خیابان شهید هاشم سرحدی‌زاده در محله هفده شهریور منطقه ۱۸ جای شناخته شده‌ای است. اگر از این معبر پررفت وآمد به سمت خیابان سردخانه پیش بروید، پس از چند دقیقه به تقاطعی می‌رسید که به میدان شیرپاستوریزه و میدان فتح امتداد پیدا می‌کند.

آسایش اهالی

 همشهری آنلاین_ مریم قاسمی:  اینجا همان مسیری است که ساکنان محله هفده شهریور و اهالی همجوار از آن به‌عنوان «بزرگراه خطر» یاد می‌کنند. البته مشکلاتی که اهالی، بیشتر با آن مواجه هستند، به ترافیک و عدم دسترسی مناسب محلی به این بزرگراه مربوط می‌شود. برای آگاهی از علت گلایه و ناراحتی شهروندان به نزدیکی بزرگراه ۴۵ متری فتح و میدان شیر پاستوریزه در محله هفده شهریور رفتیم.  
حوالی ساعت ۸ صبح است و سراسر بزرگراه فتح مملو از خودروهای عمومی و شخصی است. تاکسی‌ها و ون‌های مسافربر هم جای زیادی را برای خود اشغال کرده‌اند و معمولاً مقصدشان به میدان آزادی ختم می‌شود. ناگفته نماند بخش کناری این بزرگراه پرتردد سال‌هاست با اجرای طرح زیرزمینی شدن خط آهن تهران‌ـ تبریز آزادسازی شده و زمین آن قراراست در طرح «نیلوفری» کارآیی لازم و مناسبی پیدا کند. با این وجود، اکنون زمین‌های راه‌آهن که در موازات یکی از شریان‌های پررفت و آمد جنوب تهران و در همسایگی مناطق ۹ و ۲۱ قرار دارد، به بوته‌زار ومحل رویش علف‌های هرز تبدیل شده است.  

  • استفاده از زمین راه‌آهن برای دسترسی محلی

‌بزرگراه فتح در محدوده میدان شیر پاستوریزه، اصلی‌ترین و پررفت و آمدترین مسیر است که مسافران از آن برای سفر به نقاط مختلف شهر از جمله میدان آزادی و بزرگراه شهید آیت‌الله ‌سعیدی استفاده می‌کنند. «علیرضا متانت» یکی از جوانان تحصیلکرده ساکن محله هفده شهریور، ۸ سالی می‌شود که با خودرو شخصی مسیر خانه تا محل کارش را طی می‌کند. او هر روز از خیابان ۱۵ متری سوم به سمت میدان فتح می‌رود تا از آنجا به میدان آزادی و خیابان محمدعلی جناح برسد. او که با دغدغه ساکنان محله به خوبی آشناست، می‌گوید: «اهالی دسترسی مناسبی به میدان فتح ندارند و مجبورند زمان و وقت زیادی برای این کار تلف کنند. تعداد خودروهایی که از اینجا به سمت بزرگراه فتح حرکت می‌کنند، خیلی زیاد است و باعث شلوغی، ترافیک و راهبندان می‌شود، در صورتی که فضا و زمین مناسبی برای ایجاد دسترسی محلی اهالی ساکن در محله ۱۷ هفده شهریور وجود دارد که می‌توان با ساخت معبر، این مسیر طولانی را بسیار کوتاه کرد. ضمن اینکه این کار باعث کاهش حجم ترافیک در میدان شیر پاستوریزه و بزرگراه فتح تا میدان فتح می‌شود.»
او توضیح می‌دهد که‌درصد بالایی از اهالی کارمند، کارگر یا بازاری هستند و مجبورند هر روز برای رفتن به محل کارشان از این مسیر شلوغ استفاده کنند، اما هربار گرفتار ترافیک این خیابان می‌شوند. متانت می‌گوید: «بزرگراه فتح فرامنطقه‌ای است و از سراسر تهران برای رسیدن به نقاط مختلف از آن استفاده می‌کنند. به همین علت در آغاز و پایان ساعت‌کاری اداره‌ها، شلوغ و پررفت وآمد می‌شود. بنابراین بهتر است که با ایجاد مسیر دسترسی مناسب در محله‌های همجوار مثل هفده شهریور، به بهبود وضعیت ترافیک در این محدوده کمک کرد.»

  • عوارض منفی ترافیک بر روان شهروندان

«کامران تنهایی» از ساکنان خیابان ۱۵ متری سوم محله هفده شهریور می‌گوید: «ترافیک و راهبندان عوارض منفی بسیاری بر روح و روان شهر و شهروندان می‌گذارد. به‌عنوان مثال، بروز تصادف و خسارت مالی به ماشین‌ها و مشاجره بین راننده‌ها، باعث بر هم خوردن آسایش وامنیت خانواده‌ها می‌شود.» او در این زمینه پیشنهادی مطرح می‌کند و می‌گوید: «حل مشکلات ترافیکی محله هفده شهریور فقط با تلاش مدیریت شهری و همکاری مسئولان شرکت راه‌آهن امکان‌پذیر است. مثلاً فضای مناسب و بزرگی که به واسطه زیرزمینی شدن مسیر ریلی تهران‌ـ تبریز به وجود آمده، می‌تواند صرف ساخت خیابانی جدید در این محله شود. با این وجود، متأسفانه مسئولان راه‌آهن همکاری و مساعدت لازم را در این زمینه با شهرداری ندارند. خبردارم و از نزدیک شاهد بودم که چندماه قبل مأموران شهرداری منطقه ۱۸ برای رفاه و آسایش اهالی محله فردوس می‌خواستند بخشی از زمین‌های حریم راه‌آهن که آزاد شده بود و در آن مشکلات زیست‌محیطی به وجود آورده بود را پاکسازی، شن‌ریزی و آسفالت کنند که متأسفانه نیروهای شرکت راه‌آهن مانع شدند.»

  •  پروژه شهید سرحدی‌زاده / مشکل‌ اهالی را رفع می‌کند
غلامرضا تدبیری/ شهردار ناحیه ۴ منطقه ۱۸

پس ازشنیدن گلایه‌ها و نظر شهروندان درباره مشکلات ترافیکی محله هفده شهریور، سراغ «غلامرضا تدبیری» شهردارناحیه ۴ منطقه ۱۸ رفتیم تا از برنامه‌ها و طرح‌های شهرداری در این‌باره باخبر شویم.  
تدبیری عنوان می‌کند که درگذشته به علت تلاقی خیابان ۱۲ متری شهید سرحدی‌زاده با حریم خط آهن تهران‌ـ تبریز و زیرزمینی شدن ریل راه‌آهن، سطح روی آن و این فضا آزاد شده و مدت‌ها به‌صورت خاکی و ناهموار رها شده بود و شهرداری نیز برحسب وظیفه و تعهد خدمت به شهروندان، بارها اقدام به پاکسازی و همسطح‌سازی این محدوده کرد، ولی هربار نیروهای شرکت راه‌آهن مانع اجرای کامل این طرح‌ها شدند. وی می‌گوید: «ساکنان محله هفده شهریور و محله‌های همجوار ازعدم دسترسی مناسب به بزرگراه فتح، ترافیک و راهبندان این مسیر همیشه در رنج و عذاب بودند و مدام از شهرداری می‌خواستند تا برای حل مشکلات ترافیکی چاره‌ای پیدا کنند.» شهردار ناحیه ۴ با بیان اینکه اهالی علاوه براین با مشکل ترافیک در خیابان ۱۵ متری سوم (کمالی) در تقاطع راه‌آهن به سمت معبر معروف به خیابان سردخانه مواجه هستند، ادامه می‌دهد: «به دستور و تأکید شهردار منطقه برای حل مشکلات ترافیکی ساکنان محله هفده شهریور و ایجاد دسترسی مناسب و استاندارد در محل، اجرای پروژه ترافیکی و عمرانی شهید هاشم سرحدی‌زاده، به‌عنوان راهکار اساسی و همچنین یکی از پروژهای کوچک مقیاس محلی در دستور کار عوامل اجرایی حوزه فنی و ترافیک ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱۸ قرار گرفته است.» 


اکنون اکیپ عملیاتی ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱۸ با ادوات، تجهیزات و خودروهای سنگین در محل اجرای پروژه شهید سرحدی‌زاده مستقر هستند تا مسیری به طول ۶۵۰ متر را از ابتدای خیابان هفده شهریور تا میدان فتح (یعنی از روی ریل راه‌آهن و خیابان سردخانه تا میدان فتح) را همسطح‌سازی و آسفالت کنند. تدبیری عنوان می‌کند که اجرای این پروژه آثار مثبت زیادی در کار و زندگی ساکنان این بخش از منطقه به همراه دارد و اضافه می‌کند: «درصورت تکمیل و بهره‌برداری از این مسیر، دسترسی اهالی محله هفده شهریوربه مناطق ۹ و ۲۱ با سهولت بهتر و ترافیک روان‌تری صورت می‌گیرد و از اتلاف وقت و انرژی شهروندان جلوگیری می‌شود.» وی در پایان می‌گوید: «این پروژه کوچک مقیاس محلی می‌تواند بار ترافیکی خیابان‌های ۱۷ شهریور، شهید فرجی و ۱۵ متری دوم شمالی را نیز کاهش دهد و باعث رفاه و آسایش بیشتر شهروندان شود.»

کد خبر 530728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha