رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور گفت: بر اساس آمار موجود ۹ هزار نفر از پرستاران در بیمارستان‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند.

کرونا و پرستاران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: حضور چندماهه پرستاران در بیمارستان به معنی خستگی زیاد جسمی، روحی و روانی آنها و همچنین گذراندن بیشترین زمان در کنار بیماران کرونایی است. همین امر موجب شده است که ۹ هزار نفر از این پرستاران به کووید۱۹ مبتلا شوند و ما با کمبود نیرو مواجه شویم.

میرزابیگی گفت: ما حدود ۷۰ هزار پرستار برای ۱۴۰هزار تخت دولتی داریم که به ازای هر تخت بیمارستانی حدود ۰/۸ نیروی پرستار در حال خدمت به بیماران هستند. ۶۰ تا ۷۰ درصد این پرستاران مدت‌هاست که به دیدار خانواده‌های خود نرفته‌اند تا بتوانند موجب قطع زنجیره انتقال ویروس کشنده کرونا شوند، اما با این وجود برخی از مردم همچنان به رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ادامه می‌دهند و به این ترتیب کادر درمان بیشتر در معرض کرونا قرار می‌گیرند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: از ۹ هزار پرستارِ مبتلاشده به کرونا حدود ۴ هزار نفر هستند که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و عملا از چرخه خدمت خارج شده‌اند. این ۴ هزار نفر از نیروهای پرستار متخصص، ماهر و باسابقه هستند که می‌توانستند تعداد زیادی از تخت‌های بیمارستانی را تحت پوشش قرار دهند.

میرزابیگی گفت: اگر مردم به طور جدی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، حتما اختلالی در کار کادر درمان ایجاد خواهند کرد و همین امر موجب می شود که ما به آرامی نیروهای حاذق خود را از دست بدهیم. اگر محدودیت ها به سرعت برداشته نمی شد و مردم هم بیشتر به پروتکل های بهداشتی مانند زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، نرفتن به مسافرت توجه داشتند، می توانستیم به سرعت با این ویروس کشنده مقابله کنیم.

این مسئول اعلام کرد: درحال‌حاضر مجوز استخدام ۳ هزار پرستار از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور داده شده است که به سرعت مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوان جای آن ۴ هزار نفری که از گردونه خدمت خارج شده اند را پر کرد.

میرزابیگی ابراز امیدواری کرد که بکارگیری این ۳ هزار نفر به سرعت انجام شود و مشمول استخدام کوتاه‌مدت نشود. نکته مهم این است که به این موضوع سرعت داده شود. چون هرچه سرعت‌دهی بالا باشد، نیروها سریع‌تر می‌توانند به مردم خدمت کنند.

او گفت: پرستاران لیستی به عنوان اضافه‌کار و کارانه در سیستم بیمارستان‌ها دارند که ما مجبور هستیم به دلیل کمبود شدید نیرو از آنها بخواهیم که اضافه‌کار بایستند. البته حقوق این اضافه کاری را سیستم بین ۷ تا ۱۷ ماه پرداخت می کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور تاکید کرد: باید مسئولان بدانند که اگر بخواهیم فرصتی به پرستاران بدهیم تا فشار کاری از روی آنها برداشته شود، باید حدود ۱۰ هزار نیروی پرستار به سیستم تزریق شود. امیدواریم که تمام این اعلام و ابلاغ‌ها هر چه سریع‌تر به مرحله عمل برسد.

کد خبر 531332

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha