وزیر امور خارجه در نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید این کشور حضور یافت و توافق گروه‌های لبنانی برای پایان دادن به بحران سیاسی چندین ماهه را به ملت لبنان و رهبران این کشور تبریک گفت.

منوچهر متکی پس از ورود به بیروت مورد استقبال فوزی صلوخ، همتای لبنانی خود قرار گرفت و در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران که ایرنا از آن خبر داد، گفت: ثبات و آرامش لبنان به منزله ثبات و آرامش ملت‌های منطقه است. وی همچنین تأکید کرد که ایران همه تلاش خود را برای عملی شدن توافق گروه‌های لبنانی در قطر به کار خواهد بست.

پس از بالا گرفتن بحران در میان گروه‌های سیاسی لبنان، هفته گذشته رهبران جریان‌های سیاسی گوناگون این کشور در دوحه قطر برای پایان دادن به مناقشه‌ها و انتخاب میشل سلیمان، فرمانده ارتش این کشور به سمت رئیس‌جمهوری به توافق رسیدند تا بدین وسیله به 6 ماه خلأ ریاست‌جمهوری در لبنان پایان داده شود.

به جز وزیر امور خارجه ایران، امیر قطر، نمایندگان اتحادیه اروپا و جمعی از مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی دیگر کشورها نیز در آیین انتخاب میشل سلیمان به‌عنوان رئیس‌جمهوری لبنان حضور خواهند یافت.

وزیر امور خارجه همچنین پیش از شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری لبنان، با حضور در آرامگاه شهید عماد مغنیه، فرمانده ارشد حزب‌الله، نسبت به وی ادای احترام کرد و گفت: پیروزی ملت لبنان، پیروزی همه امت عربی و اسلامی است.

متکی 25 بهمن‌ماه سال گذشته نیز به‌منظور ابراز همدردی با حزب‌الله و خانواده شهید مغنیه و شرکت در آیین تشییع پیکر وی به بیروت سفر کرده بود.

قدردانی قطر

حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر نیز روز گذشته در دیدار متکی مراتب سپاس و قدردانی کشورش از ایران به خاطر تلاش‌های مستمر برای به نتیجه رسیدن مذاکرات سران لبنانی در دوحه را به وی ابلاغ کرد. وزیر امور خارجه همچنین با علامه سید محمد حسین فضل‌الله، روحانی بلندپایه لبنانی و شیخ عبدالامیر قبلان، نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان دیدار کرد.

کد خبر 53070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز