چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
۰ نفر

شورای درجه‌بندی سنی فیلم یا هیئت درجه‌بندی سنی آثار سینمایی، بخشی از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که پس از صدور پروانه نمایش برای یک اثر سینمایی از سوی شورای پروانه نمایش، درجه‌بندی سنی فیلم را بر اساس رای‌گیری اعضا انجام می‌دهد.

هیات درجه بندی سنی سینمای ایران

همشهری آنلاین: تعداد اعضای این شورا ۳۵ نفر است. اگرچه وظیفه ذاتی اعضای شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی، صدور یا رد پروانه ساخت برای فیلم‌های سینمایی ایران و تقاضای حک و اصلاح محتوایی از تهیه‌کننده و یا کارگردان اثر است؛ شورای درجه‌بندی سنی فیلم فقط وظیفه علمی دارد. آیین‌نامه درجه‌بندی سنی فیلم برای آثار سینمای ایران، با الگو برداری از چند سازمان قدیمی مانند انجمن سینمایی آمریکا، هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا و چند کشور اروپایی تدوین شده‌است.

رده‌ بندی سنی فیلم تشریفاتی نیست  ترس‌ها و تحلیل‌ها درباره رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی

  • پیش‌نویس آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها 

در پیش‌نویس آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها نیز آمده‌است: پیشگیری از هرگونه آسیب به کودکان، نوجوانان و جوانان بر اساس موازین تربیتی، اخلاقی و باورهای اجتماعی، به عنوان ضرورت صنعت تصویر شناخته می‌شود، اهمیت این موضوع بدان خاطر است که گاه نمایش رفتار و گفتار شخصیت‌های منفی و یا رخدادهایی که متضمن خشونت، ترس و مضامین مشابه هستند، برای برخی گروه‌های سنی نامناسب است و از این‌رو اطلاع‌رسانی، طبقه‌بندی آثار و توصیه‌های آگاهی بخش با انواع روش‌ها ضروری به‌شمار می‌رود.

نظام رده‌بندی سنی فیلم‌ها، معیار مناسبی برای خوب یا بد بودن محتوای آثار نبوده و صرفاً هدایتگر مخاطبان در تشخیص مطابقت آثار با موازین تربیتی و روحی روانی است. به همین منظور شیوه‌نامه رده‌بندی سنی آثار سینمایی به استناد بندهای ۱۱ و ۱۳ آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم، اسلاید و ویدیو و صدور پروانه نمایش آنها با اصلاحات انجام شده مصوب ۱۳۸۲ هیئت وزیران ابلاغ  شده‌است.

  • درجه‌بندی‌های سنی

۱. گروه۹+ : تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۹ سال توصیه نمی‌شود.

۲. گروه ۱۲+ : تماشای این فیلم برای افراد زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود.

۳. گروه ۱۵+ : تماشای این فیلم برای افراد زیر ۱۵ سال توصیه نمی‌شود.

کد خبر 531358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha