نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است استفاده از نتایج مطالعات انجام شده در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در تصویب لوایح و قوانین حوزه شهر تهران تأثیرگذار خواهد بود.

دیدار میرسلیم و بوچانی در مرکز مطالعات شهرداری تهران

به‌گزارش همشهری آنلاین، سید مصطفی میرسلیم در جلسه‌ای با رئیس و معاونان مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره اهمیت مطالعات انجام شده گفت: «از آفت‌های مرکز مطالعات این است که تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده صرفا کتابخانه‌ای باشند و تحقیقات قدرت اجرایی نداشته باشند. باید سرنوشت کارهای مطالعاتی مشخص باشد و مرکز مطالعات به‌عنوان یک مرکز تخصصی و پژوهشی نتایج اجرایی مطالعات خود را از مدیران شهری طلب کند.»

او درخصوص ظرفیت زیست‌محیطی تهران گفت: «یکی از مطالعات ضروری شهر تهران، بررسی ظرفیت تهران از نظر زیست‌محیطی است چرا که به‌نظر می‌رسد طی دهه‌های اخیر از این ظرفیت فراتر رفته‌ایم و آثار و تبعات آن نیز نمایان شده و بررسی ظرفیت زیستی شهر تهران و توان اکولوژیکی یکی از ضرورت‌های جدی است.»

به‌گفته او تامین مسکن همچنان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پایتخت نشینان محسوب می‌شود؛ چراکه همین مسئله تأثیراتی را در رشد منفی ازدواج و متعاقب آن پیر شدن جمعیت گذاشته است. 

به اعتقاد میرسلیم ارائه راهکارهای مناسب برای دسترسی خانواده‌ها به مسکن ارزان قیمت چه برای مالکیت و چه برای اجاره ضرورت دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: «اصل ایجاد و فعالیت شورایاری‌ها برای جلب مشارکت شهروندان در اداره شهر تهران ایده خوبی است اما سازوکار مشارکت شهروندان برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در مجلس تصویب نشده بود، به همین دلیل برگزاری انتخابات آن غیرقانونی تشخیص داده شد. با وجود این، مدیریت شهری یا در نهایت شورای‌عالی استان‌ها باید برای تداوم فعالیت شورایاری‌ها درخواست خود را برای تصویب قوانین مورد نظر به دولت و مجلس ارائه کنند. نکته دیگر این است که مدیریت شهری تهران طی مطالعه‌ای کاربردی و عملیاتی مشخص کند، در طول یک دهه اخیر تأثیر فعالیت شورایاری‌ها در اداره شهرها و کلانشهرها چقدر بوده است.»

میرسلیم اعلام کرد توسعه حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها به‌ویژه شهر تهران یکی از تأکیدات مجلس یازدهم است و در این میان اولویت مجلس، توسعه حمل‌ونقل ریلی و حمل‌ونقل پاک است.

  • ضرورت ورود مجلس یازدهم

در ادامه این جلسه رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز گفت: «مدیریت شهری به‌ویژه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران این آمادگی را دارد تا برای تنظیم پیش نویس قوانین در مجلس و همچنین سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری لازم را با این دو نهاد داشته باشد.»

محمدحسین بوچانی افزود: «مرکز مطالعات آماده است تا در تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم و قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در کنار مجلس قرار گیرد. انتظار ما از مجلس این است تا دو لایحه درآمدهای پایدار و مالیات بر ارزش افزوده که به یکی از موارد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان تبدیل شده را به سرانجام برساند. با توجه به اینکه رئیس کنونی مجلس شهردار اسبق تهران است همین ضروری است تا برای ایجاد درآمدهای پایدار در شهرها و مدیریت یکپارچه شهری در کلانشهرها گام‌های مؤثری برداشته شود.»

کد خبر 530651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha