۱۳ هزار و ۲۷۳ تن کالا به کشورهای آسیای میانه در ۳ هفته گذشته از طریق پایانه ریلی اینچه‌برون در استان گلستان صادر شده و این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۲ درصد رشد داشته است.

اينچه برون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، صادرات این محموله‌ها از سوم تیرماه ۹۹ با توافق انجام شده بین ایران و ترکمنستان پس از ۱۰۰ روز تعطیلی مرز ناشی از شیوع کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد.

مهم‌ترین کالاهای صادراتی گلستان از طریق راه‌آهن بین‌المللی اینچه‌برون سیمان، آهن‌آلات، پروفیل و میله گرد، سنگ آهن، مواد شیمیایی و پلاستیکی، انواع سنگ‌ و کاشی‌های تزئینی و ساختمانی و به مقصد ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان بوده است.

مهدی عبدالکریم زاده، مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ (گلستان)  گفت: در این مدت همچنین ۱۶۳ تن انواع کالا از جمله جو و پارچه از طریق این خط ریلی وارد ایران شده است.

سال ۹۸ و تا قبل از بسته شدن مرز ترکمنستان، ۱۴۴ هزار تن کالا از طریق راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان به این ۲ کشور و برخی کشورهای آسیای میانه و چین صادر شده بود.

اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان، مرکز گمرکات این استان بوده و پایانه‌های صادراتی گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان زیرمجموعه آن است.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه‌آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

از هشتم اسفند ۹۸ و پس از شیوع کرونا، صادرات از طریق پایانه اینچه برون به ترکمنستان متوقف شده بود.

کد خبر 530588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha