مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

قیمت مسکن در شهر کرمان چنان افزایش یافته که گویا وارد شهری دیگر شده‌اید، خانه‌ای که سال ۹۸ متری 2.5 میلیون تومان بود حالا به ۸ تا ۱۰ میلیون تومان رسیده است. خانه ۶۰ میلیونی در مجتمع‌های قدیمی ۵۰۰ میلیون تومان شده و در محله‌های بهتر مسکن ۲۰۰ میلیونی یک میلیارد خرید و فروش می‌شود.

رهن و اجاره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، در مجتمع مسکن مهر کرمان به خصوص در شهرک مطهری که حداقل قیمت‌ها در این بخش اعمال می‌شد، حالا کار به جایی رسیده که مردم توان اجاره مسکن هم ندارند چه برسد به خرید و فروش آن. بازار مسکن‌های متراژ پایین داغ‌تر شده است، مردم ترجیح می‌دهند دست روی مسکن‌هایی بگذارند که قیمت کمتری دارند، اما همین‌ها هم کمیاب شده‌اند یا قیمت‌های غیرقابل تصوری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند.

قیمت مسکن ۷۵ متری در مجتمع‌هایی مانند افضلی‌پور و ولایت که هم قدمت قابل توجهی دارند و هم فاقد آسانسور و تجهیزات امروزی هستند، از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. نرخ خرید فروش یک واحد پیلوت در بلوار پارادیس شهر کرمان با متراژ ۶۰ متر مربع ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان رشد کرده است. با افزایش قیمت‌ها که ناشی از انتظارات تورمی موجود در جامعه است اما افزایش قیمت مصالح ساختمانی یکی از دلایل اصلی کاهش ساخت و ساز و از سوی دیگر کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها محسوب می‌شود.

در حال حاضر قشر آسیب‌پذیر و حتی متوسط جامعه در شرایطی گرفتار شده‌اند که حتی توان خرید یک واحد ۶۰ متری را با دریافت وام مسکن هم ندارند. روند ساخت و ساز در بسیاری از مجتمع‌های کرمان متوقف شده است چون قیمت مصالح به اندازه‌ای زیاد و در حال رشد است که کنترل اوضاع از دست همه خارج شده است. قیمت سیمان طی هفته گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته و عملیات بتن‌ریزی متوقف شده است.  دولت از مردم می‌خواهد قیمت‌ها را افزایش ندهند اما در مقابل هیچ برنامه‌ای برای مهار قیمت مصالح ندارد.

به گفته یکی از بازرسان سازمان صمت در حال حاضر چندین مورد بازرسی طی روزهای اخیر انجام شده است و به نظر می‌آید اختلاف قیمت‌های جزئی ناشی از تغییر در هزینه حمل و نقل تا واحد صنفی است. بازرسی‌ها از واحدهای فروش سیمان با دقت ادامه دارد و در صورت مشاهده گران‌فروشی واحدهای صنفی جریمه خواهند شد. در زمینه سایر مصالح ساختمانی نیز قیمت‌ها مصوب و مشخص است و هر گران‌فروشی و افزایش قیمت‌ باید از سمت سازمان صمت اطلاع‌رسانی تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد قانونی شود.

با وجود تمام حرف و حدیث‌ها اما قیمت مسکن در استان در حال افزایش قابل توجهی است. افزایش قیمت‌ها تعداد معاملات را کاهش داده و از سوی دیگر اخذ قراردادهای اجاره نیز با قیمت‌های قابل توجه انجام می‌شود و مستأجران تحت فشار جدی اقتصادی قرار دارند. صاحبخانه‌ها نیز تحت فشار اقتصادی هستند.

کد خبر 531287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha