نخستین اعدام فدرال از سال ۲۰۰۳ در دولت دانلد ترامپ اتفاق افتاد و دانیل لوییس لی به خاطر جنایتی که در ۱۹۹۷ مرتکب شده بود صبح سه‌شنبه در تره‌هوت ایندیانا با تزریق سم در اتاق مرگ کشته شد.

اولین اعدام فدرال در آمریکا در 17 سال گذشته

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وال استریت جورنال، اعدام لوییس لی در حالی انجام شد که یک قاضی ایالتی چند ساعت پیش از زمان اعدام خواستار به تعویق افتادن آن شده و ادعا کرده بود اعدام خلافکاران و جنایتکاران با تزریق سم خلاف قانونی اساسی آمریکاست. با این حال، رای دیوان عالی راه را برای اجرای حکم اعدام هموار کرد.

دانیل لوییس لی در ۱۹۹۶ یک دلال اسلحه اهل آرکانزاس، همسر او و پسر هشت ساله‌شان را کشته و یک سال بعد به اعدام محکوم شده بود. روند اعدام‌های ایالتی در آمریکا در ۲۰۰۳ متوقف شد و در ۱۷ سال گذشته حتی یک مورد هم انجام نشد. سال گذشته ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا از برنامه دولت دانلد ترامپ برای از سر گیری اعدام‌های ایالتی خبر داده بود.

مرگ لوییس لی بر اساس گزارش پزشک فدرال ساعت ۸:۰۷ دقیقه صبح اعلام شد. قرار است در سه چهار روز آینده دو محکوم دیگر با تزریق سم مرگبار پنتوباربیتال اعدام شوند و چهارمین اعدام فدرال هم برای ماه اوت برنامه‌ریزی شده است. لی گفته بود تزریق سم دردی تحمل‌ناپذیر و رنجی مرگبار در جریان اعدام به محکومان وارد می‌کند و خواستار توقف اجرای حکم شده بود.

سه اعدامی دیگر فدرال عبارتند از وسلی ایرا پرکی به جرم تجاوز و قتل و سوزاندن و مثله کردن یک دختر ۱۶ ساله، داستین لی هانکن به جرم کشتن پنج نفر از جمله دو کودک با شلیک گلوله و کیت دویت نلسن به جرم ربودن، تجاوز کردن و کشتن یک دختر ۱۰ ساله.

موضوع اعدام‌های فدرال به چالشی بزرگ در دولت ترامپ تبدیل شده و مردم در شبکه‌های اجتماعی و فضای عمومی بارها به آن اعتراض کرده‌اند. جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری وعده داده است قانون اعدام فدرال را لغو کند.

کد خبر 530999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha