«فضانورد افتاده» نخستین‌ بار در سال ۱۹۷۱ ساخته شد. هویدونک آن را با فضاپیمای آپولو ۱۱ به ماه فرستاد و تنها اثری است که توسط بشر ساخته شده و در ماه قرار گرفته است.

فضانورد افتاده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از عصر ایران، ۴۹ سال قبل او را به این شکل در کره ماه رها کردند. شاید برای همین به آن فضانورد افتاده می‌گویند. اما حالا او این‌جا در موزه هنرهای معاصر اصفهان ایستاده ‌است؛ خالق او پاول فون هویدونک این نمونه را با شماره صفر ۱۷ به این موزه اهداء کرده و برای نخستین بار در معرض نمایش در آمده است.

این مجسمه نخستین‌ بار در سال ۱۹۷۱ ساخته شد. هویدونک آن را با فضاپیمای آپولو ۱۱ به کره ماه فرستاد و می‌توان گفت این تنها اثری است که توسط بشر ساخته شده و در خارج از زمین قرار گرفته است. یعنی اگر می‌خواهید اصل این اثر را ببینید بهتر است برای سفر به ماه پول‌هایتان را جمع کنید.

این مجسمه از آلومینیوم ساخته شده و حدود ۸ و نیم سانتی‌متر قد دارد. جایی که او را گذشته‌اند روی جای پای یکی از فضانوردان است و چون بادی در ماه نمی‌وزد، احتمالا هنوز با همان اثر پا سرجایش مانده‌ است. اما این مجسمه علاوه بر سفر به ماه یک ویژگی خیلی مهم دیگر هم دارد.

از سال ۱۹۷۱ تاکنون برخی از موزه‌های جهان با رایزنی‌های فرهنگی موفق به گرفتن یک نمونه اصلی از این مجسمه شده‌اند. موزه هنرهای معاصر اصفهان هم در سوم اسفند ۱۳۹۸ موفق به دریافت یک نمونه از آن شده ‌است.

کد خبر 530587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha