یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: این سازمان به منظور توسعه کشت متراکم، ۱۲۰ پروانه برای احداث گلخانه کوچک‌مقیاس در استان صادر کرده است.

گلخانه

به‌گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، زاهد حاجی‌میرزایی اظهار کرد: با احداث این گلخانه‌ها در مجموع ۳.۶ هکتار به سطح کشت متراکم استان اضافه می‌شود که سرمایه‌گذاران بیشتر در زمینه‌های کاشت گل‌های زینتی، سبزی و صیفی گیاهان دارویی درخواست صدور پروانه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس در این استان از سال ۹۸ شروع شده است، اضافه کرد: هم اکنون ۵۰ درصد از این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده و به مدار تولید وارد شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی کردستان افزود: هم اکنون احداث و توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس با متراژ حداقل ۵۰ متر و حداکثر ۲۹۹ متر در محدوده داخل شهرها و روستاها در دستور کار است چون با این نوع گلخانه می‌توان از فضای حداقلی امکان برداشت حداکثری محصول را ممکن ساخت.

وی با بیان اینکه در هر واحد گلخانه‌ای کوچک مقیاس برای ۲ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد می‌کند، یادآور شد: در حال حاضر مجوز احداث سطح‌های کمتر از ۳۰۰ متر گلخانه کوچک مقیاس توسط سازمان جهاد کشاورزی صادر ولی مجوز گلخانه های بین ۳۰۰ تا سه هزار متر را سازمان نظام مهندسی منابع طبیعی و کشاورزی استان صادر می‌کند.

میرزایی تاکید کرد: سال ۹۸ نیز ۶۵ طرح احداث گلخانه صنعتی بزرگ مقیاس به وسعت ۲۰ هکتار به بانک‌های عامل این استان برای اخذ تسهیلات معرفی شد.

براساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی سطح گلخانه‌های استان باید به ۶۰ هکتار برسد که قبل از این ابلاغ ۲۰ هکتار با چهار هزار تن تولید سالانه در کردستان ایجاد و به بهره برداری رسیده بود.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است که دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است و سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع محصول در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولیدات استان کردستان دارای سه میلیون تُن انواع محصول است که وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تُن برساند.

کد خبر 530157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha