور به طور مستقیم و حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار شغل به طور غیرمستقیم مرتبط با حوزه سلامت است.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: حوزه سلامت به خودی خود ایجادکننده شغل و اشتغال برای کشور است و در ایجاد هزینه های فقرزا و کمرشکن نقش قابل توجهی دارد.

این مسئول گفت: در شرایطی که رشد اقتصادی رو به کاهش است، انتظار می رود که بر اساس تجربیات سال ۹۱ و ۹۲، رشد منفی اقتصاد به طور مضاعف بر حوزه سلامت تاثیر گذار باشد اما به دلیل اپیدمی کرونا هزینه های حوزه سلامت افزایش یافته است.

کد خبر 531512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha